Hjælp noob til at OC

• Der er stort set ingen forskel på fremgangsmåden. Lækkert system du har, skal nok nå et stykke opad.

E6600 @ 3.5 / 8800 GTS 640 / Asus P5K Premium / Antec 900
    Superpi 14.234 / 3D'06 11796

Oprindeligt indlæg af Astral
    Der er stort set ingen forskel på fremgangsmåden. Lækkert system du har, skal nok nå et stykke opad.

Nu skriver han uheldigvis ikke hvilken køling han har på CPU'en, og det kan jeg ikke huske fra hans tråd om hvad han skulle vælge til computeren... :D

• Du kunne ta et kig her. Kiggede den hurtigt i gennem i dag, og synes faktisk den så meget fin ud...

* 24/7: NUC6 i5, 950 Pro + 840 Pro, 16 GB PC4-2400 * VM/Test: GB Z68X-UD4-B3, i7-2600K, 16 GB KHX1866C9, Vertex 3 *
    * SRV: HP MS G8, i3-2120, 10 GB PC3-12800, Agility 3 + WD Black 2 TB * HTPC: BRIX i3-4010, Intel SSD 530 120 GB *

Oprindeligt indlæg af noxon
    Prøv at læs nogle af de tråde her i oc&køling, der er en del tråde bare på første side om oc af C2D systemer.

Bare kast dig ud i det, du kan IKKE ødelægge noget, volt lader du bare være i første omgang.
    Smut ud i bios og kig i OC menuen, tryk lidt rundt, du kan jo bare lade være med at save ;)

man skal da i hvert fald gøre noget rimelig specielt nu om dage for at brænde noget af... :))

Jeg har aldrig nogensinde brændt noget af på grund af oc, at man har ødelagt noget på grund af at man ville oc (Kompressor køling) er noget helt andet :))

• Jeg har selv oprettet en tråd ang oc. Du kan læse lidt igennem der for de billeder jeg har lagt op er næsten sådan din bios ser ud vil jeg tro.

Har du opdateret din bios til den nyeste update fra ASUS? For det er hviertfald en god start.
    Min tråd er her: http://www.tweak.dk/forum/thread.php?threadid=92748&sid=

Her er også lidt svar på det med rammene. For var selv lidt i tvivl.
    Sådan som jeg har lært det nu, er bare at de skal stå til det dobbelte af din fsb. Så hvis feks. du ændre din fsb til 300 så skal dine ram stå til 600. Rammene stiller du under DRAM Frequency.

Men du kan starte blødt ud med at clocke ca 200Mhz.
    Dvs. din Fsb frequency skal stilles på 288. Det betyder så du skal stille dine ram til 576.

Tweakere ret mig endelig hvis der er den mindste smule der ikke helt er rigtigt. For er som sagt selv ny indenfor OC. :rules:

God Fornøjelse.

Christian.

• Der er skam ikke noget at være bange for! :) Hvis du har sat noget forkert starter maskine ikke... Så er det bare at clear CMOS, så kan du prøve igen...

Mht tid, så kommer det jo helt an på hvad dit mål er. Start evt med 3GHz. Det er blot at ændre FSB fra 266 til 333MHz. Hvis det virker kan du jo øge til 3.1 og 3.2 osv... :)

Når du får den til at boote ind i windows ved den hastighed du har sat dig som mål, går du i gang med teste om den er stabil, fx med Orthos. Hvis den laver fejl hæver du vcore en smule og prøver igen. På et tidspunkt bliver den stabil eller for varm. Så ved du om du kan fortsætte eller om du skal nedjustere lidt.

* 24/7: NUC6 i5, 950 Pro + 840 Pro, 16 GB PC4-2400 * VM/Test: GB Z68X-UD4-B3, i7-2600K, 16 GB KHX1866C9, Vertex 3 *
    * SRV: HP MS G8, i3-2120, 10 GB PC3-12800, Agility 3 + WD Black 2 TB * HTPC: BRIX i3-4010, Intel SSD 530 120 GB *

Oprindeligt indlæg af SpRoX
    Der er skam ikke noget at være bange for! :) Hvis du har sat noget forkert starter maskine ikke... Så er det bare at clear CMOS, så kan du prøve igen...

Mht tid, så kommer det jo helt an på hvad dit mål er. Start evt med 3GHz. Det er blot at ændre FSB fra 266 til 333MHz. Hvis det virker kan du jo øge til 3.1 og 3.2 osv... :)

Når du får den til at boote ind i windows ved den hastighed du har sat dig som mål, går du i gang med teste om den er stabil, fx med Orthos. Hvis den laver fejl hæver du vcore en smule og prøver igen. På et tidspunkt bliver den stabil eller for varm. Så ved du om du kan fortsætte eller om du skal nedjustere lidt.

Så hvis jeg gerne vil have min CPU op på 3GHz så skal jeg kun ændre FSB til 333MHz?

Har du et link til det teste program :D

Oprindeligt indlæg af SpRoX
    Der er skam ikke noget at være bange for! :) Hvis du har sat noget forkert starter maskine ikke... Så er det bare at clear CMOS, så kan du prøve igen...

Som Sprox siger er det forskelligt, kommer meget an på om man har styr på skidtet eller ej jo :D

Hvis man fx skal ligge og læse og finde ud af alt muligt tager det nok et lille stykke tid, men så er det tilgængel noget mere smertefrit næste gang...

• Jeps, FSB op på 333MHz så rammer du 3GHz.

Og Orthos kan hentes her. Men det er muligt at du skal åbne programmet to gange da du jo har en quadcore cpu. Tror nemlig kun den kan stresse to kerne af gangen...

• Hehe kunne ikke vente, så prøvede lige en gang, med at sætte FBS til 333MHz og ram til 1067 tror jeg det var.

woop woop 3GHz :D
    [Blocked Image: http://img140.imageshack.us/img140/815/oc3ghzqj5.th.jpg]

Første gang gik skærmen i sort ved startop, men efter en genstart virker den tilsyneladende :D

- Hvor lang tid skal ORTHIS køre? (har pt. kørt i over 37min)

-Er temperaturen for høj? (kan ikke få speedfan til at virke)

Har sku fået blod på tanden hehe, men hvor langt synes i max jeg skal gå?
    Og hvad er det næste man skal rode med?