Spørgsmål vedr. RC-Nitrobiler

• Hejsa. Jeg var på besøg ved en kammerat i weekenden, og han har en RC-bil der kører på benzin.
    Jeg har kigget mig lidt omkring og udset mig en nitro-bil.

Hvor langt/længe kører sådan en på literen?
    Kan man blande brændstof selv?
    Kan det betale sig og blande det selv?
    Hvilke fordele/ulemper er der ved nitro-biler?

Jeg har ledt efter en "Nitro-biler for Dummies" på nettet, men uden held, så hvis nogen kender en go hjemmeside med en masse facts ville det være fedt.

på forhånd tak :)

Oprindeligt indlæg af JuiCe
    http://www.rc-galleri.dk

Side med forum osv kun om det :)

Forresten er en "nitro" bil ikke benzin drevet, men methanol drevet.

Dog er der FG Modellsport, HPI Baja 5B og de billige skod-Carson der kører på Benz :)

Nitro er ikke noget for mig - Skal justeres efter vejr osv osv.. Og så lyder de som symaskiner.. Ikke min stil :)

Har selv kørt FG et par år, og har pt en MonsterTruck med 4x4 kæde-kit, JetPro tunpipe, og 29ccm motor.. Løber omkring 85km/t hen over en græsplæne, og trækker virkeligt igennem.

Vægten siger 16.5kg, og længden er 81cm. Lækker kæmpe satan :)

Og så er jeg ved at bygge en FG Marder Race om - Lav buggy.. Skal have et 4x4 Remtræk monteret (er i hus) og lidt andre Alu dele :)

Men tjek RC-Galleri ud, og overvej igen. Det er selvf. en smagssag om det skal være de store benzin biler, eller de lidt mindre nitro - som oftest også kører noget hurtigere.

Skal dog siges at når man først har investeret i et 4x4 kit med kæde til en FG'er er der ikke nogen steder man ikke kommer rundt mere. 10cm høje kantsten er ingen hindring :)

Oprindeligt indlæg af JuiCe
    http://www.rc-galleri.dk

Side med forum osv kun om det :)

Forresten er en "nitro" bil ikke benzin drevet, men methanol drevet.

Hold dig væk der fra, folk udtaler sig om noget de ikkeved en skid om.

Brændstoffet kan man godt selv blande. men det er dyrt og besværligt. det er langt bedre at købe det færdigtblandet. Så skal motoren heller ikke justeres så meget da brændstoffen er den samme hvergang. det kan man ikke når man hjemmeblander.
    Desuden skal man have en gifttilladelse eller medlemsskab af RC-unionen for at kunne købe methanol da det er meget giftigt.

Jeg kan anbefale Traxxas som begynderbil. kyosho, HPI og Thundertiger laver biler af god og dårlig kvalitet. de dårlige biler har nogle motore som er næstent umuligt at få til at køre ordentligt.

• jeg har kigget nærmere på nitrobiler.
    jeg kan ikke umiddelbart se en brændstof-tank hvilket må betyde at den er meget lille.
    kører en nitrobil langt på literen, og hvad koster methanol-brændstof hvis det skal være ok-kvalitet?

• angående brændstof skal du ikke bekymre dig om prisen. har du en SU eller almindeligt fritidsarbejde tjener du mere end nok. Problemet med denne hobby er, at den kræver tålmodighed og at du nogle gange skal smide penge i maskineriet og selv udskifte de dele der er gået i stykker og tro mig, den VIL gå i stykker nu og da!

Nitro brændstof priser= intet problem, bare køb det færdigblandet 16-24% koster ca 100kr literen.

Som nævnt er traxxas et godt begyndermærke, hvis du vil hen i den lidt billigere del så vælg en thundertiger, måske en thunder tiger SSK. Lad være at skyd for mange penge i den første bil, du skal nok få en nummer to hvis du syntes det er pengene værd og arbejdet! Der er også stor forskel på brændstofforbruget, så at starte med en mindre og hurtig model i stedet for de helt store 4 hjuls kværne, vil også gøre det mere overskueligt, og stort set umuligt at tømme den gallon nitro du har stående ;)

Oprindeligt indlæg af Simonthk
    angående brændstof skal du ikke bekymre dig om prisen. har du en SU eller almindeligt fritidsarbejde tjener du mere end nok. Problemet med denne hobby er, at den kræver tålmodighed og at du nogle gange skal smide penge i maskineriet og selv udskifte de dele der er gået i stykker og tro mig, den VIL gå i stykker nu og da!

Nitro brændstof priser= intet problem, bare køb det færdigblandet 16-24% koster ca 100kr literen.

Som nævnt er traxxas et godt begyndermærke, hvis du vil hen i den lidt billigere del så vælg en thundertiger, måske en thunder tiger SSK. Lad være at skyd for mange penge i den første bil, du skal nok få en nummer to hvis du syntes det er pengene værd og arbejdet! Der er også stor forskel på brændstofforbruget, så at starte med en mindre og hurtig model i stedet for de helt store 4 hjuls kværne, vil også gøre det mere overskueligt, og stort set umuligt at tømme den gallon nitro du har stående ;)

ThunderTiger SSK er ikke velegnet.
    Jeg giver 160kr for 5l færdigtblandet til min heli. det holder ca en dag.
    til bil giver jeg 360kr for 1 gallon (3,8L) 30% eleminator. det er max guf for en nitrobil.

• hvis du gerne vil i kontakt med en som ved en masse om rc nitro biler har jeg en kammerat som har kørt det i nogle år nu. Han haft en af de ondeste nitro biler med 4 hjuls træk og jeg skal komme efter dig og han kan med garanti svare dig på stortset alle dine spørgsmål :D

Oprindeligt indlæg af Rasmus_yamaha
    hvis du gerne vil i kontakt med en som ved en masse om rc nitro biler har jeg en kammerat som har kørt det i nogle år nu. Han haft en af de ondeste nitro biler med 4 hjuls træk og jeg skal komme efter dig og han kan med garanti svare dig på stortset alle dine spørgsmål :D

Det samme kan jeg sikkert.13 års erfaring efterlader lidt kunnen.
    jeg har haft og kørt alt fra mini-z til 1:5 FG Touring over 1:10 med vægt kraft forhold på over 1,2 i hk'nes farvør. der til flyver jeg med fastvinget, heli og sejler med modelbåde inden for kategorierne 1m kat, sub og skala.

• jeg har mig en traxxas revo 1.3 mener jeg den hedder :)

har dog ikke haft tid til den siden jeg skiftede lidt dele på den..

den kostede mig 2000 da den kom ud :) kunne godt tænke mig den nye model, den er fræk.

den er RIGTIG nemt, og svært at gøre i stykker, dog skal du stadig være varsom.. GIV GAS men med omtanke ligesom ens egen bil :P
    jeg er glad for at have sådan et stykke legetøj, jeg skal bare tage mig sammen til at få gang i den igen.

Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool

Det samme kan jeg sikkert.13 års erfaring efterlader lidt kunnen.
    jeg har haft og kørt alt fra mini-z til 1:5 FG Touring over 1:10 med vægt kraft forhold på over 1,2 i hk'nes farvør. der til flyver jeg med fastvinget, heli og sejler med modelbåde inden for kategorierne 1m kat, sub og skala.

Så har du vist også prøvet det meste :D

Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool

til bil giver jeg 360kr for 1 gallon (3,8L) 30% eleminator. det er max guf for en nitrobil.

du kan da give et hint om hvorfor den dog ikke er velegnet?

Jeg havde den selv som min første bil, den kunne stort set faktisk ikke vælte rundt, så stabilt stod den på vejen! Den var hurtig og startede nemt og den kostede næsten intet i nitro eller indkøbspris. jeg har også haft en dyr tamyia som ikke var velegnet til at køre med, og den var faktisk heller ikke særlig spændene da det var en banebil og nybegyndere nok ikke starter med dem, aka buggies, som oftest ikke rører offroad selvom det kan lyde sådan. Bør kun bruges på grus. crap buggies!
    Endnu et plus, er at det stort set er den eneste nitromotor med pull start hvor snoren ikke er knækket. Det selvom både jeg, min bror og en kammi har haft flere dyre biler som er røget i i snoren eller fjedren!
    Jeg roder og har altid selv leget med RC biler/både. Jeg har i øjeblikket en båd hjemmelavet fuldt ud i rustfri og alu med en 12 CCM OS 81 nitro motor som projekt, den koster en masse arb :)

Oprindeligt indlæg af Simonthk

du kan da give et hint om hvorfor den dog ikke er velegnet?

Jeg havde den selv som min første bil, den kunne stort set faktisk ikke vælte rundt, så stabilt stod den på vejen! Den var hurtig og startede nemt og den kostede næsten intet i nitro eller indkøbspris. jeg har også haft en dyr tamyia som ikke var velegnet til at køre med, og den var faktisk heller ikke særlig spændene da det var en banebil og nybegyndere nok ikke starter med dem, aka buggies, som oftest ikke rører offroad selvom det kan lyde sådan. Bør kun bruges på grus. crap buggies!
    Endnu et plus, er at det stort set er den eneste nitromotor med pull start hvor snoren ikke er knækket. Det selvom både jeg, min bror og en kammi har haft flere dyre biler som er røget i i snoren eller fjedren!
    Jeg roder og har altid selv leget med RC biler/både. Jeg har i øjeblikket en båd hjemmelavet fuldt ud i rustfri og alu med en 12 CCM OS 81 nitro motor (4hk) som projekt, den koster en masse arb. Så jeg vil da ikke lade mine ord af betydning uden forklaring!

• hvorfor nitro?? , har selv en traxxas rustler vxl, det er den vildeste elbil der kan fåes, topfart over

100 km. nem at starte (lade batteri op og tænde) :clap:, den er meget hurtig og må have en

willibar på for at ikke flippe bagover :dance:

http://www.traxxas.com/product…stler3708/trx_rustler.htm se video

Phenom II 720 be @ x4 3800 mhz
    Asus M4A79-T/Deluxe
    KIngston Hyper x 1600 MHZ
    Sapphire 4890 TOXIC
    Zalman ZM850-HP
    Samsung 226cw
    Antec 900 ver 2

• Den bliver så taget hårdt af en M18 jeg har. Der er ingen RTR biler der er de hurtigste. der er altid en der er gal nok til at sætte noget kraftigere i bilen. specifikt har jeg 300W i en 350g tung bil. hvilket betyder en rå accelration og mindst 120km/t. med en tungere gearing kan den let rende 200km/t. men hvor fedt er det at miste accelration ?

Elbiler er fremtiden. det er hurtigere. men det koster også kassen.
    samme bil i nitro mangler en ordentliug bremse der også virker på forhjulene. ellers bremser den bare ikke godt nok.

• har en traxxas xl5 rustler med en lrp 6.5 turns motor og et 8,4 volt batt , bruger et 16t pinion hjul og et 86t spur gear , den laver bare hjulspin hvis den da ikke ryger bagover . enig , elbiler er jo lidt dyrere end nitro, gav 2500 kr for min traxxas rustler vxl rtr :D

Asus M4A79-T/Deluxe
    Sapphire 4890 TOXIC
    Zalman ZM850-HP
    Samsung 226cw
    Antec 900 ver 2

Rettet en gang, sidst af Jerking ().

Oprindeligt indlæg af Jerking
    har en traxxas xl5 rustler med en lrp 6.5 turns motor og et 8,4 volt batt , bruger et 16t pinion hjul og et 86t spur gear , den laver bare hjulspin hvis den da ikke ryger bagover . enig , elbiler er jo lidt dyrere end nitro, gav 2500 kr for min traxxas rustler vxl rtr :D

motoren i min M18 koster alene 1400kr. regulatoren koster ca 2000kr et batteri koster 750kr, selve bilen koster 1100kr + alle opdateringerne for at få den til at holde.
    kører jeg 60-70km/t og giver den kniven laver den bare hjulspind. Dog med gummi dæk ikke skum dæk.

Man arbejder ikke i halve turns. det kan man ikke. turns er antal omdrejninger tråden er viklet om ankeret. en dobbelt 12 betyder at tråden er lagt dobbelt og viklet rundt 12 gange om ankeret.

• nu er det altså en LRPbrusless 6.5 turns Sphere + Vector X11 - 6.5T

Asus M4A79-T/Deluxe
    Sapphire 4890 TOXIC
    Zalman ZM850-HP
    Samsung 226cw
    Antec 900 ver 2

Rettet en gang, sidst af Jerking ().