Deling af filer over netværk? (Vista)

  • Hey Tweak...


    Har et par problemer med Vista, som jeg håber i har mulighed for at hjælpe mig med. Har på fornemmelsen at problemet er rimelig simpelt at fixe, men kan bare ikke finde en løsning.



    Herhjemme har vi 5 computere. De 3 af dem kører med XP Prof, 1 kører med Vista Home Premium og den sidste kører Vista Business. Med alle maskiner har jeg fint adgang til alle delte filer/mapper på XP-maskinerne, men så snart jeg prøver at få adgang til filer på Vista-maskinerne får jeg problemer - Uanset hvilket styresystem jeg bruger, får jeg følgende fejl:


    [Blocked Image: http://img.photobucket.com/albums/v639/cedde/fejl.jpg]



    Der er dog én undtagelse, og det er at jeg har adgang til "delte dokumenter" på den Vista Home Premium computeren, som den eneste mappe .



    Har forsøgt at åbne div. relevante porte i vores router (Linksys WRT300N - med nyeste original firmware), deaktivere software firewalls osv. Har selvfølgelig også rodet med tilladelser, profiler adgangskoder, men uden det har hjulpet.


    Nogen som kan genkende problemet, og har en løsning på problemet?


  • Come on.. Ingen som kan hjælpe? :ph34r:

  • Typisk når man har en firewall indbygget i routeren, så skal man allerhelst ikke installere en firewall på computerne der er koblet til routeren.
    Jeg har selv oplevet at computeren's firewall (windows, F-secure, zonealarm og andre) nogen gange går i karambolage med routerens firewall, hvilket er alt andet end optimalt.


    Routerens indbyggede firewall beskytter ligeledes hele netværket, I stedet for at beskytte en computer, og denne firewall suger ikke ressourcer på computerne.


    På den anden side kan der i nogle tilfælde godt opstå problemer med routere der har indbygget switch, sådan at man ikke kan dele fra en computer på port 2 til en på port 3. Nogle routere har en indstilling så man kan slå dette fra. Den er der for at en hacker/wardriver ikke kan angribe flere computere på netværket på samme tid. På min egen router er dette tilfældet, og jeg kan derfor ikke dele filer med min fars computer medmindre jeg slår den indstilling til


    Desuden hjælper det ikke at åbne porte på routeren, da de kun styrer forbindelserne udadtil (internettet) og ikke indadtil (LAN).


    Alle vista maskiner skal være sat til "private network" sådan at alle computere kan se alle og dele filer med alle vista maskiner. Desuden gør alt windows siden XP det at de sætter windows firewallen til, og denne skal være slukket for at computerne kan snakke indbyrdes med hinanden.


    Grunden til dette er at fildeling ses af windows firewallen som et forsøg på at bryde ind (hvilket man i princippet gør). Desuden kan andre firewalls have problemer med dette, og skal derfor slås fra når du skal dele filer eller spille over dit lille hjemme LAN

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Hvis du godt kan få adgang til delte dokumenter, men ikke andet, så plejer det at være en sikkerhedsindstilling.


    Jeg havde nemli også et problem med at få en xp og vista computer til at snakke sammen, men det lykkedes dog til sidst, efter jeg fik pillet lidt ved nogen tilladelser.


    For mit vedkomne var det dog en Vista Ultimate og jeg har en eller anden lusket ide om at de ting er lukket på "lavere" versioner.
    Nu kan jeg selvfølgelig ikke huske en konkrete sti, men et sted under Administration skulle du kunne finde "Lokal sikkerhedspolitik" (det hedder det ihvertfald i XP).


    Der skal du så ind under sikkerhedsindstillinger og finde de tråde der hedder hhv: "Netværksadgang: Anved tilladelsen Alle for anonyme brugere". - jeg kan ikke huske om det er nødvendigt at ændre den - leg med det.


    Samt "Netværksadgang: Delings- og sikkerhedsmodul for lokale konti". (den burde stå på "Kun Gæst - Lokale brugere godkendes som gæst".
    Den giver ofte en del problemer hvis gæstebrugeren ikke er aktiveret på computeren. Der skal du enten aktivere gæstebrugeren eller ændre værdi'en til "Klassisk - lokale brugere godkendes som sig selv".


    Prøv det i første omgang..

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra