Jeg skal i gymnasiet lave et forsøg med den optimale deformationszone til biler. Dog skal jeg finde ud af hvordan den skal designes. Har I nogle bud? Skal den være tyk eller tynd, lang eller kort? Hvad er den fysiske forklaring på dette?
Optimale deformationszone
-
-
den optimale deformeringszone er jo altid et kompromis, med design, størrelse, osv. men den skal jo være så lang som muligt og blive gradvist hårdere. et af de store krav er også at motoren skal trykkes nedenud af motorrummet og ikke ind i kabinen..
talemåden "speed doesn't kill, stopping does" er sand og grunden til at man har deformationszoner. det handler simpelthen om af få omformet den direkte energi, så den bliver optaget over et længere stykke tid. jo mere man kan sprede energien ud jo mindre er "spidsbelastningen".
på motorcykler hvor der ikke er deformationszoner er man mere overladt til sin faldteknik, og rent og skær held.. hvis man rammer noget hurtigt så er man færdig, men man kan vælte med 160 i timen og gå derfra, hvis man glider længe nok.
håber det kunne bruges til noget, og held og lykke med projektet.