noob OC af E4300 1800 -> 3240 mhz

• Halløj :D

Det er første gang jeg OC overhovedet, så bør lidt over med mig. :) Dog vil jeg meget gerne høre hvad i synes om det OC jeg har fået lavet her over et par timer efterhånden.

De væsentlige dele:

Asus P5E-VM HDMI med G35 chipset
    E4300: stock 200 x 9
    2 x 512 mb kingston PC2-6400 (value)
    2 x 512 mb Melco (står der i CPU-Z) PC2-5300 (value går jeg ud fra)

Bruger Core Temp, CPU-Z og SuperPI til at teste.

Ved stock tog den 33s i superpi 1M... Det blev så lavet om :D:D Så nu tager det 18s for testen og kører netop nu en 32M test også. :)

Temps ligger pt på cirka 60 grader efter 11 minutter SuperPI... Dog ligger den ene kerne lidt under. Ifølge joblisten er det også mest kun den ene kerne som egentlig laver noget. :P

Resultatet jeg har fået lyder på:

360 x 9 = 3240 mhz :D

Så har jeg hævet Vcore i bios til cirka 1,48 (kan ik huske det præcis) men i CPU-Z siger den kun 1,408V. Har sat fsb-strap til 333 mhz, da det så ud til at hjælpe mine ram lidt ned i hastighed :P De kører nu 1:1 ved de 360 mhz med 5-5-5-15 og 2T. Volt på ram er 1,8.

Noget i synes jeg bør justere på? :P Eventuelle fif til at få den længere op er velkomne... Jeg har dog en idé om at det er de langsomme stænger ram som sætter begrænsningen, da de er rated til max 333 mhz under SPD. Vcore tror jeg ikke kan jeg tvinge meget længere... Så bliver det vist for varmt :P

Kan ikke finde ud af at sætte dram : fsb ratio længere ned :O

Forresten... Synes ikke jeg kan få windåsen til at lade være med at skrue ned for multi til 6 nogle gange... Troede jeg at jeg havde sat fast til 9 i bios..?

EDIT: Nu med billede

[Blocked Image: http://img517.imageshack.us/img517/6350/dumpjm9.th.png]

EDIT2: Og så lige et billede hvor i kan se at multi rent faktisk står til 9, når den ikke lige bliver skruet ned :D
    [Blocked Image: http://img385.imageshack.us/img385/2493/dump2pe9.th.png]

• Altså du blir jo bare ved med at øge fsb'en indtil den går død, og så gir du enten mere volt eller går lidt tilbage i hastighed, det er nok dine ram der fejler først som du selv er inde på. Men som regel skalere de ret godt op til 2.0volt, måske mere, kommer an på hvilke chips der sidder på dem. Mine pc5300 kan 600mhz hvilket jo er langt over de 333mhz de er lavet til.

• Takker :) Okay... Nu er jeg så landet på 370 mhz med 1,550V på cpu'en og 2,00V til ram. Måleren siger dog kun 1,48V til cpu'en.

Har kørt super pi ved 375 også... Og været inde i windows ved 380, men så viser coretemp kun 1 kerne. Hehe :D

Sådan umiddelbart synes jeg det virker som om den er ved at have fået hvad den kan trække uden at det bliver lidt mere avanceret. Det er 3330 mhz den er landet på så, fra de oprindelige 1800 mhz.

Det virker ikke som om det har hjulpet at hæve volt til ram'en.. Først når jeg hæver volt til cpu at jeg kan komme lidt længere op. Men ved bare ikke hvor langt man kan risikere at gå op :D

Hvad er normalt for sådan noget? Det hele er på luft... Sidder en ZALMAN CNPS 8000 (link) på CPU'en. Og så er der 2 x 120 mm blæser som sidder lige op af næsten. Det skal siges at det sidder i et antec fusion mediecenter kabbinet :P

• ram kan normalt uden yderligere køling klare ca 0.2v over standard uden nogen problemer...men din volt til cpu for at den skal så højt op synes jeg virker meget problematisk.....det kana fgjort forkorte levetiden hvis du "kun" har luftkøling på.....giver selv min E6600 1.475 v 3.3 ghz og det synes jeg selv er ret højt.

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

• Ok. Tak for oplysningen... Heh... Så kan jeg da nok se at jeg burde passe på med Vcore :P Men er heller ikke så meget det sidste giver... Den kan cirka 350 mhz ved 1,45V og så omkring 1,48 for at runde 360 og 1,55V for ok at klare 370.
    Må hellere holde mig nede ved 350 mhz så og 1,45V, hvis jeg har tænkt mig at lade den cykle med OC 24/7... Men var da sjovt lige at se hvad den kunne trække. :)

Lige pt har jeg sat den ned på 1,1V og så kører jeg bare 200 mhz som stock. Så nu er det er nyt spørgsmål. :D Nogen der ved om processoren bruger væsentlig mindre strøm ved fx at clocke den længere ned..? Når jeg altså ikke kan sætte volten længere ned end 1,1. :)

Tænker fx at sætte multi ned så den fx konstant er 6 i stedet for 9.

• hvis du ikke har brug for cpu kraften, så ja...ved overclocking bruger den en hel del mere strøm....

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.