Nervøs over meget høj cpu temp.

  • Ved et tilfælde var jeg inde i biosen og tjekkede temperaturerne. Den sagde at cpu'en var 83 grader varm.


    Tjekkede derefter i speedfan, som viste 78 grader 8o


    Jeg pillede skjoldet af og følte på selve scythe køleren, den var kun lun. Dog varm tæt på selve cpu'en, men ikke så man blev nød til at fjerne hånden.


    Northbridgen derimod var så brændende varm at man ikke kunne holde hånden på i mere end et par sekunder og ligeledes med grafikkortet.


    Det er en core4quad, som er oc'et til lidt over 3ghz, på et asus p5k bundkort.
    Er det normalt at temperaturerne er så ekstreme? Jeg mener selv det er en fornuftig køler til cpu'en og et ok airflow igennem kabinettet.


    Rent stabilitets mæssigt føler jeg ingen problemer under normalt brug, men ved afspilning af HD film. Samt meget krævende 3D spil. Kan den til tider godt hakke lidt i perioder. Men har ingen anelse om det skyldes de høje temperaturer.


    Har vedhæftet et par billeder af hændholdsvis indmaden af pc'eren samt resultaterne fra CPUZ/Speedfan.


    Håber på I har et par råd. På forhånd tak


    (Der er en blæser i højre side af billedet som blæser luft ind udefra)
    [Blocked Image: http://www.hejfel.dk/comp.jpg]


    (Billedet er taget en 5 min. tid efter siden har været af, så temp. er faldet lidt over 10 grader)
    [Blocked Image: http://www.hejfel.dk/cpuz.JPG]

  • hmm... kabelrod er der ikke noget af, og den 120mm blæser du har siddende bagi kabinettet burde kunne klare det meste.


    har du tjekket hvorvidt køleren sidder ordentligt, prøv evt. engang at tage køleren af, skifte kølepasta og sætte den omhyggeligt på igen.
    Hvis CPUen er koldere derefter har du fundet fejlen.


    Northbridge kan i nogle tilfælde (især ved overclock) blive ret varm. Det kan måske også skyldes at du har sat for meget Vchip på (hvis du har mulighed for det).


    83 grader er normalt ikke nok til at man brænder fingrene (pga den relativt tykke hud på hænderne), men det er normalt derfor CPUen begynder at hakke under load.


    Dog før du gør alt andet, så få fat på ASUS probe fra ASUS' hjemmeside. Det kan sagtens være dine andre programmer aflæser det forkert... ASUS' egne programmer er en del bedre til at læse temps korrekt.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Tak for svaret :)


    Jeg installerede asus probe II, men den viste samme temperaturer. Jeg prøvede derefter at resette biosen, så den ikke er oc'et mere.


    Nu kom den ned på en temp på 40 grader. Det lyder mere korrekt. Jeg gav den 1,55V før (Cpu'en) og der kørte jeg med 338 fsb. Altså lidt over 3ghz... gør de 600 mhz virkelig en varmeforskel på over 30 grader? eller har jeg givet den lidt for meget?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Stratos
    Tak for svaret :)


    Jeg installerede asus probe II, men den viste samme temperaturer. Jeg prøvede derefter at resette biosen, så den ikke er oc'et mere.


    Nu kom den ned på en temp på 40 grader. Det lyder mere korrekt. Jeg gav den 1,55V før (Cpu'en) og der kørte jeg med 338 fsb. Altså lidt over 3ghz... gør de 600 mhz virkelig en varmeforskel på over 30 grader? eller har jeg givet den lidt for meget?


    Det er grundet de 1.55v at den kommer et godt stykker deropad...

  • Hvor længe siden er det du har skiftet pasta?


    Og prøv evt at smide en ny omgang på..



    Den køler burde sgu godt at kunne trække en quad, med lidt ekstra spænding

    "There are 10 kinds of people in this world, those who understand binary, and those who don’t"