Linux & xp på samme comp??

  • Jeg kunne godt tænke mig at prøve at lege lidt med linux, men eftersom at jeg bruger min coputer meget til min skole, vil jeg gerne beholde noget jeg også kender. Udover det ville jeg stadig gerne kunne spille CSS :D


    Min lillebor har min anden computer, så den mulighed er ude af verden.
    Jeg har tænkt på at købe en ekstern harddisk til de vigtigste filer??


    Nogen erfaringer?? Nogen råd....??


    Temerario

  • Hvis det bare er til leg - så kig på vmware (se denne tråd).


    Er det lidt mere du vil bruge det til (læs: som primært system) så er det meget nemt at lave et dual boot system (med OS'erne på hver sin disk/partition). Guiden til dette er lidt afhængigt af hvilken linux du vil bruge.


    Fordelen ved vmware - til test - er at du ikke skal rode ved dit filsystem overhovedet, da det hele foregår virtuelt, dvs du kan installere lige så tosset du vil uden at risikere at miste noget på dit originale system.


    /ask

  • Nej det er ikke kun til "leg" - Vil gerne sidde og rode lidt med det også...
    Så måske det godt kan gå lidt galt??


    så må jeg lede efter en guide.


    Men hvad med min idé om at købe en ekstern Harddisk, hvor jeg har alle mine vigtige filer på?
    Nu hvor vi er ved det, kan jeg installere programmer på den eksterne??


    Og kan i anbefale en ekstern?? gerne 500 GB


    Temerario

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Temerario
    Nej det er ikke kun til "leg" - Vil gerne sidde og rode lidt med det også...
    Så måske det godt kan gå lidt galt??


    så må jeg lede efter en guide.


    Det afhænger af hvilken linux du vil bruge. (k)ubuntu er ikke noget problem, den sørger selv for dual-boot. Her skal du installere på en anden partition end din windows.


    Quote


    Men hvad med min idé om at købe en ekstern Harddisk, hvor jeg har alle mine vigtige filer på?
    Nu hvor vi er ved det, kan jeg installere programmer på den eksterne??


    Du skal være opmærksom på at linux og windows som standart kører med forskellige filsystemer, og at du ikke bør (kan) skrive til en NTFS partition fra linux!
    Derfor, er der filer der skal bruges i både linux og windows skal disse være på en FAT32 partition og ike NTFS (med den filstørrelse-begrænsning der følger med)


    Mht at installere programmer på en ekstern, så kan dette godt lade sig gøre, men det er ikke anbefalelsesværdigt, da hastigheden af en sådan er begrænset.


    Mit råd: Start med at finde ud af hvilken linux du vil arbejde med og tag den derfra. Mange af de nye klarer installationen helt af sig selv (også med opsætning til dual-boot).


    /ask


  • Stort set alle linux distroer (på nær de mest nørdede, fx. Gentoo) har GRUB og/eller LILO til at sørge for multiboot. Hvis det endelig skal være, så brug GRUB da det klart er den nemmeste bootloader at have med at gøre.


    I (k eller x) ubuntu kan man skrive:

    Quote

    gksu gedit /boot/grub/menu.lst


    i terminalen for at komme ind og lave om på bootrækkefølge osv, samt tilføje diverse parametre. mht. parametre hertil, så kan de typisk findes på forummer til de mere nørdede distroer.


    Jeg foreslår at du starter med de nemmere Linux varianter fx. Ubuntu eller Fedora for at finde ud af hvordan de virker.


    Desuden, hvilket grafikkort har du?


    Hvis du har et ATI grafikkort, så er det en god ide at kigge i min guide her


    Guiden er lavet til Ubuntu / Debian. Senere hen er det en god ide at skifte over til fx. Fluxbuntu, der kører med Fluxbox, da mange kører med denne window manager på deres mere nørdede linux versioner. Denne window manager bruger ligeledes færre ressourcer end fx. Gnome og KDE.


    Hvis du vil have det helt vildt ekstremt svært, så skal du få fat på LFS (Linux from scratch) hvor du ikke får meget andet end kernen og nogle pakker til at starte med. Med dette og andre pakker der findes rundt omkring, kan du så bygge dit eget styresystem op fra bunden.


    Anyways, så sørger de fleste begynder-linuxer selv for at lave dualboot...

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Det lyder Interessant... Men må nok hellere begynde fra en ende af... så det ikke bliver alt for indviklet....


    man må jo starte i det små... Og kan forstå at det er noget af en omvendning at gå fra windows til linux på én gang.....