Oc + Ddr2 ??

• Hejsa,

jeg sad og læste lidt rundt i jeres forum, og fandt da os et par hints da jeg surfede lidt på nettet om ram.

Jeg sidder med et system der hedder

C2D E6600 @ 2.9 (fsp 3 hundrede et eller andet.) (Artic cooling Freezer 7 Pro)
    MSI MS-7235
    Kingston 2x1024 DDR2 667 CAS5
    og det andet er egentlig lige meget angående mit spørgsmål (tror jeg)

Okay.. da jeg fik min C2D ind af døren hoppede jeg som en lille alf, da jeg vidste den ku OC, selvom den os kørte kanon til std clocks. så da jeg fik mit system sat igang og installeret det der nu sku smides i maskinen, ville jeg prøve at OC, så det jeg gjorde var at gå ind i bios, (checkede for update først), og slog de ting fra der sku slåes fra, og ellers bare skruede FSB i vejret, som så gjorde at min Mhz blev mere.

men nu er det så jeg tænker.. hvordan er mine ram i forhold til mit system? Der var noget med 1:1 1:2..... osv osv, og noget med at dividere?? gosh.. blev mega forvirret. alt jeg forstod var at hvis dine ram ik ku følge med FSB var det en skidt ting..

kan mine det?! og hvordan kan jeg selv finde ud af det? (skriv det som var jeg 12, så jeg er helt sikker på at forstå det!! :razz: )

Core 2 Duo E6600 @ 2.9
    MSI MS-7235
    Kingston DDR2 667 CAS5
    WD Caviar 200 GB SataII
    Sapphire X1900 XTX
    Chill Innovasion 450 PSU

Rettet en gang, sidst af BeoWulf_ ().

• Dine ram skal kunne køre minimum 333 FSB 1:1, da det er 667 RAM (333*2=666)
    Hvis du vil derover, skal du have højere spænding på ram og eller højere timings. (Personligt sætter jeg spændingen op på RAM, da jeg ikke kan finde ud af det med timings.. eller også har jeg ikke tålmodigheden...)

• Få fat i cpuz for at se hvor hurtigt dine ram kører lige nu.

Core i7 930 @ 3600mhz @ 180x20
    Noctua NH-U12P Special Edition 1366 cpu cooler
    Asrock x58 Extreme
    OCZ3B2000C9LV6GK @ 9-9-9-30-1T@900mhz
    MSI N560GTX-TI Twin Frozr II 2GB GDDR5
    Kingston SSDNow V+ 128 GB (200mb R/W)
    Cooler Master 690 Kabinet | Seasonic X-650w PSU

• Bus speed 326,9 mhz
    Rated FSB 1307,7 mhz
    multiplier x9

Ram
    frequency 408,7 mhz
    FSB : DRAM 4:5
    CAS#latency 5.0
    RAS#toCAS# delay 5
    RAS# Precharge 5
    Cycle Time 15

Var det sådan noget jeg sku kigge på?... aner selv ik hvad halvdelen af det er for noget..

Core 2 Duo E6600 @ 2.9
    MSI MS-7235
    Kingston DDR2 667 CAS5
    WD Caviar 200 GB SataII
    Sapphire X1900 XTX
    Chill Innovasion 450 PSU

• Dine RAM er lige nu overclocked til 408mhz(816mhz DDR)
    Std. er 333mhz(666mhz DDR)

Så hvis du sætter divider til 1:1, så har du ihvertfald op til 408FSB før RAMne sætter grænsen

• Okay...

Jamen mit bundkort kan slet ikke OC så meget.. jeg har nemlig kun mulighed for at ændre FSB, ik hverken Vcore eller Divider eller noget som helst.. med mindre det er inde i ved RAM jeg skal kigge efter divider..?

og selvom min max FSB lige nu står til 333, så kan jeg ikke komme over det jeg har sat den til nu, da jeg så bare får sort skærm. er det pga rammene ?

Core 2 Duo E6600 @ 2.9
    MSI MS-7235
    Kingston DDR2 667 CAS5
    WD Caviar 200 GB SataII
    Sapphire X1900 XTX
    Chill Innovasion 450 PSU

Originally posted by BeoWulf_
    Okay...

Jamen mit bundkort kan slet ikke OC så meget.. jeg har nemlig kun mulighed for at ændre FSB, ik hverken Vcore eller Divider eller noget som helst.. med mindre det er inde i ved RAM jeg skal kigge efter divider..?

og selvom min max FSB lige nu står til 333, så kan jeg ikke komme over det jeg har sat den til nu, da jeg så bare får sort skærm. er det pga rammene ?

Det er forskelligt fra bios til bios hvor du finder det. Kig evt i manualen.

Det kan meget nemt være pga dine ram du ikke kan OC højere :)
    Som det er nu er dine ram OCet 70MHz over hvad de er sat til fra Kingstons side. Og dette uden at ændre på spænding og timings. Så ja, de har sikkert nået deres grænse der.

• Okay.. jamen de skulle jo kunne køre 667, og hvad jeg ser kører de jo kun 408 ??... eller er jeg helt skæv på den..? Har det nogen betydning at det er 2x1024 Dual channel ??

det er dem har jeg har i maskinen (med ram coolers på som er købt ved siden af)

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=350825

(kræver at popups er tilladt før link virker)

har også lige noget andet...

har set flere steder du kan købe DDR2-1000 og derover... men på Bundkortet står der jo at de max understøtter DDR2-800.. hvad er så meningen i at lave så hurtige ram ??..

Core 2 Duo E6600 @ 2.9
    MSI MS-7235
    Kingston DDR2 667 CAS5
    WD Caviar 200 GB SataII
    Sapphire X1900 XTX
    Chill Innovasion 450 PSU

• ah, okay... ja men det ændre jo mine mhz på ram.. hvis jeg skal køre med en FSB på 326, som giver 2.9 på min E6600 hvad skal mine ram så køre med ??.. 333 ??

gosh.. er lidt forvirret..

kan jeg så ændre på mine timings ?

eller med så billige ram er det vel ik en specielt god ide.... ?

PS. tak for de mange svar så hurtigt.

Core 2 Duo E6600 @ 2.9
    MSI MS-7235
    Kingston DDR2 667 CAS5
    WD Caviar 200 GB SataII
    Sapphire X1900 XTX
    Chill Innovasion 450 PSU

har set flere steder du kan købe DDR2-1000 og derover... men på Bundkortet står der jo at de max understøtter DDR2-800.. hvad er så meningen i at lave så hurtige ram ??..

Det har noget at gøre med dividere. Dividere bruges til at justere den hastighed dine ram kører med i forhold til din FSB.
    Som du kører lige nu, så kører dine ram 5/4 dele hurtigere end din FSB, som du skriver er 333. Hvis du ganger 333 med 5 og dividerer med 4, så har du din ram hastighed.
    Ved at ændre denne divider kan man altså selv bestemme hvilken hastighed ens ram skal køre. Så hvis du er oppe på en FSB på 400 og kører med en divider der hedder 4/5 (fsb/ram), så skal du op og have DDR2-1000

Det du skal gøre er at sætte divideren til 1:1, så dine ram kommer til at køre samme hastighed som din FSB. Og da vi jo har fået bevist at dine ram kan køre 408 (DDR 816), så kan du finde ud af om det er dine ram eller CPUen der sætter grænsen ved de 333FSB

• Kanon.. tak..

Det vil sige mine ram er lidt sejlivet.. da jeg har kørt med de her settings i... ja siden jeg har købt computeren (sep 06)

Så..

lige et sidste spørgsmål, hvor er det lige præsis jeg kan gøre det henne ?.. var det under adjust DDR frequency ? fordi.. alle mine ram settings kører på auto..

Core 2 Duo E6600 @ 2.9
    MSI MS-7235
    Kingston DDR2 667 CAS5
    WD Caviar 200 GB SataII
    Sapphire X1900 XTX
    Chill Innovasion 450 PSU

• Hehe, det kan nemt blive noget rodet noget :)

Jeg ved ikke hvilke muligheder du har i "Adjust DDR Memory Frequency", men prøv at skrive dem herinde.

Kingston laver nogle ganske gode ram, så der kan nok godt rodes med timings også. Men det kan jeg desværre ikke hjælpe med :)

lige et sidste spørgsmål, hvor er det lige præsis jeg kan gøre det henne ?.. var det under adjust DDR frequency ? fordi.. alle mine ram settings kører på auto..

Ja det er i "Adjust DDR Memory Frequency" i Core Menuen du skal gøre det.

Når det er gjort, så ka du stille og roligt sætte din FSB opad. Hvis den går ned, så er det CPUen.
    Husk at holde øje med temperaturen.

• har lige genstartet, og kiggede Bios igennem..

hvis jeg skal ændre mine DDR frequency skal jeg smide DDR timings på manuel, og det giver mig 3 muligheder, DDR 533, 667, og 800, og ellers kan jeg ændre på 3 timings, fra 3-6 og en der går helt op til 15.

ellers kan jeg ændre på V indstillninger, men kan ikke finde nogen steder hvor jeg kan ændre på divider... :(

det er måske fordi mit MB ikke er lavet til at kunne OC specielt godt / meget.. ?

Jeg kiggede lige igen, der er heller ikke noget der hedder "Core menu"... :(

Core 2 Duo E6600 @ 2.9
    MSI MS-7235
    Kingston DDR2 667 CAS5
    WD Caviar 200 GB SataII
    Sapphire X1900 XTX
    Chill Innovasion 450 PSU

• "DDR 533, 667, og 800", det er der du skal kigge.
    MSI har skrevet dem som std hastigheder på ram i stedet for 1:1 4:5 osv.

Hvis du dividerer 533 med 2, så har du 266, som er din std FSB uden OC.
    Dvs denne svarer til 1:1, og altså at dine ram og FSB kører samme hastighed.
    667 = 5:4 (ram/cpu) og er den du har nu.
    800 = 3:2 (ram/cpu) bruges i forbindelse med OC sammen med DDR2-1000 og derover.

Jeg kiggede lige igen, der er heller ikke noget der hedder "Core menu"... :(

Det var mig der huskede forkert, det er den der hedder Cell Menu :)

• Okay. så det vil sige jeg skal smide den på 533 istedet for auto ?? så får jeg en divider der hedder 1:1 ???

Og har lige fundet endnu en update til Bios, nu er min FSB max pludselig blevet 500 istedet for 333... hvilket er noget af en forøelse..!

men.. 533 = divider på 1:1.... ? og så kører mine ram samme hastighed som FSB ?.. dvs std hastighed på ram svarer til hvis jeg kører 333 FSB ?

Core 2 Duo E6600 @ 2.9
    MSI MS-7235
    Kingston DDR2 667 CAS5
    WD Caviar 200 GB SataII
    Sapphire X1900 XTX
    Chill Innovasion 450 PSU