50 % cpu brug

• Hey jeg har haft min maskine ocet et stykke tid efterhånden {ca 1 år med 450 mhz} men jeg syntes at den er blevet sløv har på det sidste har kørt alt hva der kan køres af viruscannere (HijackThis osv) så det skulle ikke være det. jeg kan så at min cpu ofte kun bruger 50 eller 51 % når den skal lave noget er der nogle der ved hva der kan være galt.

• Well, til at starte med ville det være godt hvis du kunne beskrive dit system for os. ALtså hvilken CPU, hvilket bundkort osv.

Intel Core 2 Duo E6600
    ASUS P5N32-E SLI
    2 GB CellShock PC-6400
    2 GB Kingston HyperX PC-8000
    Inno3D GeForce 8800 GTS 320MB
    WD Caviar 250GB SATA II
    WD Caviar 500GB SATA II
    NorthQ 4100 KingKong Extreme 500W

• Et skud i tågen - dualcore cpu med gamle programmer i windows

MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.

• hyperthreading er kort sagt virtuel dualcore .....
    slå det fra i bios, og et program der ikke understøtter mere end een cpu vil køre på fuld skrald - og det fjerner potentielt driver problemer...

hvis et program ikke er multithreaded kan den ikke udnytte begge/alle kerner - heller ikke virtuelle, hvorfor en sådan applikation er begrænset til 50% af din cpu kraft.

MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.

Originally posted by neiro
    hyperthreading er kort sagt virtuel dualcore .....
    slå det fra i bios, og et program der ikke understøtter mere end een cpu vil køre på fuld skrald - og det fjerner potentielt driver problemer...

hvis et program ikke er multithreaded kan den ikke udnytte begge/alle kerner - heller ikke virtuelle, hvorfor en sådan applikation er begrænset til 50% af din cpu kraft.

Det er ikke helt rigtigt.

Du får det til at lyde som om CPU'en så kun vil yde som hvis den havde haft den halve frekvens (fx 1,6 GHz hvis det er en P4 3,2 GHz vi snakker om), når der køres et program, som ikke er optimeret for flere tråde.

Det er ikke tilfældet.
    Programmet vil stadig få CPU-kraft svarende til CPU'ens frekvens (altså 3,2 GHz, hvis vi holder os til samme eksempel som før).
    Du vinder ikke noget ved at slå HyperTreading fra. Tværtimod. (Bortset fra meget få eksempler)

Windows tror at der er to fysiske CPU eller kerner og viser så det gennemsnitlige forbrug af disse.

Du kan læse mere om HyperThreading her:
    http://www.intel.com/technology/hyperthread/
    http://en.wikipedia.org/wiki/Hyper-threading

• Har du nogle eksempler på at du får gavn af at have ht slået til ?

jeg har flere eksempler på ting der tager skade af det. Eksempelvis gamle lexmark printerdrivere, og et meget meget meget praktisk program vi bruger på arbejde - hedder deepfreeze ... og autocad ..... mener 2004 udgaven ...

Vi slår det konsekvent fra på alle vores p4 systemer på jobbet, da det kun giver problemer at have tændt.

Originally posted by neiro
    Har du nogle eksempler på at du får gavn af at have ht slået til ?

jeg har flere eksempler på ting der tager skade af det. Eksempelvis gamle lexmark printerdrivere, og et meget meget meget praktisk program vi bruger på arbejde - hedder deepfreeze ... og autocad ..... mener 2004 udgaven ...

Vi slår det konsekvent fra på alle vores p4 systemer på jobbet, da det kun giver problemer at have tændt.

Nu er det lidt tid siden jeg har siddet med en P4 med HT, men den jeg sad ved tidligere på mit arbejde gav et pænt boost når jeg kørte fler-trådede programmer, bl.a. noget jeg selv programmerede.

Men er vi enige om at hvis du kører et enkelt-trådet benchmark-program som fx SuperPi, på en P4 HT, så vil du få ca. samme score hvadenten HT er slået til eller fra?

• Det er en syntetisk test, som måske favoriserer multicore ... realworld ting tænker jeg på.

• Okay. Underligt. Måske er det bare alle vores hp'er som er defekte så! dc7100 maskinerne (som vi har lidt over 80 af med 3ghz prescotts) booter 2 sekunder hurtigere med ht slået fra. Måske pga. deepfreeze, men i hvertfald gav det os ikke noget at slå det til.