formatere min vista..

• Hej, er der nogen der ved hvordan jeg kan formatere min vista, har sat en xp cd ind i computeren, men der sker ikke noget, kan ikke trykke installer, som om vista ikke gider formateres til xp..
    da jeg købte computeren havde den vista.. Hvad skal jeg gøre?
    hjælp tak.. 8)

• Du skal boote op få cd'en og formatere du kan ikke gøre det fra windows

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

• ja, men hvordan gør jeg det? har prøvet at tænde op med cden i, men der sker intet.. og når jeg sætter cden i imens den er tændt gider den heller ikke? ved ikke helt hvad jeg skal gøre?

• Hejsa

Har du sat den til at boote fra cd i bios ?

hvis ja, så skal du somregl lige huske at se hvad den skriver, da du skal trykke på en tast for at boote fra cd når der er et styresys i maskinen i forevejen.

PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
    Ryzen 5 3600 3.6GHz
    & Zalman CNPS7500-Cu LED

Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury

Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
    Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3

• Hejsa

Hmm ja bios er der hvor alle indstillingerne er for dit bundkort og som regl kommer man ind i det ved at trykke på delete når man tender sin maskine men hvis den nu står som standard så er det nok ikke nødvendigt.
    prøv igen og starte maskinen op med xp cden i og se efter om den skriver nederst på skærmen under opstart

Tryk på en tast for at boote fra cd:....

så trykker du bare på en tast efter eget valg.

man kan lave meget balade i bios hvis man ikke helt ved hvad man laver, så pas lidt på hvis det er men ellers er det under en sektion som typisk heder BOOT der kan man vælge hvad man først booter på f.eks HDD CD-ROM Floppy osv.

PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
    Ryzen 5 3600 3.6GHz
    & Zalman CNPS7500-Cu LED

Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury

Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
    Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3

• Når du starter din PC op så hold DEL nede, og bliv ved med at holde den nede indtil du enten er i BIOS eller er på skrivebordet.

Hvis du kommer i BIOS skulle du kunne finde en menu der hedder noget lignende "boot settings", der vælger du så dit CD/DVD drev som første drev.

Hvis du kommer til skrivebordet (hvad vil være mærkeligt) så genstart din PC og hold F8 nede den her gang, så skulle der komme en menu hvor du kan vælge hvilket drev du vil boote fra.

Boote = starte PC.

Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
    Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
    ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
    3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
    Intel 320 128Gb SSD
    2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
    My flickr