Indlæg af muldvang

    Prøv stille og roligt at øge FSB med 5 - 10 trin ad gangen.
    For hver gang du har gjort det, tester du om computeren er stabil med et program som Prime95.
    Opstår der fejl i Prime95 eller lukker computeren, er det fordi processoren er blevet for varm, eller fordi den mangler strøm.
    Sørg derfor at holde godt øje med temperaturen i et program som fx Hardware Monitor. Er temperaturen fin (under 65 grader ca.), kan du prøve at øje Vcore med et trin. Det skulle så gerne hjælpe. :)



    puma99dk| mener, at du skal indstille BIOS til ikke at stå på Auto ud for Vcore. Indstil i stedet Vcore til det der er standard for din processor. Jeg mener, at det er 1,25 V, men jeg er bestemt ikke sikker.

    Tag ud i en butik og prøv forskellige stole. Det er nok mit bedste råd.


    Sørg for at stolen kan indstilles, så den passer dig.
    Ergonomisk set er det bedst at side på et sæde, der er en smule skråt fremad. Det gør, at man flytter vægten fra ens krop væk fra ryggen og ned på benene, der meget bedre kan holde til det. Desuden rettes ryggen op, hvilket selvfølgelig er sundt.


    Får du fat i en stol, der kan indstilles i sædet, vil det være godt, da du både kan bruge en god ergonomisk indstilling som beskrevet ovenfor, men også tippe sædet anderledes, så den er rarere at flade ud i. :)


    Jeg kender desværre ingen butikker i Storkøbenhavn, men en butik med lidt service ville da være en hjælp.

    Hej Tweakere.


    Jeg har været i gang med at skifte køleren på mit Radeon HD 4870.
    Desværre er der går noget galt, da jeg ville montere en heatsink på VRM.


    Når jeg starter computeren sender grafikkortet ikke længere noget signal til skærmen. Computeren fortsætter med at starte op men uden signal til skærmen. Har prøvet flere skærme i forskellige porte.


    På grafikkortet lyser en rød diode konstant. Det plejer den ikke at gøre. Der står D601 ud for den.
    Ifølge søgninger på Google skulle det betyde en kritisk fejl med strømmen til kernen af grafikkortet.


    Jeg er bange for at jeg har fået ødelagt noget omkring VRM. Det er jo også netop dem, der sender strømmen videre til kernen.


    Nogen der har hjælp eller ideer til hvad jeg kan gøre for at få liv i kortet igen?

    Jeg kommer fra Årre. :D
    - Må jeg gætte på, at du er fra Nørre Nebel, og at vi ikke kender hinanden så?


    Jeg rensede grundigt med isopropylalkohol før jeg monterede heatsink.
    Nu har jeg bestilt sådan en fætter her til VRM: http://www.quietpc.com/gb-en-g…ts/vgacoolers/zm-rhs50-70
    Så må jeg lige se, hvordan det går.
    Den koster iøvrigt under 40 kr. inkl. fragt fra Storbritannien. Det er da billigt! Men jeg skal nok vende tilbage, når jeg får den afprøvet.


    Jeg overvejer at montere køleren omvendt. Og sætte noget blæs under det. Men nu vil jeg lige vente til jeg har modtaget min pakke.

    Er du sikker på, at en bærbar er det rigtige valg?
    Hvis den alligevel mest kommer til at stå på et bord, er en stationær bedre med hensyn til ergonomi. Man får større skærm og et bedre tastatur med en stationær end en bærbar. Ens holdning er bedre når man sidder ved en stationær end en bærbar.
    En bærbar kommer efter min mening først til sin ret, når man vælger den fordi man vil have en transportabel computer, og det lyder det jo ikke helt til, at din mor kommer så meget til.


    Derudover vil jeg nu mene, at 2 GB RAM er nok, når der ikke er noget stort behov for kraftig ydelse. Så slemt er Vista altså heller ikke.

    Tænk også på støj, når du køber kabinet.
    Jeg har et Antec P182, og det er temmelig støjsvagt. Da jeg købte ny computer havde jeg i starten også valgt et billigt til 300 kr., men nu er jeg rigtig glad for, at jeg har valgt et dyrere.
    Husk på at det ikke forældes lige med det første. Det kan holde i mange år.

    Nej.


    Da jeg i starten brugte de medfølgende køleprofiler var der heldigvis nogle af de originale, jeg kunne sætte på VRM. Temperaturen var ikke ret høj, men det skyldes jo også, at jeg kun kunne køre i 2D.


    Nu hvor jeg har sat den originale røde heatsink på, dækker den selvfølgelig også VRM, men de bliver stadig varme.

    Hej Tweakere.


    Jeg har et Radeon 4870, som jeg har købt en brugt Thermalright HR-03 GT til. Desværre var nogle af de originale køleprofiler til RAM gået i stykker, men sælgeren leverede disse køleprofiler med i stedet for: http://www.coolerkit.dk/coolte…8136c0a637428209e06b6a688


    Jeg fik det monteret, og temperaturen på kernen var fin. Det var den tilsyneladende ikke på RAM'ene!
    Jeg fik artifacts, selvom jeg kun kørte i 2D (browsing osv.), og startede jeg ATITool frøs billedet øjeblikkeligt.
    Jeg tror det var fordi RAM'ene blev for varme.


    Nu prøvede jeg med den originale store full cover heatsink. Med lidt modding fik jeg Thermalright til at sidde på sammen med. Det hjalp en del. Dog bliver VRM over 120 grader i load! Måske endnu højere, men jeg stopper der... Samtidig begynder jeg også at få artifacts igen efter et stykke tid i load.
    Det virker som om at den originale heatsink ikke kan fjerne varmen godt nok.
    Selv med en 120 mm blæser med 2000 rpm er det ikke helt tilstrækkelig køling.


    I idle kører alting dog fint. :D og meget støjsvagt med en stille blæser på.


    Hvad skal jeg gøre for at få mit kort til at blive kølet ordentligt igen? Jeg er lidt på herrens mark, og jeg ønsker ikke, at det bliver alt for dyrt...
    Det skulle også gerne være støjsvagt, da det faktisk var grunden til, at jeg skiftede standardkøleren.


    Hjælp mig ! :(

    Problemet med mange billige strømforsyninger er, at de er lavet af dårlig komponenter. Derfor leverer de ikke så stabile spændinger, som strømforsyninger med kvalitetskomponenter. At de ikke leverer stabile spændinger, vil sige, at de fx i stedet for 12,0 V leverer 11,5 V. Dermed kan der opstå problemer med computeren.
    Dertil larmer billige strømforsyninger som regel også lidt mere.


    Sidst men ikke mindst, skal man tage antal watt med et gran salt:
    I en strømforsyning omdannes de 230 V fra stikkontakten til 12 V, 5 V og 3,3 V. I en computer har man hovedsageligt brug for 12 V. Derfor er det en god ide, at købe en strømforsyning med mange ampere på 12 V-linjen i strømforsyningen. Mange billige strømforsyninger er netop billige, fordi der ikke er så mange ampere på 12 V-linjen. I stedet er der mange ampere på fx 5 V-linjen, og dermed har den stadig mange watt uden at kunne levere så meget strøm på 12 V-linjen som dyrere strømforsyninger kan.


    Et godt eksempel er fx Ace Raw Deal+ på 620 W sat op over for Corsair VX450W på 450 W.
    På 12 V-linjen har Ace 31 A, mens Corsair har 33 A.
    Så selvom Ace på overfladen ser meget kraftigere ud med sine 620 W, er det faktisk ikke tilfældet.




    Og lad være med at købe hos Pixmania. Det er et meget dårligt firma. De har været i Kontant på DR1 et par gange.

    Den temperatur, der hedder CPU, og som er på 17 grader har ikke direkte noget med CPU'en at gøre. Det er en sensor, der siddet et eller andet sted på bundkortet.

    Hej Tweakere.


    Jeg har skiftet køleren på mit ATI Radeon HD 4870. Standardkøleren er skiftet ud med en Thermalright HR-03 GT.
    I stedet for at bruge de medfølgende heatsinks, har jeg dog valgt at bruge den originale store heatsink.


    Et billede af den kan ses her: http://www.3dnews.ru/_imgdata/img/2008/04/13/79606.jpg


    Der sidder tre stykker termisk pad/tape. De to lyserøde er til varmeoverførsel ved RAM og den hvide er til varmeoverførsel ved VRM.


    Disse tre har det dog ikke så godt, efter at jeg har sat heatsinken på og taget den af igen gentagne gange, så jeg skal have købt nye.
    Prisen spiller ikke så stor rolle; jeg vil helst have det bedst mulige.


    Til RAM har jeg tænkt på at købe: http://vcore.dk/shop/ac-termisk-pad-856p.html


    Til VRM ved jeg ikke, om jeg vil købe ovenstående eller et stedet købe http://studiedata.dk/shop/3m-termisk-tape-773p.html


    Nogen som kan sige, hvad der vil være det bedste valg?


    Jeg siger tak på forhånd. :)

    Målt med et stegetermometer er heatsinken 58 grader varm. Yderst uvidenskabelig måling. Men selve chippen må jo være varmere så. Men hvor varm, og hvor varm kan den tåle at være...

    Jeg tvivler stærkt på, at det kan lade sig gøre at købe en ny computer i dag, hvor hardwaren ikke understøtter 64-bit.
    Så skal det være mere specielle ting som lydkort eller netkort. Men der anvender de fleste jo alligevel onboard.

    Ja, det er rigtigt. Jeg har desværre DDR-800. Men! Jeg har testet dem med Memtest86+, og de kan godt køre DDR-900 med lidt ekstra strøm og løsere timings. De er desuden sat til at køre 1:1.
    Så jeg tror/håber ikke, at problemet ligger der.


    Nye RAM er dog bestilt. :) DDR-1000.
    Men det er også lige så meget fordi jeg er træt af kun at have 2 GB.