Er det vidvinkel?

  • MIn fatter har lige købt canons pakkeløsning med canon EOS 40d og en 28mm - 135mm linse. I butikken havde de informeret ham om at den linse er vidvinkel og kan fokusere i en større vinkel end det menneskelige øje. men jeg syntes nu ikke billederne bærer præg af det. hvornår ved man i at det er vidvinkel, hvordan deffinerer man det?

  • Vidvinkel er en betegnelse for objektiver, hvis brændvidde er kortere end diagonalen på optageformatet.

    Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

  • Man siger normalt at øjet ser med hvad der ca. svarer til 50mm.


    28 x 1.6 = 44,8mm så det er næsten hvad jeg vil kalde en normal optik på et crop kamera som 40D.


    På et fullframe ville det være vidvinkel.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • hold da fast der er mange ting jeg ikke ved om kameraer. hvorfor ganger du f.eks. 28 med 1.6? er der nogen der har et link til en side der forklarer basis - viden som jeg går ud fra det der er?


    På forhånd tak, tror jeg vil til at kiggelidt nærmere på det der tagen billeder :)

  • Grunden til at jeg ganger med 1.6 er størrelsen på den lysfølsomme chip som opfanger lyset. Den er mindre end ved et gammelt film kamera som brændevidden ellers passer ved.


    For at få en brændevidde på f.eks. 40D der svarer til den man har ved film eller digitalt fullframe skal man gange med 1.6.


    Hvis du vil lidt mere ind i det kan jeg anbefale Politikens store bog om digital foto og politikens store bog om foto.


    Læs de 2 grundigt igennem så vil du have en del viden.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy