Amd Ath 64, 3500+ Oc

  • Hey drenge.


    Jeg har en amd 64, 3500 og vil gerne forsøge at overglocke den :)
    Har samlet nogle informationer til jer så i nogenlunde ved hvad det er jeg har:
    2.21Ghz, og 1GB ram.
    Samt et NVIDIA Geforce 7300 GS.
    Og det er socket 939.
    Ved ikke hvad i ellers lige behøver.


    Men pointen er jeg vil gerne prøve at overglocke cpu'en, self på eget ansvar og egen regning :)
    Så vil høre om i kan komme med en guide til mig.
    Det skal siges jeg slet ikke er pc nørd, så det skal helst være så simpelt så muligt :)


    Håber i kan hjælpe mig.


    regards
    Crouvean

  • Vi mangler jo helt klart information om, hvilket bundkort og hvilke ramklodser, du har. For jeg går ikke ud fra, at det er grafikkortet, du vil overclocke. Det er 2 adskilte opgaver, CPU og grafikkort.


    Er det f.eks. et Asrock eller ECS bundkort, så glem det.


    Man overclocker ved at skrue op for frontbus. Det er vanskeligt, hvis ram ikke kan følge med, - men så kan man indstille asynkron hastighed.


    Du kan prøve at kigge på clockgen programmet:
    http://www.cpuid.com/clockgen.php


    om det kan understøttte dit bundkort. Det udmærker sig derved, at du overclocker "Live" uden at indstille noget i bios. Så hvis systemet kommer til at låse, så genstarter du bare, - og den starter med dine oprindelige indstillinger.


    Du skal være klar over, at 'overclock' uvægerligt hæver temperaturen på din CPU. Det er derfor godt at indstallere en windows-hardwaremonitor, så du hele tiden kan holde øje med dette. Start med at finde sådan et program. Standard-freeware på det område er MBM5 (google det).


    Jeg har selv 2 stk. 3500+, og jeg har ikke rigtigt fået så meget ud af at overclocke dem. Man skal have et bundkort, der duer til det. F.eks. asus med nvidia-chipset, og så noget hurtig ram.


    Der er overclocker-guides for s939 allesteder. Brug google. De er sjældent på dansk, men måske.


    Til grafikkortet kan du jo hente powertweak eller powerstrip.

  • det hedder overclocke :razz:


    Brug coolbits 2 til oc af grafikkort. det er en reg fil du bruger så kan du oc i nvidia menuen såfremt du bruger klassisk visning i nvidia menuen

    Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.

  • har godt nok en 3200+, men stadig samme kerne (venice) formoder jeg.


    Min kan max komme op på en 2650 MHz hvis jeg justerer alting korrekt (RAM, HTT etc.)


    okay... For det første skulle jeg mene at der er en AMD64 Overclocking guide i brugerguide sektionen, men jeg kan give dig en god start på dit overclock.


    programmer:
    SuperPI eller Prime95 til at stresse CPU med for at teste om den er stabil
    Clockgen til at oveclocke fra windows, så skal du ikke genstarte for at indstille FSB
    CPU-Z til at sørge for at Clockgen nu overclocker din CPU, samt for at vise os dit OC :D


    Asrock, ECS, biostar og lignende bundkort er ikke til overclock, og kan næsten ikke klare det mindste.


    ASUS, DFI og lignende kan klare at du smider 1200-1300 MHz på HTT før denne bliver ustabil, mit eget kan klare 1250 ved standard spænding.


    og hvis CPU'en begynder at blive ustabil, genstart, gå ind i BIOS og sæt VCore et trin op, dog ikke over 1.6v medmindre du har vandkøling eller en god luftkøler.


    på et eller andet tidspunkt vil du så ramme en "mur", hvor det at sætte VCore op og RAM hastighed ned ikke hjælper. Dette er dit max.




    i nogle tilfælde kan der ske det at en overclocket CPU fpr dine RAM til at blive ustabile ved lave hastigheder. Dette sker typisk med billige value RAM og den slags

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200