"Sky-mysteriet" Dansk klimadokumentar

• Onsdag den 16 januar blev der på Tv2 Sendt en klimadokumentar med en ny teori.

"Dansk forskning vender op og ned på klimadebatten.
    Midt i den ophedede debat om den globale opvarmning har den danske forsker, Henrik Svensmark, og hans kolleger på Danmarks Rumcenter fundet forklaringen på klodens klimaforandringer. Og årsagen skal findes langt uden for menneskets rækkevidde. Det viser sig, at det er døende stjerner i vores galakse og Solens magnetfelt, der bestemmer mængden af skyer på Jorden - og ikke udledningen af CO2, som ellers er udråbt til den store synder.
    Gennem mere end 10 års indgående studier er det lykkedes forskerne at finde en hidtil ukendt form for kemiske reaktioner i atmosfæren, der er bestemmende for mængden af skyer på himlen. Eksploderende stjerner i Mælkevejen bombarderer konstant Jorden med kosmisk stråling, som danner de aerosoler, der er nødvendige for, at vanddampen i atmosfæren fortættes til dråber og danner skyer. Det er Jordens skiftende positioner i Mælkevejen og Solens varierende magnetfelt, som bestemmer mængden af kosmisk stråling - og altså mængden af skyer på Jorden. Henrik Svensmark kan med sikkerhed sige, at skyerne styrer Jordens klima - og at effekten kan registreres på alle tidsskalaer i både fortid og nutid. Virkningen er så kraftig, at den fuldstændig overskygger CO2-udledningens betydning for den globale opvarmning." --Tv-guiden

Nu vil jeg så gerne høre hvad Jer som har set denne dokumentar syntes om teorien.

Jeg er selv ganske overbevist om at denne teori er en af de mest komplette til dato. det var jeg også før udsendelsen.

Denne tråd kan forhåbentligt blive til en lødig debat hvor vi respekterer hinanden og beholder fokus på klimaforskning.

Pentium d805 2660@3660Mhz
    775dual-vsta
    Geforce 6800 GS/XT super 512 MB gddr3.
    1536 mb ddr400 3-3-3-7 (4gb ballistix bestilt)
    120+200+250 GB Maxtor sata
    logitech tastetur - razer diamondback magma - s&s steel gaming pad - gg3 gaming glove

• Solen og Rummet omkring vores solsystem er uden tvivl med til at påvirke vores klima her på jorden. At nogle af de mest fremtrædende Anti-CO2 klima forkæmpere ikke accepterer videnskabeligt fremstillet materiale synes jeg er helt hen i vejret!
    Men spørgsmålet er så hvor stor en del af de klimaændringer vi er vidne til skyldes Solen, og hvor stor en del der skyldes vores egen indvirkning. Det nævnte han selv på News før dokumentaren blev sendt, og så vidt jeg husker sagde han også at CO2 havde en rolle at spille. Jeg håber bare ikke at folk som f.eks. Bush vil bruge den nye viden til at slippe mere forurening ud.

Men det skal da blive interessant at se hvad der spiller den største rolle, Co2 eller Solen.

• jeg tror nu ikke co2 har det store at sige.. der bliver sagt i dokumentaren at der for nogle millioner år siden var mere end 10 gange så meget co2 som idag, og at det alligevel var koldere.
    men jo det har selvfølgeligt også en indvirken. jeg mener bare ikke at det skal føre til det ene "politisk korrekte" tiltag efter det andet..
    for eksempel at lave miljøafgifter for gamle biler med dårlig benzinøkonomi.. der bliver slet ikke tænkt på hvor meget det sviner at lave en ny bil, og forarbejde den gamle som skrot. i forhold til måske 5-8 km længere på literen i en bils levetid, er energiforbruget ENORMT på produktion af biler. især lette aluminiumsbiler som jo ellers får nedsat afgift...

775dual-vsta
    logitech tastetur - razer diamondback magma - s&s steel gaming pad - gg3 gaming glove

• for 250 millioner år siden var co2 mængden meget mere end 10 gange så stor som idag, og gennemsnitstemperaturen koldere. co2-niveuet er på sit højeste i 650.000 år men stadig utroligt lavt på længere sigt
    [Blocked Image: http://i9.tinypic.com/89i00on.jpg]

Kilde: "Atmospheric carbon dioxide levels for the last 500 million years" by Daniel H. Rothman, Department of Earth, Atmospheric, and Planetary Sciences, Massachusetts institute of Technology, Cambridge, MA 02139

775dual-vsta