Ligninger HELP

• Gider ikke lave dine lektier :P Så har kun lavet en: (Håber satme det er rigtigt :P)

7x+2=4x-6
    7x-4x+2=4x-4-x-6
    3x+2=6
    3x+2-2=6-2
    3x=4
    x=1,33333333333333333333333333333333333333333333333

Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

• Har du overvejet at få din lærer til at hjælpe dig med at forstå dem? Jeg havde da også svært ved det i starten, men efter min lærer havde taget os i klassen som ikke lige helt var så gode til dem ud og gav os en god gennemgang af det, endte vi faktisk med at blive nogle af de bedste til dem.

I5 4670K @ H100i, ASUS Z87-K, ASUS GTX980 STRIX , 16 GB ram, 250 GB SSD + 500 GB lager, XFX 650W
    MacBook Pro 13,3" Retina

Oprindeligt indlæg af ^Genzo^
    ligner ligninger fra 8 klasse

(ligner ligninger, hehe)

måske skulle du spørge din lærer om lidt hjælp, for du lærer ikke en pind ved at få alle svarene leveret

hehe det er i hvert fald ikke over 8. for så syntes jeg den er lidt slem, da jeg gik i 8. regnede vi 2. grads... Eller kun 5 af os gjorde vi var lidt specielle :D

Oprindeligt indlæg af Svan

hehe det er i hvert fald ikke over 8. for så syntes jeg den er lidt slem, da jeg gik i 8. regnede vi 2. grads... Eller kun 5 af os gjorde vi var lidt specielle :D

ne'rrrrrd... :$

• Det er det desværre ikke... ;)

7x+2=4x-6
    7x-4x=-6-2
    3x=8
    x=2 2/3

Oprindeligt indlæg af Svan

Wtf, det var først i 10ende udvidet vi havde sådan nogle.

Ja, man kunne engang prale af 11 taller i matematik fra handelsskolen. Idag kan man squ knap nok ligge 2 og 2 sammen, hvilket dog giver 5 ;)

• Okay, det gælder om at isolere x.
    Æbler for sig og pærer for sig ;)

Hver gang du gør noget på den ene side af lighedstegnet skal du gøre det samme på den anden side, dvs. hvis du plusser med noget på venstre side, så skal du plusse med det samme på højre.
    + og - deler ting op i led, og ganger/ dividere du med noget på den ene side, skal du gange/dividere med det samme på samtlige led på den anden side af lighedstegnet.

Så tager du bare tingene systematisk og hvis du bare tager det roligt og prøver dig frem så er det utroligt nemt.

Husk dine regler med at gange med parenteser og husk regne hierakiet, altså gange/dividere før addere og subtrahere.