Hvad koster min PC pr. dag


  • Det lyder i hvert fald noget mere sandsynligt. :D

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb


  • Yeah, kunne heller ikke forstå. På min sidste regning fra EnergiMidt står følgende:


    EnergiMidt Net Vest A/S - 1,166 pr. Kwh
    ScanEnergi Elsalg A/S - 0,490 pr. Kwh


  • Jeg synes nu alligevel det er en del. Hvis man så tænker på et almindeligt hus. Der er nemt 3-4-5 computere, 3-4 fjernsyn, osv osv....det er dælme dyrt...

  • Quote

    Originally posted by Butcher


    Jeg synes nu alligevel det er en del. Hvis man så tænker på et almindeligt hus. Der er nemt 3-4-5 computere, 3-4 fjernsyn, osv osv....det er dælme dyrt...


    Det lyder ikke af så meget igen, når man tænker dagevis eller månedesvis, men så snart du kigger på årsforbruget, så er det rigtig mange penge. Sågar for en computer der ikke står tændt mere end en moderat tidsmængde. Forstår godt mine forældres energiforbrug faldt med 40 %, da jeg flyttede hjemmefra. :$

  • Der er nu mange ting som bruger mere størm end computeren.. Hvis man skal spare et sted, skal man kigge på komfuret.. Den bruger helt uhyggelig meget.. Når vi har computeren tændt, fjernsynene, og lidt andre små-maskiner, elvarme-apperaterne, så kører el-måler-skiven rundt i en rolig jævn hastighed.. Tænder man så komfuret, så kører den over dobbelt så hurtig

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Quote

    Originally posted by urbananen
    Der er nu mange ting som bruger mere størm end computeren.. Hvis man skal spare et sted, skal man kigge på komfuret.. Den bruger helt uhyggelig meget.. Når vi har computeren tændt, fjernsynene, og lidt andre små-maskiner, elvarme-apperaterne, så kører el-måler-skiven rundt i en rolig jævn hastighed.. Tænder man så komfuret, så kører den over dobbelt så hurtig


    Yes, komfur, micro-ovn, kaffemaskine mv. sluger sin shat strøm, men de står jo ikke tændt store dele af døgnet af døgnet. Giver dig dog ret i, at man sandsynligvis kan hente penge på området.


    Omend køre der kampagner i tv'et på netop strømforbrug. Elsparefonden nævner ens computer og skærm som 2 områder, hvor man nemt kan hente penge. De nævner, at man enten kan skifte til TFT-skærm eller bærbar computer. Et skift til TFT-skærm kan i dens levetid spare dig for 1000 kr.


    Ellers mener jeg, at køleskabet og fryseren er to store områder, som man bør være opmærksomme på.


  • Komfur, elkeddel, brødrister sluger meget ja. Men det er jo ikke der man kan hente nogen besparelse. Det kan man på netop computere eller som der blvier sagt fryser, køleskab, pærer osv...

  • Man kan da spare stort på komfuret!!
    Lær at bruge eftervarmen.. En steg der skal stå i komfuret i 2 timer, kan passende bruge de sidste 10min på eftervarmen..
    Det samme med kage.. Tærte.. Osv..
    Der står 400V, 10500watt på vores komfur... 10500 watt.. Det er altså ikke så lidt synes jeg..
    Man kan også købe en micro-ovn/kombiovn, og bruge den til ting som kan komme der i..
    Og brug brødrister i stedet for ovnen til at få morgen-kryddere på bordet..


    Frysere er der også meget at spare på hvis man har en gammel stående.
    -En ny god kunnefryser kan bruge ned til 120kwh om året.. Ligeledes kan et køleskab..


    Og så er der varmen.. En ordentlig luft til luft varmepumpe er ginial husopvarmning. Den er utrolig billig i drift, og giver et suverænt indeklima.


    Og i mit tilfælde kan jeg spare 80kr om året, hvis jeg husker at slukke alt, i stedet for at lade det stå på standby

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

    Rettet en gang, sidst af urbananen ().


  • Hmm, lyder voldsomt det komfur :boxed:


    Havde faktisk aldrig tænkt over muligheden i, at udnytte eftervarmen.

  • Det er jo så også max effekt den kan komme op på, hvis man tænder alt kan jeg forstille mig.. Selve ovnen bruger jo ikke så meget..

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Quote

    Originally posted by urbananen
    Det er jo så også max effekt den kan komme op på, hvis man tænder alt kan jeg forstille mig.. Selve ovnen bruger jo ikke så meget..


    Narj, det er selvf. rigtigt nok.

  • Tja, hvis man er ligeglad med hvad ens penge går til eller man bare har rigeligt med dem, så er det hele jo ligegyldigt.


    Hvis man nu f.eks. er teenager og måske kun tjener 3000 kr ved siden af sin SU eller hvad man nu har gang i, så kan 300 kr om måneden jo også være en del penge ud af budgetet.


    Men alt er jo hvad man gør det til. Hvis jeg kan spare f.eks 300 kr om året ved at slukke lys i de rum man ikke er i osv. Der er jo mange ting man kan slukke eller sætte på standby når man ikke bruger dem.


    Istedet for at bruge anlægget til at høre musik når man sidder ved computeren, så kunne man jo også bruge computeren nu når den er tændt i forvejen. Der er jo heller ikke nogen grund til at MTV kører i baggrunden når netradio er opfundet .... men det er jo smag og behag.


    Man har vel heller ikke sine radiatorer til at køre på fuld knald imens altandøren, eller ligende, står på fuld gab halvdelen af dagen ?... vel ?


    Ud over økonomisk, så kan man jo også tænke lidt miljømæssigt. Der er vel ingen grund til at være større miljøsvin end højest "nødvendigt" ?


    Jeg gør mit for at skåne miljøet så meget som jeg kan inden for visse rammer jeg har sat. Det sparer jeg også penge på, så det er jo en vind-vind situation.


    PS. Er der noget mere komisk end en "computernørd" der bor på et 10 m2 værelse på kollegie som har et stort stereoanlæg og en stationær pc der fylder halvdelen af det pulterkammer ? ... :))

  • Quote

    Originally posted by GrillRotten
    PS. Er der noget mere komisk end en "computernørd" der bor på et 10 m2 værelse på kollegie som har et stort stereoanlæg og en stationær pc der fylder halvdelen af det pulterkammer ? ... :))


    Det ved jeg såmen ikke, synes egentlig det er meget forståeligt. Hvor lang tid om dagen bliver brugt der? 5-6-7-8 timer eller mere? så er den plads jo givet godt ud...

  • Fik sat måleren til computeren..
    her er en liste over hvad et system som mit sluger:
    205watt under opstart
    168watt når den bare står
    230watt under superPI
    270-300watt under 3DMark
    180watt på Tweak :D
    7watt når den er slukket.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

    Rettet en gang, sidst af urbananen ().

  • hvad med når den kører folding ? ..kunne se på min el regning da min folding server blev solgt.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Fik jeg ikke lige set, men mon ikke det er det samme, hvis den bruger CPU'en 100%.. Den stod i hvert fald temmelig stabilt på 230-231watt i SuperPI

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb


  • 168 watt idle ? ... Hm, har du målt din skærm med ? ... Eller bruger den bare meget lidt strøm ? 8o

  • Quote

    Originally posted by Butcher
    Min forrige computer brugte som sagt kun 130watt idle med 17" crt skræm tændt...


    Hm okey. Det er en lille tand mere end hvad én af skærmene fra dengang jeg havde stationær PC brugte... :crazyeyes:


    Hvaaaa .... Hvad fanden måler i med siden i kan holde det samlede forbrug så lavt ? ... :boxed: