Vil du Betale DR's Nye Licens?

  • Quote

    Originally posted by Sethos
    Hey,


    Nu ved jeg ikke så meget om DR's Historie osv.
    Men et lille spørgsmål om hele dette emne.


    Hvordan i Hel ... Har DR fået ret til at bare kunne kræve penge?
    Er de en statsmagt? Hvilken ret har de til at trykke deres pisse ringe TV ned over hovedet på os.


    en statsmagt er det vel ikke, men i radioens barndom var det staten der stod for radiotjenesten.
    "Statsradiofonien" hed det dengang.


    Der var simpelthen ingen firmaer der kunne se en forretning i en så ny og sjælden teknologi, så der var ikke noget problem i det.


    Det var først i 70'eerne og især 80'erne at der var andre (private) der fik lyst til at sende .


    Det afstedkom en del debat dengang, som det jo altid gør når nogen vil lave om på noget.


    Til sidst blev det dog liberaliseret, men der var politisk enighed om at det stadig var en god ting med en nyheds og oplysningstjeneste der var uafhængig af økonomiske interesser.


    Den enighed er der stadig, selv hos danmarks liberalistiske parti, så det bliver nok ikke anderledes foreløbig,

  • Quote

    Originally posted by fhqwhgad
    Nej det er ikke en underlig sammenligning. Man skal betale, derfor vil jeg da betale. Om jeg ser DR1 er vel ligemeget, når reglen siger jeg skal betale hvis jeg har et TV, og ikke hvis jeg ser DR1.


    Og ja, det er godt nok sjælden jeg ser DR1 eller DR2, men der er jo nok ikke så meget at gøre ved det.


    Du har ret i at din sammenligning er udmærket. GrillRotten tager bare det videre skridt og stiller spørgsmål ved betalingen, det skulle han nok have forklaret i stedet for at nedgøre din egen.


    Nu hvor vi fokuserer på GrillRottens lignelse kan vi jo diskutere om han ikke glemmer visse sider af sagen, hvilket kan få medielicensen til umiddelbart at fremstå som et latterligt, diktatorisk påfund. Ideen bag licensen er jo at skabe et dansk nyheds/kultur-bureau uafhængigt af økonomiske interesser, som Humpeligimp så smukt siger det. Om GrillRotten glemmer dette aspekt eller simpelthen ikke kender til det er umiddelbart svært at bedømme ud fra hans ellers så fine, propagandiske lignelse.