hvordan vil du have jeg skal sætte ram...SPD?
lav FSB?
-
-
ser lige at det er pc4000 ram du har så du burde kunne starde med 8x250fsb "spd DDR400"
-
Ok...lader til at max er FSB 235.
Når jeg sætter ram til SPD, står de til 3-4-4-8-11 1T i bios, men i CpuZ under SPD står der 250 MHz ved 3-5-5-10[Blocked Image: http://img118.imageshack.us/img118/7596/cpuzdr5.th.jpg]
[Blocked Image: http://img125.imageshack.us/img125/9955/cpuz1es4.th.jpg]
[Blocked Image: http://img116.imageshack.us/img116/273/cpuz2yn9.th.jpg]
-
sikkert forde at du har sat multiplieren på 8x så nedclokker den selv rammen til 235 så din cpu køre 8x235 = 1880mzh
istedet for spd skal du vælge manuel
-
Skal jeg bevare de 3-4-4-8 eller ændre det til 3-5-5-10?
-
prøv med 3 4 4 8 hvis ikke den kan det så sæt den til 3 5 5 10
eller find ram prodocentens url og se hvad timings dine ram er rated til
og brug dem
Men lavere er bedder -
Ok...først vil jeg lige sige tak for hjælpen. Fedt at nogle gider hjælpe med finjusteringen
Nu tilbage til sagen.
Det er underordnet om ram kører 3-4-4-8-11 eller 3-5-5-10-11. Ved FSB235 begynder systemet at skabe sig og starter kun nogle gange.Konklusionen må vel være, at enten er jeg skod til det her, eller også er mine ram åbenbart så svage, at de ikke engang kan køre standart hastighed. Der er dog mange "tal" i ram settings, men jeg har kun stillet på de der står i cpuz...som nævnt ovenfor.
Hvis vi antager, at mine ram ikke skal meget over 230 MHz, hvad foreslår du/I så jeg skal gøre for at banke cpu opad. Hvad skal multiplier stå på og skal jeg evt. ændre ram til DDR333? Jeg er jo nok nødt til at ændre RAM, ellers kan jeg jo ikke hæve FSB? Som nævnt tidligere, kan jeg være 3D mark stabil på ca. 2650 MHz, men den må vel kunne mere?
-
først og fremmest dette er ikke fin justering dette er bare at få dine ram til at køre den hastighed de er garentert til at køre det vil sige at dine ram skal kunne køre 250fsb 1:1 med mindre at du har en meget dårlig memerory controler i din cpu "jeg har ikke set en socket 939 cpu der ikke kunne klare 250 fsb"
selve finjustering skal du regne med at den tager ca 2-3uger
det at du ikke kan kommer over 235fsb kan skyldes mange ting
bla en dårlig ram stang - forkert instiling i rammen timing "de andre en de 4 kendte" din pciE lås virker ikke
det er bare nogle af de ting det kan væremen prøv lige med 1 ram stang af gangen med de samme indstlinger
og se om de kan det samme -
Tjek...vender lige tilbage lidt senere på ugen...har en del arbejde
-
Ok...har læst mig til at de ram jeg har, ikke er så pokkers fede til oc. man skal vist være heldig hvis de kan køre standart hastighed.
Så vendte jeg den om, og nedjusterede ram til ddr266 og mp på 9 og gik så igang med at se hvad cpu kan.
Cpu begynder at lave vrøvl ved 2600+ Mhz.
Det er ligegyldigt om det er 295*9, eller mp på 10 eller 11 og dertil lavere fsb.
Ram skulle ikke give nogen problemer ved ddr266, og de kører heller ikke over 200MHz.Så jeg må jo bare konkludere, at hverken mine ram eller min cpu er gode OC. Men ok....systemet kan det jeg har brug for, synes bare det kunne være sjovt at se hvor langt jeg kunne komme.
-
siden FSB reelt ikke findes på amds athlon64 platform, så giver det sig selv at når man holder ram udenfor er det ligegyldigt hvordan du opnår X antal mhz....
at de gskill ikke kan køre st. hastighed tvivler jeg lidt på...de skal bare have lidt strøm
og cpuen burde kunne nå omkring 2,7-2,9 ghz uden de vilde problemer...måske har du glemt at nedsætte HTT eller give chipsettet noget at leve af, eller måske bliver den ikke kølet nok.
-
Hvor varm kan jeg tillade mig mobo bliver?
-
1 grad under der hvor det bliver ustabilt
nforce4 chippen kan klare op til 70 grader....
-
Hmm...pillede ved nforce 4 voltage...og så kan jeg presse lidt mere.
Men der har jeg absolut ingen erfaringer. Hvor meget kan man pille der?. Standart er 1.5.....kører lige nu 1.65V.Cpu er ved 1.620 og er her også lidt usikker på hvornår jeg brænder skidtet af
-
siden du har vand på skulle 1.7 nok være muligt til cpu...men det er ikke sikkert skidtet vil mere pga mere volt...der er grænser indimellem....det spændende er jo hvor grænserne går for netop dit system...for der er ingen facitliste.
cpuen bliver normalt ustabil omkring 63 grader....eller hvis den får for meget mhz mæssigt