RAID setup i kage

  • Efter at jeg flere gange her paa tweak har paastaaet at jeg aldrig har haft problemer med raid, maa jeg nu indroemme at jeg har faaet problemer.


    Satte en ny disk i min pc(ikke som del af mit RAID 0) og derved kom jeg til at skubbe stroemstikket ud af min ene RAID disk.


    Efter det, er den saa tilsyneladende hoppet ud af raid konfigurationen, og jeg kan nu ikke bruge mine diske.


    Jeg vil noedigt skulle til at installere alt paa ny, saa mit spoergsmaal til jer er:
    kan man smide den fejlagtige disk ind i raid setuppet igen uden at miste data?


    Mit gamle bunkort gav mulighed for at gendanne et raid setup, men det kan jeg ikke paa dette... tror jeg.


    Haaber paa et hurtigt svar da jeg regnede med at skulle spille hele aftenen ;)


    Der er et stk pilsner paa hoejkant til det svar som loeser problemet :cheers:

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • come on... det maa da kunne lade sig goere.

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • i sådan et tilfælde plejer det bare at være disken der skal forbindes fysisk igen og så skulle controlleren selv finde ud af at de hører sammen i raid, hvis ikke den gør det så kan du vist godt gå i gang med at formatere igen desværre.

  • tænkte jeg nok.


    Sjovt nok gjorde min ven(som har 98% samme system som mig)fuldstændig det samme, men hans virker endnu.


    Jeg tror problemet opstod ved, at harddisken jeg ville sætte til, er magen til dem jeg har i forvejen, og da jeg kom til at hive strømmen fra den i raid, troed chipsettet nok at den nye disk var den som sku i raid, og derved forårsagede problemet...


    Venter lidt med at formatere i tilfælde af at nogen skulle kende til en løsning.



    Hvis nu jeg slette det nuværende raid volume, og laver et nyt, kan jeg så genskabe data med et program?

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • tvivler jeg voldosmt på desværre....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Originally posted by Fragman
    tvivler jeg voldosmt på desværre....


    På at jeg kan gendanne mit volume eller på at jeg ka genskabe data efter at have sat det op igen?

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • Jeg har gjort noget lignende, og fik genskabt mine data ved at lave et nyt raidsetup og så gendanne data med et lille program jeg fandt. Jeg hev dig ikke stikket ud til en af diskene men fjernede den manuelt fra raid setuppet i den tro at man bare kun tilføje den igen. Om du kan gøre det samme vil jeg ikke love men hvis der ikke er andre forslag er det da et forsøg værd. Du skal bare huske at vælge den samme stripe size når du laver det nye setup ellers virker det ikke, men det er vel også logisk nok :)

  • Quote

    Originally posted by BFT
    Jeg har gjort noget lignende, og fik genskabt mine data ved at lave et nyt raidsetup og så gendanne data med et lille program jeg fandt. Jeg hev dig ikke stikket ud til en af diskene men fjernede den manuelt fra raid setuppet i den tro at man bare kun tilføje den igen. Om du kan gøre det samme vil jeg ikke love men hvis der ikke er andre forslag er det da et forsøg værd. Du skal bare huske at vælge den samme stripe size når du laver det nye setup ellers virker det ikke, men det er vel også logisk nok :)


    Betrykkende at høre fra dig!
    Hvor stor en del af din data fik du igen?


    Hvad mener du med stripe size? Altså begge diske kører raid 0 og giver samlet 933 gb eller sådan.

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • Jeg har ikke været hjemme hele dagen, derfor jeg først svarer nu. Jeg fik alt min data tilbage somom intet var sket. Som sagt kom jeg dog kun til at fjerne disken fra arrayet i setup menuen så om det også vil virke for dig ved jeg ikke. Når du kører Raid0 bliver dine filer delt op og lagt ud på begge diskene, Det er størrelsen på disse dele der kaldes stripe size, det kan normalt vælges manuelt når du opretter et raid0 array. Det er vigtigt at du vælger det samme som du havde før ellers kan du ikke få noget tilbage. Jeg startede med at vælge en forkert størrelse og så nægtede programmet at genoprette noget logisk nok. Det vigtigste er i hvert fald at du ikke begynder at rode med indholdet på diskene, for hvis det mindste er lavet om er det højst sandsynligt ikke muligt at redde noget.


    Men det kan ikke lade sig gøre bare at gendanne arrayet i menuen hvor du opsætter raid? Det plejer man altid at kunne og det plejer at virke ret godt.

  • Quote

    Originally posted by BFT
    Jeg har ikke været hjemme hele dagen, derfor jeg først svarer nu. Jeg fik alt min data tilbage somom intet var sket. Som sagt kom jeg dog kun til at fjerne disken fra arrayet i setup menuen så om det også vil virke for dig ved jeg ikke. Når du kører Raid0 bliver dine filer delt op og lagt ud på begge diskene, Det er størrelsen på disse dele der kaldes stripe size, det kan normalt vælges manuelt når du opretter et raid0 array. Det er vigtigt at du vælger det samme som du havde før ellers kan du ikke få noget tilbage. Jeg startede med at vælge en forkert størrelse og så nægtede programmet at genoprette noget logisk nok. Det vigtigste er i hvert fald at du ikke begynder at rode med indholdet på diskene, for hvis det mindste er lavet om er det højst sandsynligt ikke muligt at redde noget.


    Men det kan ikke lade sig gøre bare at gendanne arrayet i menuen hvor du opsætter raid? Det plejer man altid at kunne og det plejer at virke ret godt.

    Hvilket program brugte du til at gendanne?


    Nej, man kan kun "restore" sit volume hvis ikke disk info eller sådan noget er alt for beskadiget.

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • Ok men så prøv at lave en ny der som sagt er fuldstænding magen til, jeg brugte derefter programmet active partition recovery til at genskabe data, og derefter partition table doctor til at reperere master boot table ca.


    Tjek PM..

  • Nu har jeg fået al min data tilbage. Fjernede mit raid volume, og lavede det igen, og kørte getdataback, og nu har jeg samtlige filer fra de to diske igen.


    Tak for hjælpen.

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \