Indlæg af Jonex

    Jeg er stødt på LC forsyninger i mellemtiden. De har en Green Power serie, som skulle ligge >1W stdby. De har 420 W, 550 W og 600 W i serien, men 600 W er faktisk den billigst på EDBPriser. Den koster kun 423 DKK incl. fragt.


    Jeg synes umiddelbart at det er ret billigt for en 600 W PSU. Er der nogle her som kender til kvaliteten af LC?

    Quote

    Oprindeligt indlæg af BPMhva med bare at slukke maskinen på PSU'en, de fleste PSU'er har jo en on/off knap, lettere kan det da ikk være...


    Det er hvad jeg gør med min nuværende maskine; eller jeg slukker faktisk bare "på kontakten" for alle enheder i et hug.
    Kald mig fanatisk, men mit ønkse er at jeg kan slippe for dette, uden at det vil koste mig noget betydeligt beløb. Som du kan se af mine beregninger koster det kun ~13 kr pr år at have PCen på standby, hvis man har en 1 watt standby PSU og har den på std. by 20 timer om dagen i snit. Med det omtalte Crosair PSU bliver det til 144 pr år.
    Det bliver dejligt at få et system, hvor man ved at dette er i orden :)


    Tak for anbefaling af Chill. Skriv endelig hvis I kender andre ~1W stdby forsyninger.

    Måske skulle du overveje Radeon 4870 HD, eller 4770 HD.


    Efter gennemsnitlige estimerede tal fra Futuremark scorer de hhv. 7880 og 7400 mod kun 1238 fra GeForce 9500 GT.


    For 4770 HD er det en forøgelse på ( 7400 - 1238 ) / 1238 * 100% = 498% ifht. 9500 GT!


    Disse tal har nok ikke en lineær sammenhæng til ydelse, men det er en stærk indikator for at du får en betydeligt kraftigere 3D oplevelse! Det koster kun cirka 400 ekstra. Her kan du se det på edbpriser. Hvis du er til spil vil jeg anbefale at bruge lidt mere her.


    Hvad siger du til det?

    Måske ville det være fornuftigt at bruge et par hundrede ekstra på grafikkort. Kan se det koster ~400 DKK. Det er selvfølgelig forudsat, at du sætter spil højt på prioriteringslisten. Jeg kan desvære ikke give dig et specifikt råd, men kunne forestille mig at du ville få en god ekstra ydelse på 3D-siden, hvis du går ind med 4-500 DKK ekstra på grafikkortet.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af JrhJeg vil dog tilføje at hvis du napper en stikbox ...


    Det er vigtigt at huske på at selvom man slukker på knappen på diverse aparater med transformer, er det 99% sikkert man kun slukker på sekundærsiden af transformeren og derved står den stadig og bruger strøm ! :)


    Det med stikboxen vil jeg også sørge for, tak for svaret.


    Jeg er helt enig mht. sekundærsiden af PSU, som du kalder den. Humlen ved mit indlæg er, at nogle strømforsyninger har et meget lavt strømforbrug (>1 watt), selvom de kun er slukket på sekundærsiden, mens andre har et absurd højt forbrug. Desvære kan man ikke regne med at der er tænkt på dette, selvom man har købt en kvalitetsforsyning - se mine Crosair, Cooler Master og Antec forsyninger.

    Hej Tweakers.


    Jeg skal snart samle mig en ny computer med indholdet, Phenom II X3/X4 CPU, AMD 785G Bundkort, 4 GB DDR3 RAM og en standard 7200 rpm 1 TB HDD. Det eneste jeg er i tvivl om er valg af strømforsyning, og her har jeg et ganske klart ønske; den skal have et lavt strømforbrug i slukket tilstand (off forbrug), og må meget gerne have ditto egenskab på standby siden.


    For nogle måneder siden samlede jeg en i7 maskine til min Far. Her til købte jeg en Crosair TX650W strømforsyning. Min store overraskelse kom, da jeg brugte et wattmeter på den i slukket tilstand; den havde et off forbrug på 13 W!
    Det er senere hen gået op for mig, at det kan være meget værre for strømforsyninger, og har således konstateret værdier op til godt 30 W.


    Den sorg til side. Jeg har hørt at det er muligt at komme ned omkring 1 watt off forbrug, men bevågenheden på problemet er desvære vag i det internationale testunivers; i det mindste så vidt jeg kan konstatere. Som bevis på at off forbruget kan komme ned på 1 watt kan jeg fremføre Dezen strømforsyningen her, som vidst bliver produceret af SHG, http://shg.dk/p/1820200.


    Desvære kender jeg ikke til andre modeller. Derfor vil jeg spørge jer her, om i kender til andre modeller der er værd at overveje med mine krav. Jeg er på udkik efter en rimeligt billig enhed, og jeg vil mene at mit system skal have en forsyning på omkring de 400 W. Så er der også plads til lidt opgraderinger.


    Jeg har tidligere diskuteret dette emne på Eksperten, og lavede i den sammenhæng en lille opgørelse over økonomiske besparelser ved at tænke over dette problem. Her er et uddrag med link til opgørelsen, hvis i er interesseret:



    Post nogle svar, håber på at blive lidt klogere :D

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Rasmus66
    Det er altid noget du er tilfreds med det :D


    Må dog indrømme at jeg ikke kan se ideen med det P180 Mini kabinet :crazyeyes:


    Hvorfor lave et micro atx kabinet der fysiks er lige så stort som et mindre midi kabinet så har man da fuldstændig misforstået et eller andet :boxed:


    Spydigheden selv, Hr. Rasmus66 :pokey:

    Det er kun 5 cm højere end det Silver Stone kabinet som jeg først overvejede. Jeg valgte det fordi det har nogle gode køleegenskaber, og et lavt støjniveau til en rimelig penge. Og så faktisk i et ret lille kabinet, når man ser på hvad man får.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Rasmus66
    Hvorfor ikke en modulær psu? :boxed:


    hvis du skal have det kabinet så vil det være en klar fordel for som jeg siger det er meget svært at gemme kablerne væk..


    Hvorfor ikke modulær? Fordi den er omkring 200 kr. dyrere, og jeg ikke regner med at udskifte hardware særligt ofte :dance:
    Jeg endte faktisk med at købe et Antec Performance One Mini P180 kabinet, som er ret lækkert! Jeg må dog indrømme at pladsen er træng, og at jeg godt kunne have lyst til en modul opbygget PSU. Men det går nu OK.


    Selve systemet kører super!


    Jeg siger tak for diskussionerne her i tråden.

    Jeg har tænkt mig at kikke lidt rundt på edbpriser inden jeg bestiller. Det lyder ikke så godt med getmore, men det skal nu ikke være det der afholder mig fra at købe der.


    Jeg tror ikke jeg vælger modul PSUen. Er der nogle her der har hørt om brug af Crosair VX450 i et lignende system? Jeg synes det er svært at finde referancer med google :)

    Flot mod forresten :)


    Mht. modulær PSU vil jeg sige, at det jo ikke er et casemod lige som dit. Men jeg kan godt se din pointe. Har du nogle forslag til hvad jeg burde overveje af modulær PSU?

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Rasmus66
    Prøv at spørg dig selv om den ekstra ydelse virkelig er knap 1600 værd for det synes jeg ikke den er.


    Svaret er "JA" :p

    Puhha, tak for de mange dejlige svar.
    Jeg tror nu stadig jeg holder mig til i7 platformen. Måske har jeg ikke udtrykt mig klart nok, men jeg vil bruge denne computer til mere end at åbne netbanken og skrive word dokumenter sort på hvidt :)
    Jeg ser det som en lettelse hvis den kan klare at have rigtigt mange websider og dokumenter åbne. Samtidig må den gerne være hurtig til at komprimere og den skal også bruges til noget "tungt" data-behandling. Jeg har set på to systemer der virker rimelige for mig, med hhv. i7 og Phenom ii x3.


    AMD systemet

    Corsair TX650W - Str
    Varenummer: CMPSU-650TXEU

    Antal skal udfyldes!
    689,00 DKK

    Seagate Barracuda 72
    Varenummer: ST31000528AS

    Antal skal udfyldes!
    630,00 DKK

    Samsung WriteMaster
    Varenummer: SH-S223F/BEBE

    Antal skal udfyldes!
    186,00 DKK

    SilverStone TEMJIN T
    Varenummer: SST-TJ08S

    Antal skal udfyldes!
    591,00 DKK

    AMD Black Edition AM
    Varenummer: HDZ720WFGIBOX

    Antal skal udfyldes!
    896,00 DKK

    Corsair XMS3 DHX huk
    Varenummer: TW3X4G1600C9DHX

    Antal skal udfyldes!
    610,00 DKK

    Varebeløb:

    2.881,60 DKK
    Moms:

    720,40 DKK
    Total:

    3.602,00 DKK


    Plus DFI LANPARTY JR 790GX-M3H5 fra Komplett.dk til 1.133.


    I alt 4 735 DKK


    Og intel systemet


    Corsair TX650W - Str
    Varenummer: CMPSU-650TXEU
    Antal skal udfyldes!
    689,00 DKK




    Seagate Barracuda 72
    Varenummer: ST31000528AS
    Antal skal udfyldes!
    630,00 DKK




    Samsung WriteMaster
    Varenummer: SH-S223F/BEBE
    Antal skal udfyldes!
    186,00 DKK




    Intel Core i7 i7-920
    Varenummer: BX80601920
    Antal skal udfyldes!
    1.849,00 DKK




    OCZ Platinum Triple
    Varenummer: OCZ3P1600LV6GK
    Antal skal udfyldes!
    804,00 DKK




    ASUS EAH3450/DI - Gr
    Varenummer: EAH3450/DI/256M
    Antal skal udfyldes!
    220,00 DKK




    SilverStone TEMJIN T
    Varenummer: SST-TJ08S
    Antal skal udfyldes!
    591,00 DKK




    MSI X58M - Bundkort
    Varenummer: X58M
    Antal skal udfyldes!
    1.356,00 DKK





    Varebeløb: 5.060,00 DKK
    Moms: 1.265,00 DKK
    Total: 6.325,00 DKK


    Prisforskellen er 6325 - 4735 = 1590. Men så er der også 2GB ekstra RAM i intel systemet, og bedre udviddelsesmulighedder - RAM er guld værd hvis man ikke vil bekymre sig om mængden af åbne programmer, og jeg føler det svært at bedømme hvad der er nok i længden lige nu, så jeg er glad for gode udvidelsesmuligheder.


    Intel maskinen er ( 1590 / 6325 ) * 100 = 25.1 % dyrere end AMD, men man ser ofte større ydelsesgevinster.
    Måske er det ikke hele tiden, at jeg får glæde af de ekstra kræfter. Men jeg vil gerne betale den højere pris, og så have dem til når de gør nytte.


    Er der nogle der har mere at sige til mit PSU valg??? :D


    Jeg kan godt se at kontor arbejde er et vidt begreb, som nemt kan misforståes - hvis i da har misforstået mig :D
    Bare skriv, hvis i stadig synes, at jeg er skudt i hovedet når jeg vælger i7 :p

    Det er til arbejds brug, og jeg vil gerne give ekstra penge for en god computer. Jeg tror at jeg får noget for pengene i et i7 system, selvom det er dyre ende?

    Jeg skal bygge en ny computer, der skal bruges til kontorbrug, og jeg har selv en meget god ide om hvad der skal i den. Mine største spekulationer går på hvilken strømforsyning jeg skal købe. Hvor mange watt, og hvad ville være fornuftigt, når den skal være stabil, og rimeligt støjsvag, men uden ekstra egenskaber :)


    Jeg overvejer Corsair TX650W, men kan jeg nøjes med mindre effekt, og er der andre producenter jeg burde overveje?


    Skriv hvis du kan hjælpe mig. Her følger en liste over det hardware, som kommer i maskinen.


    Intel Core i7 i7-920 / 2.66 GHz Processor.
    ASUS P6T SE, bundkort, ATX, chipset iX58.
    Corsair XMS3 hukommelse, 12 GB ( 6 x 2 GB ) eller 6 GB ( 3 x 2 GB ).
    Sapphire RADEON HD 4670 Ultimate Edition , 512 MB, passivt kølet.
    Seagate Barracuda 7200.11 - harddisk - 1.5 TB - SATA-300.
    Samsung WriteMaster SH-S223F - DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM-drev - Serial ATA.