Mærkelig måling af coretemp

• Hej alle sammen.

Jeg vil gerne have en ide om hvordan min core temp´s ligger på min C2D E4300.

System:

MB: Gigabyte GA-965P-DS4 (rev. 1.0)
    CPU: Intel Core 2 Duo E4300 (1.8GHz) @3,3GHz
    Køler: Scythe Infinity
    PSU: SHG Computers 400W
    HD: 320Gb+60Gb
    GFX: 7600GT

Hvis jeg bruger "Intel Thermal Analysis Tool (TAT)" har jeg en idle temp på ca. 47/49. Temperaturen kan svinge en 3-4 grader for hver optatering.

Hvis jeg bruger "Core Temp 0.95" så siger den 43/47 på samme tidspunkt.

Endelig hvis jeg bruger "PC Wizard 2007" siger den 28/31 grader.

Nu kommer det mærkelige.....

TAT har en funktion der kan belaste hver kerne 100%
    Når jeg bruger den springer temp på på henholdsvis 77/79, 77/80, 64/65 grader på et splitsekunt. Hvis jeg slår load fra falder det hele på plads lige så hurtigt.
    Hvis jeg kun belaster den ene core så har det samme effekt blot med omtrent den halve stigning.

Det virker som en fejlmåling....Kan det være spændingen på PSU´en der dykker og bidrager til fejl?
    Opfører jeres maskiner sig på samme måde?

M.v.h. Ole Baltzer

• Jeg vil gætte på PC wizard får sin temperatur fra smbussen på bundkortet (en thermisk diode under cpu'en) - og de andre to bruger de interne sensore i cpu'en - som jo er varmere end der er nedenunder den.

hvad angår load - er det nu meget normalt at load temperaturen er noget højere end idle.

Hvis jeg starter tat skriver den cirka 34-38C afhængig af rum temp osv. Når jeg så starter load på begge cores stiger tempen på cirka 1½ sekund til 60-63C

så temp svingningen er normal

men har du husket kølepaste? en infinity der ikke kan køle din cpu uden at nå i de høje 70'er er lidt speciel - sidder den ordentlig? monteringssystemet til scythe's blæsere er jo ikke ligefrem optimale på 775 platformen ....

MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.

• Jeg har monteret den med Arctic Silver og har ellers ikke haft problemer med monteringen.
    Jeg undre mig over at den stiger så brat. Nårmalt vil man se en hurtigt stigende kurve der flader gradvist ud. Her går stiger temperaturen på 1 sekund og så bliver den der. Det virker ikke logisk.
    Det virker mere som en ændrig i måleforholdene.

Jeg har nu prøvet at belaste CPU´en 100% med convertering i Pinnacle Studio. Så springer den straks op på 65/65 og så bliver den der. Måstisk!?

• En gang i gamle dage kom man på ideen med at lave en no-op funktion i cpuen. 486'ere kørte på fuld drøn hele tiden, også selvom de ikke lavede noget. Det var ikke hensigtsmæssigt idet det koster strøm. Strøm betyder varme.

Når din computer bare står i windows og bruger 0-1% af din cpu kraft laver din cpu ikke ret mange beregninger i sekundet. Men når du skal bruge regnekraften regner den, og så koster det mere strøm, ergo mere varme.

Det er relativt logisk at den stiger og falder hurtigt. Der er et meget lille område at udvikle varmen på, og din temperatur måler sidder lige midt i lortet. Temperaturen på den øvre del af din køler stiger meget langsommere, men nede i kernen ændres temperaturene hurtigt.

At de stiger og falder så brat er ikke noget jeg ville være bange for .... men at den stiger til næsten 80C er noget der bekymrer mig.

MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.