Highend Photo Skærm

• Hej.

Jeg har lovet min far at undersøge markedet ang. skærme til redigering af billeder CS2. Han rejser meget, tager billeder på ret højt plan efterhånden - well han bruger da ihvertfald en del penge på sit grej som desværre allerede er en del år gammelt. Pentax et eller andet spejlreflex.

Anyways så bruger han mange timer om dagen foran computeren. Speicielt lige nu eftersom ham og konen netop er vendt hjem fra Sydafrika (igen). Skærmen er ridset og synes simpelthen det er for dårligt at han ikke køber ny skærm!

Han har en Samsung 19" CRT (Den der model alle har..), men den er som sagt blevet meget ridset på selve billedet. Han elsker den og tivlver stadig på nogen TFT kan opfylde hans ønsker om billede kvalitet og farver.

Har I nogle forslag? Behøver ikke være jordens største, men ofte roder han med billeder ala 90mb og så synes jeg sq 1280x1024 som han kører nu er for lidt. Men hva ved jeg...

Pris er vist nogenlunde underordnet.

I skal da også lige se et par billeder fra denne gang i SydAfrika... Flere kan ses på http://www.solveig-iver.dk. Disse er meget komprimeret (knap 100kb) og tilfældigt udvalgt, men synes sq stadig de er super gode.

[Blocked Image: http://www.solveig-iver.dk/sa/1.jpg]

[Blocked Image: http://www.solveig-iver.dk/sa/2.jpg]

[Blocked Image: http://www.solveig-iver.dk/sa/3.jpg]

[Blocked Image: http://www.solveig-iver.dk/sa/4.jpg]

|GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|

Rettet en gang, sidst af Søndergård ().

• 1680x1050 ville da være fint, vil jeg mene.

Så hvad med en 22" widescreen? Det er jo altid fedt at gå fra std. til ws. Så tror helt sikkert han vil blive glad.

Samsung SyncMaster 226BW
    http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=307883

Vil gætte på den skærm er storebroren til den jeg selv har (225BW). I så fald kan jeg kun sige god for den. Det er en rigtig lækker skærm til billige penge.

AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

• Med det farve stik han har i nogen af sine billeder var det da en god ide med en ny skærm.

Hvis han har pengene til det så er en skærm som denne...

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=250256

et rigtig godt valg. Farverne er gode og kontrasten er høj.

Han for en høj opløsning med godt med plads til at have både værktøjer og billede vist.

Udover det vil jeg klart anbefale at købe noget til at kalibrerer skærmen med så han opnår gode farver. Jeg bruger nedenstående og den virker helt fint og giver virkelig mere præcise farver.

http://www.caslonshop.dk/PartD…x?q=p:10500083;b:918;pl:1

Jeg vil sige han skal kigge på 24" wide flad eller holde sig til 20" 4:3 flad.

1680x1050 opløsningen giver for meget spil.

Skal der spares lidt kan han også kigge på dell's 24" wide den er lidt billigere men kan heller ikke helt følge med den benq.

Er der penge nok jamen så kig på eizo men så bliver det MEGET dyrt.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

• Yup den opløsning ville jo være lækker. Men han har set både samsung og min asus 22" med samme panel og synes ikke kvaliteten er god nok. Men det bliver måske ikke bedre med tft?

Originally posted by Søndergård
    Yup den opløsning ville jo være lækker. Men han har set både samsung og min asus 22" med samme panel og synes ikke kvaliteten er god nok. Men det bliver måske ikke bedre med tft?

Jo, hvis han går op i en væsenligt større prisklasse.

AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

• Ja, jeg tror mere det er noget i den stil. Vil prøve at vise den til ham. Er åben for flere forslag! Hmm kan ikke se prisen på den kalibrerings ting? Hvad står sådan en ca i?

Yup den opløsning ville jo være lækker. Men han har set både samsung og min asus 22" med samme panel og synes ikke kvaliteten er god nok. Men det bliver måske ikke bedre med tft?

De skærme jeg nævner er bedre men koster også mere. Tilgengæld vil jeg sige at de leverer mindst lige så godt hvis ikke bedre billede end standard samsung crt. De kan fint bruges i et semi pro. workflow, du ved jeg går meget op i billeder og det ville ikke gøre mig noget at arbejde på den benq heller ikke som pro. arbejde.

Ja, jeg tror mere det er noget i den stil. Vil prøve at vise den til ham. Er åben for flere forslag! Hmm kan ikke se prisen på den kalibrerings ting? Hvad står sådan en ca i?

Tror jeg gav lige godt 2k for min da jeg købte den, var lidt betænkelig men det var sgu alle pengene værd. Den monteres på fronten af skærmen også køres medfølgende software. Så for man lavet farve profil og indstillet skærm efter dens målinger.

• Ja det er jeg klar over. Og det er argumenter fra folk som dig der skal til for at overbevise ham :D Desuden kan det jo ikke gå helt galt med 14 dages returret.

Jeg kan se det er en Samsung 959NF han bruger nu samt et FX5200.

• Hvis man mener 24" vil være for stor i værelset, hvilken 20" 4:3 skærm som du nævner, kunne det så være?

Du vil mene den Benq er bedre end f.eks Dell 24" 2007 som jo er lidt billigere..? EDIT: Sry, det har du jo allerede skrevet :D

Ja det er jeg klar over. Og det er argumenter fra folk som dig der skal til for at overbevise ham :D Desuden kan det jo ikke gå helt galt med 14 dages returret.

Jeg kan se det er en Samsung 959NF han bruger nu samt et FX5200.

Sidder selv på sådan en skærm her på arbejde, og kort sagt, det er noget L***

Sidder og arbejder med hjemmesider, hvor jeg ofte får lavet noget hø, fordi skærmen er mega mørk.

Den har godt nok sådan noget hightlight, men det hjælper ikke vitterligt meget.

• Uuuh den er også lækker :D Lidt dyrere godt nok. Da han snakkede om prisen, mente han ikke det var så vigtigt men bliver da spændende om det var helt op til 10k han havde i tankerne :)) Jeg ved han lige har brugt 9k på en linse (Tror jeg det hedder - noget der zoomer ind :) ) Så kan han vel for f.... også bruge lidt extra på en ordentlig skærm!

Benytter den Benq som What linker til også S-IPS panel og ikke TN?

• Ja, jeg ser også at begge kontraster konstant er banket op derinde. Så jeg vil tro der er noget om det du siger! Jeg er hjemme hos dem i disse dage pga. en skade, og det gælder om ikke at glemme hvordan skærmen var indstillet - ellers vanker der godt nok smæk :D Shit han bliver hys :D

Uuuh den er også lækker :D Lidt dyrere godt nok. Da han snakkede om prisen, mente han ikke det var så vigtigt men bliver da spændende om det var helt op til 10k han havde i tankerne :)) Jeg ved han lige har brugt 9k på en linse (Tror jeg det hedder - noget der zoomer ind :) ) Så kan han vel for f.... også bruge lidt extra på en ordentlig skærm!

Benytter den Benq som What linker til også S-IPS panel og ikke TN?

Huha, det tør jeg ikke sige.

Mener dog Dell-skærmen gør, så måske også BenQ skærmen gør.

Ja, jeg ser også at begge kontraster konstant er banket op derinde. Så jeg vil tro der er noget om det du siger! Jeg er hjemme hos dem i disse dage pga. en skade, og det gælder om ikke at glemme hvordan skærmen var indstillet - ellers vanker der godt nok smæk :D Shit han bliver hys :D

jeg er oven i købet en smule farveblind (lidt ironisk, med mit arbejde taget i betragtning), så skærmen hjælper mig faktisk overhovedet ikke.

Har meget nemmere ved at se farverne på min egen Dell-skærm derhjemme, som vidst nok er lillebroderen til den nævnte 24" Dell-skærm. Synes den klare det rigtig godt. Den er dog ikke blevet kalibreret + jeg jo er lidt farveblind, hehe.

• De gode skærme bruger typisk SPVA panel hvis ikke man køber dem til 20k+ hvilket ikke på nogen måde kan svarer sig til privat brug.

Den eizo som macimuz linker til kører med samme panel som benq, men den benq skulle gerne være lidt bedre fordi den er lidt nyere og har bedre belysning og andre små ting.

Alt i alt skulle det være en rigtig god skærm til pengene og igen lidt over dell's. Hvis det er så spar heller lidt penge og køb dell og få kalibratoren med.

Tro mig til billeder kan det nærmest ikke blive stort nok. Havde jeg råd havde jeg købt 2x30" til det. Stort er GODT sig du bare det til ham.

• Hehe, det er godt. Jeg vil fremlægge det for ham senere idag.

Macimuz, når du siger lidt farveblind er det så nogle enkelte farver du ikke kan se? Ellers kan jeg ikke se hvordan du kan lave så flotte billeder :D Du ved bare hvilken farve, farverne rigtigt har? Hmm, hvis du forstår...

• Jeg er helt enige, det kan næsten ikke blive stort nok.

Selvom jeg ikke sådan arbejder med højtopløselige billeder, så ville jeg stadig foretrække min. 24". Det giver plads til en masse tools i photoshop samt et lækkert overblik.

• En helt anden ting: Ville et flere år gammelt Nvidia FX5200 kunne klare sådan en opløsning og bearbejdelse af billeder? Det er måske slet ikke noget der trækker, men hvad ved jeg :) ?