24/7 køling

  • Hej


    Jeg har udtænkt mig en lusket plan til at kører et 24/7 system ved -30C men, har nogle af mine ting coldbus ved disse grader desuden kan matrielaet kortene er lavet af holde til det? Eller skal jeg bruge varmelegeme?

  • Hele computeren -30, nedkøle værelset?? :crazyeyes:


    Chipset, GFX, CPU, MOBO, harddiske, disse komponenter kan have svært ved at takle kulden, gamle LCD skærme kan ligeledes..


    Men, -30, er du nu sikker på det?? Det er meget meget omfattende..

  • Bare rolig jeg ved nogenlunde hvad jeg laver men det er kun kabinettet der bliver -30 uden isolering måske enda. HDD skal ikke køles sålangt ned, heller ikke drev eller skærmen.

  • Quote

    Originally posted by Svan
    Grafikkortet og CPUen kan da i hvert fald takle kulden ved -30. Ved hjælp af varmelegeme


    Varmelegemer er typisk 9-13W hvis jeg ikke husker helt galt...
    Med -30 amb vil de ikke gøre nogen forskel hvis coldbug er +5 til -10 grader f.eks..
    Grafikkort bør kunne -30 graders amb, ja..


    Men -30, er du helt helt sikker??
    Hvis du tænker på at ligge den i en fryser, vil din fryser ikke kunne holde -30 grader...
    cascade til air chilling bliver dine forældre super sure over, da strømforbruget starter ved 800W og derudover kan kompressore ikke li' det til vedvarende drift..


    EDIT:
    Din VapoLS holder ikke din CPU -30 grader, end ikke ved idle..

  • Ups sorry, jeg tænkte på at kabinettet var -30 ikke hardwaren. Når men spørgsmålet er kan hardwaren holde jeg tænker på bundkortet og alt der er sat fast på det. Derudover tror jeg ikke strømforbruget er det store problem, min computer alene sluger allerede 1,5Kw eller sådan noget.

  • 1,5KW, arh tror jeg nu ikke du skal regne med :)


    Nej din vapoLS holder ikke din CPU ved -52, displayed er for evap og derudover yderst upræcist, tjek i MBM eller andet software hva' din CPU er =)


    -52 grader er de fleste CPUer ikke engang med tøris :crazyeyes:


  • Cascade til air chilling: er det ikke når man bruger kompressoren til at køle luften ned? Derudover hvor lang tid kan kompressoren holde til det ca.

  • Quote

    Originally posted by Svan


    Cascade til air chilling: er det ikke når man bruger kompressoren til at køle luften ned? Derudover hvor lang tid kan kompressoren holde til det ca.


    Cascade er hvor en gas køler en anden, altså kan man med to gasser komme ned på omkring -110 grader - men det slider enormt på kompressorene har jeg læst mig frem til.. Men er den eneste måde man kan få -30 graders luft på ved konstant "load".
    Idéen her ville være at skifte sidste led "evap" ud med en heatcore hvorpå der var monteret blæser som blæste kulden væk fra radiatoren.


    En ting som er værd at nævne ved overstående, såfremt en sådanne maskine tændes forkert, kan du være heldig at den kun går istykker, men også uheldig at den springer, hvilket er med et tryk af samme styrke som en håndgrenat.

  • du kan regne med at dit system ca sluger 300W reelt..inkl skærm...og en LS sluger vel 150W ca....det er dit strømforbrug.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Originally posted by M.Beier


    Cascade er hvor en gas køler en anden, altså kan man med to gasser komme ned på omkring -110 grader - men det slider enormt på kompressorene har jeg læst mig frem til.. Men er den eneste måde man kan få -30 graders luft på ved konstant "load".
    Idéen her ville være at skifte sidste led "evap" ud med en heatcore hvorpå der var monteret blæser som blæste kulden væk fra radiatoren.


    En ting som er værd at nævne ved overstående, såfremt en sådanne maskine tændes forkert, kan du være heldig at den kun går istykker, men også uheldig at den springer, hvilket er med et tryk af samme styrke som en håndgrenat.


    Lad os lige få fysikken med: Du kan ikke lede kulde. Du kan derimod transportere varme.



    Ang. strømforbrug, så er jeg ret enig med Fragman. Måske en smule mere, men det er deromkring.


    Men af hvad jeg har læst i denne tråd, så skal du vidst ikke til at lege med den slags køling - du lader ikke til at have nok styr på det, du riskikerer at ødelægge noget.


    Hvis du fx køler kabinettet ned, så vil du få rigtig meget kondens = indendørs swimmingpool.


  • Ja, den blæser kulden / transportere kulden fra heatcoren til et andet sted?
    - Heatcoren(radiatoren) er der hvor der indvendigt skal blive -110 grader, selvsagt kommer der kulde som kan skubbes afsted ind i tower..


    Kan ikke se hva' du mener skulle være umuligt i denne proces, dog skal det siges, det er lettere besværligt...


    FYI: En VapoLS bruger nærmere 300W, min mach II bruger 340W, målt med W-meter eller hva' sårn en smed nu hedder, i stikdåsen.. - Og under opstart, markant mere..


    EDIT:
    Ja, kondens vil blive et problem, MEDMINDRE, projektet kan udføres ved f.eks at lave et trækabinet som er forseglet overalt bortset fra der hvor slanger / stik osv. kommer ind, hvor der så skal isoleres med temlig meget isoleringsmateriale.
    Men summa sumarum, det er et meget stort projekt du er ude i hvis du fører det ud i praksis.


  • Det var såmænd bare lidt drilleri ;)


    Men fysikken siger, at du ikke kan lede kulde - du kan ikke sige at en ting afgiver kulde, men derimod at den fjerner varme.


    Samme princip i et køleskab - du flytter varme fra køleskabet, og om bagpå til køleribberne.


    Det er blot en af fysikkens love som jeg lige ville drille dig med, for det burde du jo faktisk vide ;) Mener da at du går/gik på HTX ?


  • Gik :) (overlevede de 3 år)


    Hehe, jeps det stemmer, men var nu mere konceptet der var det væsentlige, varmen som bliver udviklet afgives først fra 2. stage til 1. stage gassen ved en HX, og fra 1. stage gassen i en kondenser :)
    - Men der hvor varmen kommer fra, er så radiatoren der fungere som evap på 2. stage, men da det er subzero blev jeg tilbøjelig til at omtale det som kulden afgives istedet for varmen optages.


    Men, jeg tror ikke en flere stage enhed er super god idé hverken for elregningen såvel som sikkerhedsmæssige årsager.

  • Ved godt der kommer kondens men har tænkt mig at isolere og lidt af vært, Mr. Beier og jeg har haft diskuteret det før i en anden tråd. Kondens opstår ved forskellige temps. kommer andpå luftfugtighed.