Spørgsmål om RAM

  • Daw!


    Jeg skal lave et byg-selv-system med bl.a. et 680i-bundkort, 8800 GTX-grafikkort, E6600-processor og Vista home premium.
    Dertil skal der jo også bruges noget ram. Prisen må ligge omkring 2200 kr.
    Det skal være PC2-6400 eller bedre.
    Men hvor meget? 2 eller 4 GB?
    Og hvis det skal være 4 GB er det så bedst med 2 x 2 GB?
    Kom også gerne med et link til noget der kan anbefales.


    Mvh. Wepa (Jonathan)

  • Ok først og fremmest væsentligt når du spørger her på Tweak.dk da de fleste er entusiater..


    Skal der overclockes?


    Også sidder jeg lidt og smiler, hvofor 6400 eller bedre? så det vil sige hvis jeg finder nogle 12000 til dig tror du de yder det dobbelte af de 6400?


    Ang blokke..


    Så skal du som du sikkert ved have det i minimum 2 blokke..


    Men det bedste er også at kun 2 blokke..


    Thomas

    Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 380 | 1 Samsung EVO850 512MB | Enermax Digifanless 550W
    27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

    Canon 5DM4 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
    Nogle Speedlites | PocketWizards

  • De skal ikke overclockes.
    Men jeg søger et link til et par ram-klodser på 2 GB hver.
    EDB-priser viser jo stort set ingenting med mere end 1 GB.
    Det jeg så mente med 6400 eller bedre var at hvis nogen fx kendte et link til et par 2 GB blokke som var PC2-6400 der kostede 1700 kr, så ville jeg jo hellere have nogle af samme serie som fx var PC2-8888 hvis de bare kostede 2300 kr som jo ca er den pris jeg har afsat.


    Lige for at gentage:
    Det jeg søger er 2 blokke på 2 GB hver som mindst er PC2-6400 til omkring 2300 kr.
    Håber det er muligt!


  • jojo men vi mangler de logiske argumenter, for 2 gb blokke er ikke rigtigt egnede til oc, og hvorfor skulle man have noget større end pc5400 ram hvis man ikke vil oc.....den ekstra båndbredde er jo ikke til at udnytte......mere end det er der såmænd ikke i folks kommentarer.....men hvilket operativt system vil du køre med....for selv vista har muligvis lidt problemer med at se ram over 3 gb.....hvilket 99% sikkert i så fal d vil være en bug....men hvad bruger du det til, for folk herinde vil da gerne sørge for at du får mest muligt for pengene, det er såmænd ikke for at være efter andre..

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.


  • hmm kan du lige forklare, for det giver altså ingen mening... :crazyeyes:

  • Til Svan


    Quote

    Originally posted by Fragman
    og hvorfor skulle man have noget større end pc5400 ram hvis man ikke vil oc.


    som du nok kan se, er jeg ikke den eneste der har den holdning






    Selvom man måske ikke er enige, så holder man en ordentlig tone!
    /Burger

  • Til DonRon man kan godt bruge mere end 533MHz ram kend dit stof...


    Vi kan godt bliver enige om at man nok ikke lige midt i et spil tænker argh monster lag, det må være fordi mine ram er langsomme... Men hvis han vil have nogle PC-6400 ram så er det vel det, men enig i at han ikke vil mærke det til hverdag... jeg kan i hvert fald ikke mærke forskel om mine køre 940MHz eller 800MHz...

  • Quote

    Originally posted by Svan
    ... jeg kan i hvert fald ikke mærke forskel om mine køre 940MHz eller 800MHz...


    enig...3DMark06 mærker f.eks. ingen forskel om jeg kører mine ram ved 800 eller 1000 MHz...heller ikke i spil

  • Tak for svarene!
    Jeg tænkte lidt på det Fragman sagde...
    At over 3 GB kan give problemer i Vista.
    Derfor spørger jeg:
    Er 2 GB DDR2-677/DDR2-800 virkelig nok!!?
    Lige nu sidder jeg på en gammel maskine med 512 SD ram, og det sker altid hver gang at jeg har den åben at den løber tør for ram og må over på den virtuelle ram.
    Jeg kunne faktisk godt tænkte mig at have Firefox, Word og Photoshop åbne samtidig med, at jeg spiller et rimelig krævene 3D-spil med Windows Vista som OS uden at kunne mærke, at de 3 andre programmer er åbne (håber ikke jeg overdrev lidt).
    Er der ud fra det nogen som kan råde mig til hvor mange GB ram jeg bør putte i maskinen uden at jeg vil opleve bugs?

  • Okay!
    Efter at have kigget lidt rundt har jeg fået bekræftet at det nok er bedst at jeg kun vælger 2 GB da Vista(32-bit) ikke kan finde ud af mere end 3 GB.
    Jeg har så fundet disse ram: http://computersalg.dk/produkt.html?varenummer=265798
    Er der nogen kommentarer til rammene(de er sikkert lidt dyre)?


    Dertil har jeg bemærket at de kræver 2,1-2,2 V spændning.
    Da det er første gang jeg bygger en PC fra bunden vil jeg lige vide hvad jeg skal sætte spændingen til i BIOS første gang jeg starter maskinen op?
    Jeg vil jo helst ikke brænde noget af. :ohmy:

  • Quote

    Originally posted by noxon
    Du kan sagtens have 4GB i din maskine, men de 32bit kan bare ikke håndtere mere end ~3GB.


    Ja.. Jeg ved det...
    Men det betaler sig jo bedst at vente med at opgradere til 4 GB den dag hvor 64-bit bliver det mest almindelige da priserne på ram må være faldet endnu mere til den tid.


    Men jeg vil stadig meget gerne have et svar på dette:

    Quote

    Originally posted by Wepa
    Dertil har jeg bemærket at de kræver 2,1-2,2 V spændning.
    Da det er første gang jeg bygger en PC fra bunden vil jeg lige vide hvad jeg skal sætte spændingen til i BIOS første gang jeg starter maskinen op?


    Jeg vil jo helst ikke brænde noget af. :ohmy:


    P.S. Det skulle nemlig ikke undre mig at jeg en eller anden dag finder på at overclocke lidt på rammene (når jeg ellers har lært den svære kunst), så da 1000 kr. fra eller til ikke gør den store forskel, så bliver det sikkert dem jeg selv fandt alligevel.

  • For det første kan du ikke brænde noget af, der skal et voltmod til (loddekolbe osv) før du kan give nok volt til det, og så er det faktisk stadig svært at skade noget.. Hvad jeg har erfaret :)


    Din computer vil starte op med 1:1 divider (266/533mhz på ram) og de std timings der er sat af SPD.
    Og der vil de std ~1.8 volt være længe nok.


    Håber det var svar nok.

  • std = standart ?
    spd = ???


    Og lige for at få det skåret helt ud i pap:
    1,8 v vil være helt fint til disse ram: LINK ?????


    EDIT: Okay.. Har læst mig til hvad spd er. Men hvad med std?

  • som du skriver standart timmings.. dem du linker til har cl4 dvs. standart timmings her er noget omkring 4-4-4-12

    E8500 E0
    Gigabyte EP45T-UD3R
    OCZ 1600 Mhz
    30 GB OCZ vertex
    1 TB samsung F1
    Sapphire HD4850
    enermax infiniti 650W

    Rettet en gang, sidst af Fmp ().