Kalibrering af skærm??

• Nu er jeg ved at være meget træt af min skærm..... Når jeg sidder og arbejder med mine billeder på min egen computer så er mine billeder meget lysere end når jeg ser dem på andre. Så det må jo være min skærm der er noget i vejen med.

Et eks. på mit problem:
    http://www.deviantart.com/deviation/37141749/

På min skærm kan jeg godt se marken foran træerne. Men på andre skærme ser det ud til at det bare er mørke silhueter.....

Er der nogle der kender et sted hvor jeg kan få kalibret min skærm??? Eller skal jeg selv købe sådan en fætter som kan gøre det???? Og hvilke skal man vælge???

Har prøvet at bruge Adobe Gamma men er stadig ikke tilfreds....

• Hvis du med adobe gamma ikke kan hitte at kalibrer din skærm ordenligt så er der vist ikke andet at gøre end at købe hardware til det.

Bruger selv en Gretag eye one som jeg er fint tilfreds med.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

Originally posted by _WHAT_

Hvis du med adobe gamma ikke kan hitte at kalibrer din skærm ordenligt så er der vist ikke andet at gøre end at købe hardware til det.

Bruger selv en Gretag eye one som jeg er fint tilfreds med.

Hvad er fordelen ved at kalibrere med sådan nogle programmer i stedet for at bruge det som følger med skærmen? Jeg har f.eks. en LG, og jeg har bare brugt det fortemanager, som følger med....virker da ok?

• Den jeg bruger er et stykke hardware du sætter på skærmen som så måler farver og kontrast så du for en ordentlig farve profil.

Kan slet ikke sammenlignes alt hvad du laver i software vil være lidt sujseri og lidt på må og få.

Hvis du ikke arbejder med farver præcist vil du aldrig opleve dette. Men når nogen af de print jeg laver koster 50-100kr pr. stk. skal jeg helst ikke lave for mange test print før farven er 100000% korrekt :)

Den jeg bruger er et stykke hardware du sætter på skærmen som så måler farver og kontrast så du for en ordentlig farve profil.

Kan slet ikke sammenlignes alt hvad du laver i software vil være lidt sujseri og lidt på må og få.

Hvis du ikke arbejder med farver præcist vil du aldrig opleve dette. Men når nogen af de print jeg laver koster 50-100kr pr. stk. skal jeg helst ikke lave for mange test print før farven er 100000% korrekt :)

Og det er ikke nemt at redigere i sine billeder når ens skærm ikke viser farverne rigtigt....

Er der en Icc profile som kan anbefales indtil jeg får fat i noget til at kaliberer min skærm???

• '

Ja den producenten har lavet til din skærm andet er der egentlig ikke at sige :) Du skal så huske at sætte dit foto redigerings program op til at benytte den profil selvfølgelig.

Hvis du søger på noget color workflow på google kan du blive en del klogere.

Den jeg bruger er et stykke hardware du sætter på skærmen som så måler farver og kontrast så du for en ordentlig farve profil.

Ahh okay, altså som dem som flatpanels.dk bruger til at teste for deltaværdier osv?

• Så har jeg bestilt sådan en kalibrerings fætter.... Så må vi se hvordan det så kommer til at se ud. (Når jeg engang modtager den.) Der var meget at spare ved at handle i england....... Næsten ½ pris....

• Så fik jeg kalibreret min skærm. Og nu ligner mit billede det jeg har set på andre skærme. Så det kan sagtens betale sig at få kalibreret sin skærm hvis man gerne vil arbejde med billeder. :clap:

Det er jo ikke nemt at redigere sine billeder, når ens skærm viser dem meget lyse og helt forkert i farverne. :O

Nu kan jeg også se at nogle af mine billeder er meget mørkere end jeg tidligere havde troede.