K: Canon EOS 350D (m. EF-S objektiv 18-55 mm)

• Hej alle sammen

Jeg har overvejet at købe Canon EOS 350D (m. EF-S objektiv 18-55 mm) - er dette et godt køb eller kommer efterfølgeren snart da dette kamera allerede har 2 år på bagen??

Jeg har læst mange reviews og det ser ud til det er det bedste kamera man kan få til de penge hvis man gerne vil have Spejl-pentaprisme og mulighed for opgradering med tiden.

reviews jeg har læst:

http://www.digitalfotoonline.dk/show.asp?ID=525&side=1
    http://www.dpreview.com/reviews/canoneos350d/

og så lige et billede af selve kameraet:

[Blocked Image: http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS350D/Images/allroundview-001.jpg]

Hvad vil i anbefale, jeg har set dette kamera via edbpriser til 5113 kr med 1 gb 150 speed flashcard incl. forsendelse (jeg er total amatør g vil gerne prøve at komme med på fotovognen og tage gode billeder med lidt øvelse - kan man ikke det med dette kamera)

Jeg vil tage billeder af kæresten, hverdagsbilleder i skov osv., og evt. billeder til fester og familiefester

Hjælp mig please

CPU: Q6600 @ 3ghz - Bundkort: Asus P5K Premium/ WiFi-AP Black Pearl Edition
    RAM: 4 GB Corsair XMS2 (4-4-4-12) HD: 2 x 320 WD (raid 1) GFX: 8800GTS 640
    OS: Vista 64 bit - Skærm: Samsung 204B - Keyboard: Logitech Dinovo
    Mus: Logitech MX1000 Laser - Højttalere: Altec Lansing

• Efterfølgeren er kommet for noget tid siden og heder 400D og er faktisk værd at kigge på istedet.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

Originally posted by _WHAT_
    Efterfølgeren er kommet for noget tid siden og heder 400D og er faktisk værd at kigge på istedet.

Søger lige på det og læser om det, ved første øjekast kan jeg se det koster 1000 kr mere og har en bedre pixel, ellers andre ting som jeg lige kan have i mente når jeg læser et review.

Rettet en gang, sidst af Night_Hawk ().

Originally posted by Night_Hawk

Søger lige på det og læser om det, ved første øjekast kan jeg se det koster 1000 kr mere og har en bedre pixel, ellers andre ting som jeg lige kan have i mente når jeg læser et review.

Jeg har fundet review af 400D og der er da forskel på de 2 kameraer, jeg vil da gerne have en større skærm bagpå og de andre finesser som du engang er kommet med, men der står at de 2 mpixel ikke er synlige på billeder osv. nu hvor jeg er total amatør, vil det så være dumt at betale de 1000 kr mere eller . . . (vil da gerne have det nyeste nye, men kan en matør som mig få noget ud af det?

kan se D40 koster 4671 plus mem kort, så det er ikke så meget billigere - så ville du jo tage 350D

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=309010 priser på D40

Rettet en gang, sidst af Night_Hawk ().

• Jeg har et 350D og er super glad for det. Nok noget af det bedste jeg har brugt penge på i lang tid.

Hvis jeg skulle købe nyt havde jeg da klart snuppet 400D.

D40:
    Hvis du ikke har tænkt dig at rodde med for mange manuelle indstillinger ville jeg kigge på et Nikon D40.
    Nikon D40 tager noget bedre billeder på Auto (dvs. at du bare trykker på knappen også skal den tage billedet) Nikon D40 har også en mærkant bedre blitz. Det har en perfekt Auto ISO og en god autofokus. Eneste minus er at den meget besværlig at indstille hvis du ville lege med manuelle indstilllinger. Derfor egner kameret sig kun til amatøre/begyndere. KUN ENGELSK MENU STORT MINUS! Iøvrigt er D40 mærkant billigere.

400D:
    Alt i alt flotte billeder. De 10.0 mio. pixels byder på gode detaljer. Picture Style og støvfjerner er noget fantastisk at have. Det dårlige ved 400D er i forhold til D40 at det kun kan tage 360 fotos på en opladning. Hvor imod Nikon D40 kan tage ca. 470 på en opladning - altså 110 billeder mere. Skærmen er super på 400D, god dansk menu. Ergonomien er ikke helt i top på dette kamera, men personligt syntes jeg det er bedre end D40.

Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

• Mange tak for dit gode svar, dejligt folk tager sig tid til at give en god forklaring. Jeg er dog stadig i syvende sind, jeg har lige browset alle emner igennem som du har lavet for at se hvilke billeder du har taget med dit 350D - det ser sku godt ud. Jeg har som sagt læst mange revies om det og det ser ud til det er noget jeg kan få mange timer til at gå med. Jeg tror dog også jeg kunne bruge mange timer på 400D men jeg ved bare ikke om det er de 1000 kr mere værd når jeg ikke ved hvordan jeg har det med billeder og om jeg overhovedet har flair for det.

Det bliver spændende at få et kamera, men jeg ved ikke om 6100 kr er for meget for et begynder kamera med kitlisne eller om det er pengene værd når det kun er en mer pris på 1000 kr end det kamera jeg havde tænkt mig.

Har du et link hvor du har smit dine billeder op så jeg kan se hvad du har taget med dit kamera med std. linse?? Vil gerne se nogle billeder taget af alm. mennesker og ikke en eller anden review side

• Ja, hvis jeg havde pengene til det, havde du sgu gerne måtte købe mig 350D, så jeg kunne købe et 400D..

Er helt ufattelig glad for mit 350D, men det kan jo "aldrig" blive godt nok. :D

MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

Originally posted by urbananen
    Ja, hvis jeg havde pengene til det, havde du sgu gerne måtte købe mig 350D, så jeg kunne købe et 400D..

Er helt ufattelig glad for mit 350D, men det kan jo "aldrig" blive godt nok. :D

Det er lidt der hvor jeg vil hen

Sammenligning af de to kameraer

http://www.canon.dk/for_home/c…nder/cameras/digital_slr/

afventer lige mit køb, stor skærm tiltaler mig men men men

• Jeg har taget billeder med begge kameraer og de er begge gode.

Jeg ville dog gå efter 400D hvis jeg skulle handle nu. 350D er på vej hvor 400D er lidt mere med inden for det teknologiske.

Den har en meget bedre skærm hvilket er godt når man skal tjekke billederne efter de er taget.

Ved 400D indstiller du oplysninger om lukketid, blænde osv. via den store klare skærm bag på kameraet hvilket egentlig er ret smart.

En funktion til at fjerne støj fra chippen i kameraet vil jeg også kalde et stort plus da dette virkelig kan blive irreterende i længden.

De ekstra pixels giver dig mulighed for større print men ellers ikke voldsomt meget mere så længe du bruger kit objektivet. Skulle du opgradere objektivet senere til et bedre vil du formodentlig få mere ud af de ekstra pixels.

ISO støj er lidt bedre på 400D end på 350D hvilket er en stor fordel når man tager billeder et sted hvor der ikke er ret meget lys.

En af de største fordele 400D har over 350D imo er autofokussystemet som har fået en opdatering og er blevet mere præcis, især i low light og tracking af ting i bevægelse.

Alt i alt vil jeg klart mene 400D er de ekstra penge værd også selvom du er lidt ny på området.

Du kan kigge på http://www.ac-foto.com og se hvad den koster der, du kan formodentlig spare lidt penge i forhold til de danske butikker.

Alternativet er i mine øjne at købe et brugt 350D også få et bedre objektiv med end kit objektivet.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

• Kan godt følge dig, mange tak for dit svar. Jeg vil lige gøre op med mig selv om jeg så vil have et kamera overhovedet - jewg er dog alvorlig lun på sagen (kunne sådan et 400D ikke lige komme på tilbud) Nå, det ender sku nok med at jeg køber 400D dog ikke fra Tyskland da det koster 300 kr mere og det er endda uden flash kort.

Tror jeg kan få 400D + flashcard på 1 gb til 6200 kr alt incl

• Har 2000-3000 billeder liggende jeg har taget... Du skulle ikke have msn?

Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB

• Jeg ville helt klart vælge et 400D af samme årsager, som _What_ beskriver.
    Købte selv et 400D i sidste halvdel af 2006 og det har jeg aldrig fortrudt.
    Et lækkert kamera med mange muligheder for flotte resultater.
    Købte også et batterigreb, på anbefaling herinde fra og det er uden tvivl et kæmpe plus. Meget bedre greb og med et ekstra batteri i, skal jeg næsten aldrig tænke på opladning.

Købte det hos kamerashop.dk, som sammen med Platan Foto, vist nok er de billigste, hvad angår priser på det her område.

Jeg købte i første omgang kun huset, da det der standard objektiv - kun er et standard og ikke noget at råbe hurra for.

Udover over Canon BG-E3 batterigreb, købte jeg så et Canon EF 70-300mm IS USM og et Sigma 17-70mm - til at dække mine behov.

Vedr. objektiver, så er der her en rigtig god mulighed for, at se hvad de forskellige objektiver har af plus'r og minus'r (testet på et 350D): http://www.photozone.de/8Reviews/index.html
    Et besøg her gjorde sit til (sammen med pengepungen selvfølgelig), at jeg valgte mine 2 objektiver.

Andre virkelig gode reviewsider, der har udførlige beskrivelser af kameraer:

400D -> http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/rebelxti.html
    350D -> http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/rebelxt.html

og denne her også: http://www.imaging-resource.com/

Og jeg foretrækker altså, at se samples taget af folk der ved, hvad de har med at gøre. Fremfor en masse skud, hvis kvalitet ikke har så meget med kameraets potentiale, at gøre - men i mange tilfælde er resultatet af forkert behandling af kameraets indstillinger. Men så'n er vi jo forskellige. ;)

Men her er lige nogle af mine skud:

[Blocked Image: http://img140.imageshack.us/img140/1444/blade1vm5.th.jpg] [Blocked Image: http://img85.imageshack.us/img85/9334/mcc204xs7.th.jpg] [Blocked Image: http://img132.imageshack.us/img132/6599/alwaysalqv5.th.jpg] [Blocked Image: http://img170.imageshack.us/img170/5424/img4680copy2bv4.th.jpg] [Blocked Image: http://img83.imageshack.us/img83/9326/img2675rosenu9.th.jpg]

Forresten købte jeg hos batteribyen.dk et godt ekstra batteri (der kan ligge 2 i grebet) til rimelige penge = 129 kr. og fragtfri forsendelse. Et originalt Canon koster ca. 500 kr. !

Originally posted by Bentzin

Forresten købte jeg hos batteribyen.dket godt ekstra batteri (der kan ligge 2 i grebet) til rimelige penge = 129 kr. og fragtfri forsendelse. Et originalt Canon koster ca. 500 kr. !

Det var noget af en roman bent :)

Men det link til batteribyen virker ikke. Kunne du ikke være være flink og fortælle hvilket batteri det er? For jeg er kommet i den situation at jeg tit mangler batteri her i kulden.. Og syntes de 600 kr det orginale batteri koster er lige dyrt nok.

Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB

Originally posted by celfa

Det var noget af en roman bent :)

Men det link til batteribyen virker ikke. Kunne du ikke være være flink og fortælle hvilket batteri det er? For jeg er kommet i den situation at jeg tit mangler batteri her i kulden.. Og syntes de 600 kr det orginale batteri koster er lige dyrt nok.

Hos mig virker linket. Nå men det hedder: NB-2LH - Batteri til Canon digital kamera (800mAh) det jeg har købt. NB koster 149 kr og ikke 129 kr som jeg skrev tidligere.
    Det er dette her: NB-2L - Batteri til Canon digital kamera - som koster 129 kr. det har lidt mindre kapacitet (750mAh)

Prøver lige med et andet overordnet link: http://www.batteribyen.dk/digi…0ef47c93010c7705f8c6027e8

Ellers er det ind i menuen Batterier->Digital kamera->Canon.

• Jeg ved ikke om det kun er mig der har det sådan, men jeg ejer selv et Nikon D50 (og er ekstremt glad for det!) men jeg var da os lige forbi den lokale kamera shop og tjekke eos400D.
    For mig virker selve huset på kameraet alt for småt i forhold til mit D50, og jeg fik hurtigt en krampagtigt fornemelse i fingrene efter at have stået og leget med det i nogen minutter, så det er også værd at tage med i betragtningen hvis man har storer hænder.
    Men det er dermed ik sagt det er et dårligt kamera ;)

Originally posted by ||MorpheuS||
    Jeg ved ikke om det kun er mig der har det sådan, men jeg ejer selv et Nikon D50 (og er ekstremt glad for det!) men jeg var da os lige forbi den lokale kamera shop og tjekke eos400D.
    For mig virker selve huset på kameraet alt for småt i forhold til mit D50, og jeg fik hurtigt en krampagtigt fornemelse i fingrene efter at have stået og leget med det i nogen minutter, så det er også værd at tage med i betragtningen hvis man har storer hænder.
    Men det er dermed ik sagt det er et dårligt kamera ;)

Du sku' så prøve det, med et BG-E3 - så får du en helt anden fornemmelse. :9xo
    Der er himmelvid forskel på ens greb om kameraet, når et sådan er sat på.
    Desuden så er muligheden for 2 batterier på samme tid - også en imo væsentlig ting.

Du sku' så prøve det, med et BG-E3 - så får du en helt anden fornemmelse. :9xo
    Der er himmelvid forskel på ens greb om kameraet, når et sådan er sat på.
    Desuden så er muligheden for 2 batterier på samme tid - også en imo væsentlig ting.

Ja det skulle jeg nok, men jeg mener stadig det er vigtigt at selve "basis" grebet
    ligger godt i hånden.

Med et batterigreb får man noget ekstra at holde om i bunden af kameraet, men det laver jo ikke om på selve kamerahusets greb ;)

Originally posted by ||MorpheuS||

Ja det skulle jeg nok, men jeg mener stadig det er vigtigt at selve "basis" grebet
    ligger godt i hånden.

Med et batterigreb får man noget ekstra at holde om i bunden af kameraet, men det laver jo ikke om på selve kamerahusets greb ;)

Så'n tænkte jeg også - inden jeg fik prøvet det og så var der ingen tvivl. Man får et bedre greb om kameraet !
    Men så'n har vi det jo nok forskelligt. Tror ikke jeg piller mit af mere, for det er faktisk også en fed fornemmelse at mærke, man får fat i noget kram. :))

Så'n tænkte jeg også - inden jeg fik prøvet det og så var der ingen tvivl. Man får et bedre greb om kameraet !
    Men så'n har vi det jo nok forskelligt. Tror ikke jeg piller mit af mere, for der er faktisk en også en fed fornemmelse at mærke, man får fat i noget kram. :))

Og det gør man ikke uden sådan et på eller hvad ? :$

Men du har sikkert ret i at det er et stort plus at have sådan et greb på, ikke kun på grund af den ekstra "holdeplads" men også grundet den ekstra batterilevetid :9xo

• Har faktisk lige et spørgsmål.. Er det ikke noget med at en lukker (shutter om nogen vil) skal skiftes på et spejlrefleks efter et vidst antal billeder?

E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo