Centralt styret installation af software..

  • Hey på tweak!


    Jeg arbejder på en skole hvor vi har omkring 150 arbejdsstationer koblet op til et Domæne. Vi opdatere jævnligt de programmer der bruges på skolen, som f.eks. OpenOffice og andre fags relaterede programmer.


    Indtil videre har det foregået på den hårde metode; At vi simpelthen går rundt og opdatere hver enkelt computer manuelt! Men det tager lang tid og da computerne ikke er alt for hurtige tager det endnu længere tid.


    Mit spørgsmål er så om det er muligt at tage disse opdateringer/nye installationer og pakker og simpelthen skubbe dem ud fra serveren så de bliver installeret automatisk på alle arbejdstationerne? Det kunne evt. foregå mens at computeren venter på at nogen logger på.


    Håber i har nogle svar for som det fungere nu bruger vi meget tid på noget der kunne gøres meget hurtigere !


    Domæne controlleren og AD kører på en Windows 2003 Server standard edition hvis det skulle have nogen relervans.. :)

    Core i7 920 @ 4.2 GHz
    Corsair XMS3 3x 2GB DDR3-1600 Ram
    2x GeForce GTX295
    EVGA X58 Classified 3x SLI
    2x VelociRaptor 150 GB @ RAID 0
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet

  • det kan sagtens lade sig gøre og det er endda ikk så svært.
    der er faktisk flere måder at gære det på. den letteste er at gøre det igennem gruppe polikkerne det eneste det bare kræevr der er at du har .MSI installationsfiler med det software du skal installere


    en anden måde at gøre det på er ved at have en RIS (Remote installation Server) nu kan jeg ikk helt huske hvordan det ser ud i 2003. men jeg mener at i det som standard skal installeres som en ekstra feature. men fra SP2 er det indbygget i tilføj fjern programmer hvor jeg mener at der er kommet en knap der hedder noget ala deploy software eller sådan noget

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Bit Phreak
    det kan sagtens lade sig gøre og det er endda ikk så svært.
    der er faktisk flere måder at gære det på. den letteste er at gøre det igennem gruppe polikkerne det eneste det bare kræevr der er at du har .MSI installationsfiler med det software du skal installere


    en anden måde at gøre det på er ved at have en RIS (Remote installation Server) nu kan jeg ikk helt huske hvordan det ser ud i 2003. men jeg mener at i det som standard skal installeres som en ekstra feature. men fra SP2 er det indbygget i tilføj fjern programmer hvor jeg mener at der er kommet en knap der hedder noget ala deploy software eller sådan noget


    Okay så man simpelthen sætter alle brugere med den pågældene gruppe politik til at installere pakken når de logger på ?


    For vi har nemlig et eller andet underligt problem med de gruppepolitiker.. Man kan ikke få lov til at ændre i gruppe politikerne, nej hvis man vil lave noget om i dem, skal man lave dem om helt forfra ellers virker de ændringer vi laver bare ikke..

    Core i7 920 @ 4.2 GHz
    Corsair XMS3 3x 2GB DDR3-1600 Ram
    2x GeForce GTX295
    EVGA X58 Classified 3x SLI
    2x VelociRaptor 150 GB @ RAID 0
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet

  • ja det bliver installeret når de logger på.
    med hensyn til at jeres gp ikke virker har i så prøvet at bruge kommandoen "gpupdate /force" efter i har lavet ændringerne? altså ude på klient computerne


    jeg mener at hvis i kører det igennem add/remove programs så kan i også lave en silent installation så bruger slet ikke skal gøre noget overhovedet og måske gøre så de heller ikke ser det

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Bit Phreak
    ja det bliver installeret når de logger på.
    med hensyn til at jeres gp ikke virker har i så prøvet at bruge kommandoen "gpupdate /force" efter i har lavet ændringerne? altså ude på klient computerne


    jeg mener at hvis i kører det igennem add/remove programs så kan i også lave en silent installation så bruger slet ikke skal gøre noget overhovedet og måske gøre så de heller ikke ser det


    Du må undskylde det jeg skrev før med GP.. GP virker fint det jeg snakker om er vores globale profil..


    Men sidder ved serveren nu.. Der er en ting inde i Add/remove program som hedder "Windows Deployment Services".. Men udfra dens tekst ser det kun ud til at den er til at installere windows centralt fra en server.. Der er også en "Application Console Server".. Nogen af dem ?

    Core i7 920 @ 4.2 GHz
    Corsair XMS3 3x 2GB DDR3-1600 Ram
    2x GeForce GTX295
    EVGA X58 Classified 3x SLI
    2x VelociRaptor 150 GB @ RAID 0
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Bit Phreak
    ja det bliver installeret når de logger på.
    med hensyn til at jeres gp ikke virker har i så prøvet at bruge kommandoen "gpupdate /force" efter i har lavet ændringerne? altså ude på klient computerne


    jeg mener at hvis i kører det igennem add/remove programs så kan i også lave en silent installation så bruger slet ikke skal gøre noget overhovedet og måske gøre så de heller ikke ser det


    Jeg har prøvet det nu med gruppe politikkerne, men der sker bare ingen ting når en bruger logger på.. Har prøvet det båe gennem Computer Configuration -> Software settings også lavet nogle pakker, met virker bare ikke ..

    Core i7 920 @ 4.2 GHz
    Corsair XMS3 3x 2GB DDR3-1600 Ram
    2x GeForce GTX295
    EVGA X58 Classified 3x SLI
    2x VelociRaptor 150 GB @ RAID 0
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet