Kan en aktiv køler bruges som passiv køler?

  • Hej


    Jeg er ved at købe stumper til en HTPC.


    En AMD Athlon X2 BE-2400 cpu som jeg regner med ikke afgiver særlig megen varme i et antec fusion kabinet der har meget gode køleregenskaber.


    Med CPU'en følger en køler. Vil denne kunne anvendes som passiv køler?


    Ellers har jeg tænkt på at købe en NorthQ NQ-3310BLA UFO køler. Kan man anvende denne som passiv ved blot at undlade at sætte strømstikket i?


    mvh Allan

  • Du kan godt bruge den som en passiv køler vis du har et airflow i dit kabinet. Vis ikke så bliver det sku for varmt.
    Jeg brugte min nt06 cpu køler passiv i et stykke tid da min blæser hvor stedet af uden jeg havde opdaget det..
    Det var kun mit gode airflow i mit kabinet der holdte temperaturen nede.

  • I teorien kan man godt bruge en aktiv køler som en passiv, og i dit tilfælde skader det ikke at prøve (hvor du har godt airflow), da CPU og bunkort har noget sikkerhed der slukker computeren når den bliver for varm.


    Jeg anbefaler dog ikke at gøre det hvis blæseren udgør en stor del af køleren, eller hvor den sidder integreret i profilen. Det er bedre at gøre det på en køler hvor blæseren sidder for sig selv ovenpå eller på siden af selve profilen.


    Desuden vil jeg heller ikke gøre det med en stock køler, da de i forvejen ikke køler ret godt i forhold til dem man kan købe.


    Ellers få fat på en køler der allerede er passiv

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Tak for svarene


    Kabinettet tilader desværre ikke en køler over 8-9cm i højden. Jeg kan ikke finde en passiv køler der mødet dette krav. Men måske har andre et bud?


    mvh Allan

  • Er som sådan ikke beregnet til passiv men da et bud i den størrelse


    http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=377658

    Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 380 | 1 Samsung EVO850 512MB | Enermax Digifanless 550W
    27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

    Canon 5DM4 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
    Nogle Speedlites | PocketWizards