Bilvask, hvordan gør i?

• Hej Tweakers,

Jeg stod tidligt op i dag for at komme til at vaske bilen før solen kom ind i vores gårdsplads, dvs kl 8.00.

Hele vasken tog mig en time og det foregik selvfølgelig ved håndkraft, der var det så jeg kom til at tænke hvor mange bruger knofedt og hvor mange tager den knapt så flotte vaskehal's vask?

Jeg vasker selv bilen ved at bruge varmt vand og en god bilshampoo, hvorefter hele bilen får en ordentlig omgang, derefter skylder jeg den af og så begynder jeg at tøre den, for at undgå striber og kalkaflejringer.

Nå hvordan gør i så? :ph34r: altså dem af jer som har bil?
    har da lige et billede også, dog er min samsung fon ikk den bedste til at vise farverne sådan som de er, så min bil er altså mere rød end på billedet :cheers: 8)

/Grau

Originally posted by fhqwhgad
    Argh en time?!
    Jeg kører den sgu altid bare ind i vaskehallen. Det koster kun 25 kroner og en time af min tid koster en hel del mere.

Det er ikk så godt for lakken det slider mere på den..
    Min og min fars bil vasker vi med sådan en dunk hvor der lægger noget skum værk nede og som vi bare tager en højtryksrenser og skrøjter ud over bilen og så skal de side i 6M. og så kan man skylle det af.. sry kan sku ikk huske hvad det hedder..det der med at tørre den af er iokk nødvændigt du skal bare vaske bil i skyggen og så lade det tørre så kommer der heller ikk nogle kalk striber eller noget..

Originally posted by niller
    det der med at tørre den af er iokk nødvændigt du skal bare vaske bil i skyggen og så lade det tørre så kommer der heller ikk nogle kalk striber eller noget..

Det kommer jo også helt an på hvor meget kalk der er i vandet, hernede er der vildt med kalk i.. :( Derfor bliver jeg nød til det, desuden tager det ikk mere end 10-15min og tørre den af.. :)

Nu også mere fordi jeg har sommerferie jeg vasker bilen så længe, ellers tager jeg bare det værste, men den trængte til det for engang skyld :O

/Grau

Originally posted by fhqwhgad
    Argh en time?!
    Jeg kører den sgu altid bare ind i vaskehallen. Det koster kun 25 kroner og en time af min tid koster en hel del mere.

Hvis det skal gøres ordentligt uden at lakken tager skade over længere tid, så hælder jeg mest til at gøre det med håndkraft, men jeg ved skam godt at størstedelen af danmarks befolkning bruger vaskehallerne især pga deres mangel på tid.

Men ja det er et privatsynspunkt alt sammen såå, men jeg venter da på at høre fra nogle andre også. :)

/Grau

Originally posted by niller

Det er ikk så godt for lakken det slider mere på den..
    Min og min fars bil vasker vi med sådan en dunk hvor der lægger noget skum værk nede og som vi bare tager en højtryksrenser og skrøjter ud over bilen og så skal de side i 6M. og så kan man skylle det af.. sry kan sku ikk huske hvad det hedder..det der med at tørre den af er iokk nødvændigt du skal bare vaske bil i skyggen og så lade det tørre så kommer der heller ikk nogle kalk striber eller noget..

En maskine vasker helt bestemt mere skånsomt end når man vasker i hånden. Den er så til gengæld ikke så grundig.

Man har en tendens til at trykke alt for hårdt med håndbørsten, hvor det i maskinen faktisk kun er vægten af hårene der trykker. Man kan roligt stikke hånden ind i en børste i hallen uden at der sker noget. Det er meget meget skånsomt.

Læste en artikel i et bil magasin engang om samme emne. Og meningen var den samme.

• Jeg har hørt det modsatte om vaskehaller.. :)

• vaskehal her - så kan den hvis den er heldig få en kærlig hånd på fælgene hvis jeg har tid ;)

min bil er sort og det er sg* spild af tid at prøve at holde den poleret hele tiden - så hellere bruge tid på den indeni - den skal være ren og pæn, så man ikke sætter sig ind i en eller anden losseplads :D

Originally posted by Aerial
    - så hellere bruge tid på den indeni - den skal være ren og pæn, så man ikke sætter sig ind i en eller anden losseplads :D

Det har man heldigvis kæresten til at gøre :)

• Vasker min bil for det meste i vaskehallen.

Hvis du vasker bilen hjemme, kræver det en del forarbejde. inden vask SKAL alt snavs spules af evt. med en højtryksrenser så ikke du kører snavsen/korn rundt med børsten/svampen, ja det siger lidt sig selv at det giver ridser i lakken.
    Nu har jeg selv en højtryksrenser, som jeg spuler alt snavs væk med inden jeg vasker den. ;)

Hvad bruger du til aftøring ? Vaskeskind er ikke bare vaskeskind, billige vaskeskind har intet med vaskeskind at gøre, rigtig/ægte vaskeskin er IMO det bedste at bruge.

BTW, ja den blev da flot din Opel, efter alt det arbejde. :drink:

EDIT: glæmte lige shampoo'en, autoshampoo med/uden voks er helt fint, men autoshampoo med voks er ikke hvad det giver udtryk for.
    Bedte produkt til vask af bil er efter min mening hårshampoo, og det er ikke pis. ;)

• Kører ned til en tankstation hvor de har højtryksspulere.
    Først en omgang med sæbevand(Kogende) derefter med noget alm vand(ved ikke hvad der er i) og så en omgang med demineraliseret vand til fjerne det andet.

Derefter, hvis der er tid, så kan den stå og tørre i solen, gør bilen flot :)
    Tager ca. 10 min og koster ca. 15kr

Phenom II X2-555BE -> X4-955BE @ 3.8Ghz - Asus M4A79XTD - 2x2GB Kingston PC1600 - Radeon 5770

OGame lagger ikke længere.... wohoo

• Det vaskeskin jeg bruger er sådan noget læder agtigt, og min far har altid brugt det, bor hjemme endnu derfor låner jeg hans grej og det er helt sikkert ikk noget billigt noget han bare bruger, den skal nemlig køres igennem en valse engang imellem for at få vanden ud af den.. og når vandet er ude er den næsten helt stift.. såå ved ikk lige hvad det er, men kan tage et billede..

/Grau

• Jeg bruger vaskehallen halvdelen af gangene, og så vasker jeg den i hånden den anden halvdel af gangene..
    -Det eneste negative ved vaskehallen, er det voks der kommer på ruden.

-Den seje måde at gøre det på, er at vente på et godt regnvejr, og så ud med børsten..
    Sådan får jeg bilen pænest..
    -Og jeg sparer på vandet.

MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

Originally posted by Grauballemanden

Det vaskeskin jeg bruger er sådan noget læder agtigt, og min far har altid brugt det, bor hjemme endnu derfor låner jeg hans grej og det er helt sikkert ikk noget billigt noget han bare bruger, den skal nemlig køres igennem en valse engang imellem for at få vanden ud af den.. og når vandet er ude er den næsten helt stift.. såå ved ikk lige hvad det er, men kan tage et billede..

/Grau

ja hvis det er læder agtigt er det ægte vaskeskind ( Naturprodukt ). Det bedste ved ægte vaskeskind er at det ikke efterlader mærker, som uægte vaskeskind gør, uægte skind fnulrer også med tiden. ;)

• På de fleste bilshampooer står der at man ikke skal vaske sin bil i solskin. Sæbevandet tørrer ind inden du kan nå at aftørre den. Altså kommer der lidt aflejringer på lakken, ikke pænt.
    Næ en tur i vakehallen anbefales af FDM, og så en gang eller to om året skal den ha en gang lakforsejler, efter vasken. Check forinden at alt snavn og evt. små grus er væk ellers bliver den ridset i lakken. Og så en håndpolish til sidst!!! :9xo

[SIZE=7]MOBO: ASUS M2N-E
    4Gb. GEIL DDR2 ram * AMD Dual 3800+
    ASUS EN9600 GT
    MAXTOR 120 Gb / SAMSUNG SP 120 Gb SP1213C
    Logitech G5.10 optical laser inputs
    NEC DVD Writer
    1.32G/532 LAN[/SIZE]

Originally posted by Shooqer
    vaskehal her

Hader at stå og vaske en bil i hånden, og synes den bliver mindst lige så pæn i vaskehallen.

ej shoqer det er sq dejligt at stå og nusse om bilen....medmindre det er den på arbejde....så lader vi morgenbudene vaske dem....

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.