Tvivl vedr. RAM overclocking

  • Hej Tweak! :)


    Siden jeg har måtte resette min bios, har jeg været lidt i tvivl ang. mine ram.


    Min FSB er overclocked til 246 (200 std). Inde i CPU-Z, når jeg kigger under memory -> frequency står den også til 246 mhz. Og under memory -> FSB:DRAM står der CPU/11 (det står der rent faktisk). Og så er det jeg er lidt i tvivl når jeg har sat mine timings i bios (3-4-4-8 - sloppy, i know), er den sat til DRAM400. Og er der så ikke en divider på, således at rammene kører 1:x i forhold til cpu'en/fsb'en?


    Eller har jeg virkelig fået nogen value ram der kan køre ved syge hastigheder? Timings kan ikke blive strammere ved de her hastigheder, men kunne forestille mig at de kunne komme et godt stykke ned.


    Hvad siger i? :)


    Mvh. Jimmi

  • det lyder lidt voldsomt, men jeg havde også et par kingston value pc3200 der kunne nå næsten præcist samme sted...check dog at de ikke laver småfejl hele tiden...evt sæt timings lavere hvis de gør det....


    memorytest86+ er et godt program til at teste i.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • timings betyder kun noget i superpi og winrar benchmark
    nu ved jeg ikke lige hvilken chip der er på dine ram men hvis ellers du har et rimlligt airflow
    så skulle der ikke ske noget ved at gi dem 2.8v

    Asus Rampage IV BE - EK-FB KIT ASUS R4BE
    E5 1660 v2 - XSPC Raystorm

    2x XFX R9 290 - EK-FC R9-290X (Rev.2.0)
    4x4gb Dominator 2133mhz
    Corsair AX1200
    2xDell 2410 WFP + 1x Dell 2407 WTF 5760x1200
    3x DD5. Dual loop
    3x Ocool 360 45mm 1 EK 360 Coolstream 45mm
    XSPC Cube


  • Quote

    Originally posted by Viking
    timings betyder kun noget i superpi og winrar benchmark
    nu ved jeg ikke lige hvilken chip der er på dine ram men hvis ellers du har et rimlligt airflow
    så skulle der ikke ske noget ved at gi dem 2.8v


    Timings matter!
    Ved superpi en smule kun da den primaert koere cpu, winrar lidt mere da den vel skal kommunikere med hdd igennem sb og sidst men ikke mindst i spil og lignende hvor alle komponenter kommunikere paa kryds og tvaers.

  • de har intet imod 2,8v de ram...det kørte mine med 24/7, men muligvis er deres sweet-spot omkring 2,75v faktisk.........prøv volt først, og derefter smid cl på 4 hvis det ikke er nok til at få dem til at holde op med at lave fejl.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Jeg kunne ikke lige finde ud af at lave sådan en bootdisk halløj med memtest, har hverken CD, usbstick eller lign.


    Prøvede dog at stresse dem med Prime2004, og der lavede de ingen fejl overhovedet.
    Så vil lige prøve at lege lidt med dem :)


    Men kan ingen svare mig på om det at de står til DDR400 i bios er = divider på fsb?