Optimale deformationszone

  • Jeg skal i gymnasiet lave et forsøg med den optimale deformationszone til biler. Dog skal jeg finde ud af hvordan den skal designes. Har I nogle bud? Skal den være tyk eller tynd, lang eller kort? Hvad er den fysiske forklaring på dette?

  • den optimale deformeringszone er jo altid et kompromis, med design, størrelse, osv. men den skal jo være så lang som muligt og blive gradvist hårdere. et af de store krav er også at motoren skal trykkes nedenud af motorrummet og ikke ind i kabinen..


    talemåden "speed doesn't kill, stopping does" er sand og grunden til at man har deformationszoner. det handler simpelthen om af få omformet den direkte energi, så den bliver optaget over et længere stykke tid. jo mere man kan sprede energien ud jo mindre er "spidsbelastningen".


    på motorcykler hvor der ikke er deformationszoner er man mere overladt til sin faldteknik, og rent og skær held.. hvis man rammer noget hurtigt så er man færdig, men man kan vælte med 160 i timen og gå derfra, hvis man glider længe nok.


    håber det kunne bruges til noget, og held og lykke med projektet.

    Pentium d805 2660@3660Mhz
    775dual-vsta
    Geforce 6800 GS/XT super 512 MB gddr3.
    1536 mb ddr400 3-3-3-7 (4gb ballistix bestilt)
    120+200+250 GB Maxtor sata
    logitech tastetur - razer diamondback magma - s&s steel gaming pad - gg3 gaming glove