Vand med Kompressor køling, here we go:)

• Efter at mit nVidia chipset der er meget varmt har irriteret mig en tid samt en PC der lyder som en boring 747 takeoff, har jeg bestemt mig for at få noget ordentlig og lydløst køling.

Jeg har en kammerat der er kølemontør som kan få nogle dele til mig MEGET billigt, her snakker vi en rigtig kompressor i mini udgave som efter sigende skulle koste en arm normalt. Dette har han så i sinde at kombinere med hvad andre bruger, altså vandkøling og derved kunne køle mit udstyr ned ... Er ikke lige helt sikker på hvad det er han har i sinde endnu. Der var vist en masse forskellige måder at gøre det på... Men for at det kunne passe ind i min verden vil jeg ikke have at det larmer overhovedet, og det kommer det så heller ikke til samt at det skal kunne tages fra og bruges som almindelig vandkøling efter behov.

Nå, men han har bedt mig fremskaffe nogle kølehoveder til det jeg nu vil have kølet ned. Her mangler jeg så lidt hjælp til hvad der er bedst eller godt... Har kigget lidt på følgende:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=155645 (til NB)

og

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=109500 (til CPU)

Grafikkort køling kommer senere, nu kan han få dette og eksperimentere med i første omgang...

Er de kølehoveder noget der virker? Er der bedre alternativer?

Desuden kommer opskriften på hele dette system samt indkøb osv her ind på tweak.dk så i kan følge med efterhånden som det bliver lavet...

P5N-E SLi - 2GB XMS2 6400 - E6600 @ 3600 - 8800GTS - WD Raptor 74gb / SG 250gb sataII - NorthQ 4775-500s

• Hmm, kølehovede skal ikke have plexitop, og det kommer ikke til at larme mindre... For mest effektiv køling skal han bruge en rotary, og er nok nødvendigt med tre enheder der skal køles, desværre vil du få gevaldige problemer, idet CPU og GPU kan drage fordel af stor køling, men du vil have et helvede med at isolere NB idet den slet ikke producere samme mængde varme og PCB bliver nedkølet bigtime...

Ang. kølehoveder:
    hardtop, PVC kan slå flænger ved kulden,..
    Er ikke sikker på hvorvidt tilfælde, men, kølehoveder der udnytter "spuling" er vidst nok ikke at foretrække, men maze (labyrinth) derimod er fordelaktigt.. Ved dog ikke om det er en myte.. (mener det var noget med mægden af glychol afgøre..)

• Det vil ikke blive kølet ned til under frysepunktet, tror han snakkede noget om en beholder med noget væske samt en kompressor til væsken... og fik at vide det ville være næsten komplet lydløst.

Det her er ikke et 6 Ghz projekt, men en god og billig måde hvor man har mulighed for at holde det en del køligere og lydløst end alm. vandkøling, Det kan for mig laves billigere end jeg kan købe et komplet vand anlæg, så hvor ikke gøre det?

P5N-E SLi - 2GB XMS2 6400 - E6600 @ 3600 - 8800GTS - WD Raptor 74gb / SG 250gb sataII - NorthQ 4775-500s

• Altså du kan ikke være sikker på at der ikke kommer kondens i din computer med mindre du isolerer igennem eller holder det over en 15-17 grader. Og så er det imo ret omsonst.

• Ved jeg, han snakkede noget om dug-punktet? men mente sagtens han kunne lave et system der kunne komme ned på en små 5-10 grader... hvordan, ved jeg ikke, men da han lever af at lave sådanne ting tror jeg nu jeg vælger at se hvad han kan da det ikke vil koste mig noget udover kølehoveder i første omgang... Hvor mange af jer har jeres vand temp på 5-10 grader?

...Og Xecuter, for mig er det et projekt da jeg intet ved om det, og er intereseret i at komme en del lavere end stue temp for mindre end hvad jeg kan købe et alm. anlæg for.

Rettet en gang, sidst af Webnik ().

Originally posted by Webnik
    Ved jeg, han snakkede noget om dug-punktet? men mente sagtens han kunne lave et system der kunne komme ned på en små 5-10 grader... hvordan, ved jeg ikke, men da han lever af at lave sådanne ting tror jeg nu jeg vælger at se hvad han kan da det ikke vil koste mig noget udover kølehoveder i første omgang... Hvor mange af jer har jeres vand temp på 5-10 grader?

...Og Xecuter, for mig er det et projekt da jeg intet ved om det, og er intereseret i at komme en del lavere end stue temp for mindre end hvad jeg kan købe et alm. anlæg for.

5 grader i vandet ved en stuetemp på 21 giver dig max ca 35% relativ fugtighed. Det er ikke meget.

• Hvad han finder på af løsninger er op til ham... Imens kunne i jo være behjælpelige med de hoveder istedet for at at fortælle mig at det ikke kan lade sig gøre.

Hvilke kølehoveder er gode? (hjælper ikke at skrive hvad der ikke er godt) noget erfaring tak...

Originally posted by Webnik
    Hvad han finder på af løsninger er op til ham... Imens kunne i jo være behjælpelige med de hoveder istedet for at at fortælle mig at det ikke kan lade sig gøre.

Hvilke kølehoveder er gode? (hjælper ikke at skrive hvad der ikke er godt) noget erfaring tak...

Okay. Dig om det :)
    Jeg ville købe noget EK med acetal-top fra http://www.coolerkit.dk
    De skulle være ret effektive og acetal-toppen kan tåle kulde.
    Du skal vel egentlig også have en pumpe eller sørger din kammerat for det?

• Til dit spørgsmål, ja det har jeg, har haft vandkøling som er væsenligt under stuetemperatur, og må desværre ligeledes aflive dit ene formål med projektet, det bliver bestemt ikke mere lydløst, når kompressoren kører, kører blæseren på kondensoren ligeledes, og den blæser larmer markant mere end de blæsere du lige er vandt til.. :\

Jeg anvendte heatkiller kølehoveder lige pt. - men er langt fra de bedste, tror dangerden maze 2 eller 3 vil være perfekt til hensigten..

Originally posted by M.Beier
    Til dit spørgsmål, ja det har jeg, har haft vandkøling som er væsenligt under stuetemperatur, og må desværre ligeledes aflive dit ene formål med projektet, det bliver bestemt ikke mere lydløst, når kompressoren kører, kører blæseren på kondensoren ligeledes, og den blæser larmer markant mere end de blæsere du lige er vandt til.. :\

Jeg anvendte heatkiller kølehoveder lige pt. - men er langt fra de bedste, tror dangerden maze 2 eller 3 vil være perfekt til hensigten..

Synes nu det er imponerende at du kender lydnivau af den kompressor før end jeg selv har fundet ud af hvor den skal stå... hatten af for det :9xo

Takker for de gode råd omkring hovederne, vil lige kigge lidt på dem :)

Ang. køling af mit system og hvordan det kommer til at virke er jeg lidt afvisende mht. meningerne omkring dette da jeg self. stoler på hvad min kammerat siger da han er uddannet køleteknikker/montør, jeg selv ved ikke meget om det andet end hvad han har fortalt mig, så medmindre du selv er køleteknikker så lad være med at skyde mit lille "projekt" i sænk før jeg/vi rent faktisk er igang. Nu satser jeg da på at det kommer til at virke, hvis ikke har jeg da et godt fundament for alm. vandkøling 8) Vandkøling ville jeg alligevel have haft! Så fik jeg bare et alternativ jeg nu vil lade ham lave hvis han kan. Han bad mig om at finde nogle kølehoveder ...jeg vidste ikke hvad der var godt ...nu gør jeg. Lad os så se hvad han kan gøre ved resten. Han ville først til at køle hele lortet ned til under nul-punkted med dit og dat, men jeg vil nu helst have noget jeg kan tage og føle på hvis i ved hvad jeg mener... Det er en PC jeg spiller og overclocker lidt på ...ikke en rumfærge jeg skal have sendt til månen hvor jeg er nød til at være atomfysiker for at kunne vedligeholde mit udstyr ;)

Rettet 3 gange, sidst af Webnik ().

Originally posted by Slacker

Okay. Dig om det :)
    Jeg ville købe noget EK med acetal-top fra http://www.coolerkit.dk
    De skulle være ret effektive og acetal-toppen kan tåle kulde.
    Du skal vel egentlig også have en pumpe eller sørger din kammerat for det?

Vi siger ikke at det ikke vil fungere. Vi siger blot at der er visse ting du skal være obs på.
    Det første er at du vil opleve kondens hvis du får temperature på 5-10 grader. Det kan i værste fald kortslutte elektronikken hvis der ikke isoleres og kondensen begynder at dryppe. Indtil videre lader det ikke til at du bekymre dig synderligt omkring problemet med kondens.

En anden ting som M.Beier siger er at en kompressor-løsning vil larme på en eller anden vis. Kompressoren kan afgive lyde som de nu gør - du kan f.eks. lytte til dit eget køleskab. Hvis din montør-ven benytter en aktiv kølet kondensator vil blæseren derfra give en hvis støj, men der er selvfølgelig mulighed for at han benytter en passiv kondensator, som nu sidder på et køleskab.

Hvad angår valg af kølehoved skal jeg ikke komme ind på. Derimod vil jeg gerne lige have og vide hvorfor akryl-toppe ikke kan anbefales til koldt vand, hvis I vil forklare det. ;)

Lidt læsning omkring kondens: http://www.H2OKøling.dk/

Intel Core 2 Duo - E6600 || ASUS P5W DH Deluxe
    nVidia GeForce 8800GTS || 2 x 1 GB G.Skill PC6700
    Antec Neo550W || Coolermaster Stacker
    Dell 2007FP || Vandkølet
    DD || HW Labs || Laing

Rettet en gang, sidst af Slammand ().

• Akryltoppe kan flække, hvis kølevæsen bliver tilpas kold ;).. Acetaltoppe kan derimod modstå minusgrader, så det er nok at foretrække til dit projekt :P

[ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]

[ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

• Jeg tror grunden er at de er ret skøre i det i forhold til acetal. Og de trækker sig sammen når man køler dem ned, og så bliver de for små og så flækker de sig.

Men nu dropper vi da bare støjsnakken og kondenssnakken. Vennen kan jo bare sætte en termostat på. Så kører man fint med hvilken som helst temp. Det kunne i og for sig godt være 17 grader. Selvom jeg personligt ikke ville gide betale strøm for at få 17 grader vand.
    Og man kan jo godt lade sit vand løbe et godt stykke - så støj kommer der måske nok men det er jo et fedt hvis det er på den anden side af en mur.

Originally posted by Slacker
    Jeg tror grunden er at de er ret skøre i det i forhold til acetal. Og de trækker sig sammen når man køler dem ned, og så bliver de for små og så flækker de sig.

Men nu dropper vi da bare støjsnakken og kondenssnakken. Vennen kan jo bare sætte en termostat på. Så kører man fint med hvilken som helst temp. Det kunne i og for sig godt være 17 grader. Selvom jeg personligt ikke ville gide betale strøm for at få 17 grader vand.
    Og man kan jo godt lade sit vand løbe et godt stykke - så støj kommer der måske nok men det er jo et fedt hvis det er på den anden side af en mur.

Bare bygge en kasse rundt om den med mursten :D og isolere muren med 1 meter Isover. Men så husk at køl murstens blokken ned også ;)

Mvh Mads :T

• Al den kondens snak kan jeg jo ikke bare sådan uden videre ignorere, så nu har jeg simpelthen fundet ud af hvorfor han sagde 5-10 grader ikke var noget problem...

Jeg har en affugnings ting jeg fik af kommunen (opsat af min kammerat) da jeg har astma og er overfølsom overfor husstøvmider (er i alle hjem), de kan kun overleve steder hvor luftfugtigheden er fra normal til høj... Derfor er der efter sigende ikke ret høj luftfugtighed hos mig... det har åbenbart noget med nedkølingen af mit system at gøre. Så lærte jeg det! Har en ventoline inhalator jeg nu vil prøve at stoppe ind i DVD drevet for at se om den kører bedre hehe. ...Kan godt se pointen med at fugt sætter sig på kolde ting nu da det er blevet forklaret!

• Akryl burde sådan generelt set kunne bruges i området -40 til omkring 75 grader mener jeg det er ... Så de burde godt kunne holde til noget kulde alligevel. Samt nogle blødgjorde typer PVC kan også tåle ned til omkring de -40 ...

|^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

Rettet 2 gange, sidst af Henrik- ().