HP Pavillion bærbar.. Er det det rigtige køb?

  • Goddag


    Min trofaste gamle hp Pavilion zt3449EA klager sig og vil gerne pensioneres.
    Dens 512 MB RAM er også på grænsen af hvad min nye arbejdsplads' netværk vil acceptere..


    Jeg har fundet denne:


    HP Pavilion Media Center Dv9685eo Entertainment


    på edbpriser.dk. Men jeg vil gerne tænke mig om og spørge jer eksperter før jeg render ud og køber noget der ikke er det bedste bud. Jeg synes prisen på 8000,- er OK, men kan argumenteres op..


    De ting som er vigtige for mig/som jeg har sat pris på ved den gamle er
    - at den er lydløs.. det var den gamle de første par år.. blæseren kørte aldrig.
    - at den har GODE højtalere, den gamle har "harman/kardon" som jeg har været meget tilfreds med.


    Når jeg nu absolut skal ud og have en ny ville det være et plus med:
    indbygget mikrofon og evt webcam..
    Lækkert design..


    Den skal ikke bruges til spil, men til billedbehandling, så et godt grafikkort er et stort plus.


    Jeg håber der er nogen herinde der kan hjælpe mig.


    De bedste hilsener


    Karina

  • kan du evt. poste et link til computeren?

    Primær: TR4 1900X @ 4 Ghz - Asus Zenith Extreme - MSI Vega 56 - 32 GB G.Skill @ 3200 MHz
    512 GB 970 Pro SSD - EVGA 1300W G2 - Noctua NH-U12S - 10 GBe NIC - Silverstone RV02-E

    Gaming: I5 6600K @ 4.5 Ghz - EVGA GTX 1080 FTW - Asus Z170S - 16 Gb @ 2400 MHz
    250 Gb SSD + 2 TB HDD- 750 W Corsair Rmx - Corsair H110i GT - Be quiet Dark Base 900 Pro

    Misc: Asus PG348Q Ultrawide - Pfsene Router - 40 TB Freenas - Lenovo T410S

  • For at svare på noget andet end du spurgte om:


    Hvis du er glad og tilfreds med den gamle maskine og ikke skal bruge den til spil, hvorfor så udskifte den?


    Efter hvad jeg kan finde frem til er der tale om en Pentium M på 1,6Ghz.


    Det er stadig en fin og hurtig maskine (hvis den ellers ikke er defekt på nogen måde). Jeg har selv en bærbar af samme generation og CPU (dog 1,7Ghz), som jeg bruger til udvikling og Photoshop m.m. Og jeg er ellers kræsen nok.


    Det eneste problem - som du selv nævner - er de 512MB ram. Her ramler du hovedet mod loftet blot ved at starte Windows op - og glem alt om grafikbehandling osv.


    Men for blot ca. 1.000 kr. ialt kan du få 2GB ram til den (2x1GB DDR SODIMM DDR333) og så garanterer jeg at det vil føles som at få en helt ny maskine.


    Til det brug, du nævner, vil du næppe opleve den store forskel på en ny maskine i forhold til din gamle med 2GB.


    Jeg taler af egen erfaring, men hvis du selv har prøvet en maskine som din egen med 2GB og alligevel har en anden mening, så ok med det.


    Så er der selvfølgelig de ting du nævner omkring webcam osv. Vær blot opmærksom på at et indbygget webcam sjældent er bedre end et eksternt USB-webcam til et par hundrede kroner (omend det er mere bekvemt).


    Har din nuværende bærbare ikke en "pinhole"-mikrofon? Det ser man ellers ofte (hvis man leder grundigt efter det).

  • Så vidt jeg kan læse af specifikationerne på:
    http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=404937


    er det een lang checkliste med alle de ting, man kunne ønske sig af en bærbar.


    Opløsningen passer fint til den skærmstørrelse.


    Der er dog to ting der falder i øjnene:


    1) 17" er ikke nogen lille maskine, så hvis den skal bruges på farten (tog, fly, osv) er den lidt upraktisk.


    2) Så vidt jeg kan læse af specs har den 2 stk. 160GB (320GB ialt - formentlig i RAID0, hvilket vil sige at du mister alle data hvis blot den ene disk fejler) harddiske. Selv om de kun kører med 5400rpm skal du nok alligevel regne med at den vil støje lidt mere end din gamle maskine.


    Den fås lidt billigere her (omend jeg måske selv ville afholde mig fra at handle hos en butik med det navn): http://www.edbbiksen.dk/shop/hp-pavilion-media-14350p.html

  • Hej igen!
    Tak for de gode svar!


    AK409: Ja, jeg skulle have postet et link, det gør jeg en anden gang. :) Ser ud til at globulus har gjort det for mig! :$


    Globulus: Maskinen har en hardwarefejl som bliver ved med at spøge, og har i øvrigt haft det hårdt på farten sammen med mig. Jeg skal starte på en længere studieoverbygning, og jeg vil gerne have den er stabil, så jeg ikke behøver frygte hvornår den krakker med alle mine data..


    Din løsning med ekstra RAM ville jeg bestemt overveje, hvis de 512 var det eneste problem!


    De andre småting med mikrofon og kamera er jo netop det, småting. (derer ikke et pinhole som du nævner).


    Kommentar til den nye maskine..
    Du har ret i at den er stor, men det vil jeg få meget glæde af, så jeg lever med at den er lidt klodset. :)


    Jeg forstår ikke helt det med harddiskene.. Hvad er alternativet?
    Og hvad skal jeg se efter hvis jeg ønsker mig en støjsvag maskine?


    Tak fordi I brugte tid på at svare!



    Mvh Karina

  • Hvis det er til studiebrug hvor den vil være meget på farten og blive åbnet og lukket konstant i meget varierende miljøer vil en stor, 17" maskine ikke være ideel (efter min mening). Med mindre det er for at du kan gemme dig bag den når du laver gruppearbejde :)
    ---


    Hvad angår 2 harddiske i samme maskine: Du har vel på et eller andet tidspunkt i dit liv (eller på film) hørt et to-motorers propelfly, dvs. den konstant stigende og faldende lyd der opstår når de to motorers vibrationer gensidigt påvirker hinanden fordi motorerne næsten - men ikke helt - kører med samme hastighed.


    Af samme grund har jeg aldrig to harddiske i samme kabinet, da denne lyd driver mig til vanvid. Den slags hører til i et serverrum.


    Når der er tale om to små (2,5") harddiske der roterer med 5400rpm i stedet for 3,5" diske med 7200rpm vil effekten formentlig være betydeligt mindre, men næppe lille nok til mig.
    ---


    Hvis du er bekymret for dine data: Tag backup! Tit og ofte!
    ---


    Med den nævnte HP'er får du meget teknik for pengene, men det er altså et produkt rettet mod konsumentmarkedet og kvaliteten er derefter. Hvis du hellere vil have lidt mindre teknik og lidt mere fred i sindet for pengene, ville jeg - til dit brug - hellere anbefale en Dell Latitude D630 eller D830 med den mængde indmad du synes du har plads til indenfor dit budget. Hos Dell kan du også købe en 3- eller 4-års servicekontrakt der gør, at hvis den går i udu, kommer der en tekniker og ordner den på stedet indenfor 24 timer. Ikke noget med at man skal undvære den i 3 måneder mens man slås med Aldi, Merlin eller en billig internetbutik om hvad der er galt med den og hvem der skal betale.


    Gå ind på Dell, klik på Bærbare, klik på "Små og mellemstore virksomheder" og kig under Latitude.
    http://www1.euro.dell.com/cont…=dk&cs=dkbsdt1&l=da&s=bsd


    Lad dig ikke friste af de billige Inspiron-modeller til "hjemmekontoret".


    En anden mulighed for en robust maskine er en IBM Thinkpad.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af puma99dk|
    sorry for OT, men var det mig havde jeg købt en laptop med en stor hdd og så bare havde delt den op.


    Jo, men nu blev der jo linket til en specifik model, samtidig med at et lavt støjniveau blev nævnt som et ønske - og det var det, jeg forholdte mig til. Der blev ikke nævnt noget om at en harddisk af den størrelse var et krav - det opfattede jeg blot som noget, der fulgte med "pakken" - og som måske ikke alle ville være begejstrede for.


    Der er ganske rigtigt kommet 2,5" diske på markedet med 320GB, 400GB og 500GB (hvis man ellers kan finde nogen der har dem på lager), så de vil sikkert snart blive standard i nye bærbare.
    HP'eren er af den type og generation hvor man har sat to diske i fordi der var plads til det og fordi det var den eneste måde man kunne få den kapacitet proppet i en bærbar.


    En anden ting er at den nævnte HP har en T7500 CPU. Dette er den forrige generation. De nye (T8100, T8300, osv) er kraftigere, samtidig med at de bruger mindre strøm => mindre behov for køling => mindre støj fra blæsere.

  • Hold da op.. :rules:


    Så har jeg fået lidt at tænke over!


    Jeg er helt med på det med de 2 harddiske.
    Vil hellere tage backup ofte og så slippe for suset!


    Jeg har brugt lidt tid inde på Dells hjemmeside, og det er bestemt værd at overveje! Har hørt mange anbefale Dell, og priserne er endda temmelig gode ser det ud til..


    Når jeg så alligevel tøver er det lidt fordi jeg ikke helt har overblik over hvad man så skal vælge til.. MAO jeg kender min gamle pavilion og ved at jeg med den får, som du selv siger "en checkliste med det man ønsker sig af en bærbar", så grunden til at jeg kiggede efter sådan en er at så vil jeg få det samme, men opdateret til "nutiden"..


    Er højtalerne gode i Dells maskiner? Er skærmen god? (til mikroskop-billeder og afspilning af film).


    Nu vil jeg prøve at finde ud af hvad jeg vil kræve af min nye PC..


    I forbindelse med ansættelsen på universitetet får man heldigvis adgang til alt Windows og antivirus man skal bruge, så det er heldigvis ikke en udgift der kommer oveni alt det andet.


    Mvh
    Karina

  • Et par tilføjelser/rettelser:


    Dell Latitude D630 er ca. den samme som D830, bortset fra størrelsen. Alt andet lige vil den større D830'er være mere robust/stabil. Jeg har set adskillige D600'ere og D610'ere fejle hardwaremæssigt i sin tid, men aldrig en 800/810/820/830'er. D620/D630'ere er derimod af en anden støbning og skal ikke lastes for deres forgængeres svagheder.


    Skærmen på min egen D800'er er fin nok, men jeg mindes at have set senere modeller hvor jeg ikke var helt så tilfreds med billedet. Det kan man dog ikke regne med, da panelerne hele tiden ændrer sig og endda kommer i forskellige opløsninger. Jeg kan dog med nogenlunde sikkerhed sige at Dell-maskinerne har "matte" skærme, fremfor de højglans-skærme man næsten kan spejle sig i. Højglansskærme giver bedre kontrast, men det er vist en smagssag om man bryder sig om dem. Til film set i et mørkt lokale? Jo! Til arbejde? Nej!


    De "gode" processorer hedder i dag T9300 og T9500. Jeg har vist sovet de seneste par måneder. T7500 er også fin. Blot det er en "Core 2 Duo" og ikke en "Core Duo", Celeron eller AMD, så går du ikke helt galt i byen (nu får jeg sikkert hug).


    Højttalerne er gode nok, men under alle omstændigheder er det jo begrænset hvor meget der er plads til i sådan et kabinet. Igen, en D830, hvis du skal have noget der minder om det du har i dag.


    Mht. tilvalg er det vigtigste at få masser af Ram. 2GB er fint, men man kan lige så godt tage 4GB mens man er i gang. Den type Ram, der benyttes i D630/D830 er DDR2-667 SODIMM, som er utroligt billig nutildags. Under 500 kr. for 2x2GB i løs vægt. Arbejder man lidt med billedbehandling ramler man hurtigt hovedet mod loftet ved 1GB, mens der skal noget mere til før man får problemer med 2GB. Et loft på 4GB er normalt derimod kun spændende for folk, der kører virtuelle maskiner o.l.
    Kører man Windows XP får man heller ikke glæde af mere end ca. 3,3GB, hvis man har 4GB siddende.
    Men til dagens priser, tag 4GB.


    Mht. at du med HP ved hvad du har: Din gamle maskine (modellen) er omkring 5 år gammel og en ny maskine vil bestå af ganske andre komponenter og formentlig intet have med din gamle maskine at gøre, udover at der står "HP" på den. Glem den side af sagen. Find en model, der har været på markedet længe nok til at der er fyldige anmeldelser på nettet der kan gøre dig opmærksom på evt. skavanker, du skal være opmærksom på. Se, som tidligere nævnt, også på hvilken service du kan forvente at få fra forhandleren. Normalt kan det ikke betale sig at have en servicekontrakt eller udvidet garanti på elektronik, men lige når det drejer sig om bærbare computere ville jeg selv gøre en undtagelse. Vi kender alle historierne om den studerende, der må slås med sælgeren om en defekt computer på et tidspunkt hvor der skal skrives termins/hovedopgave.