Give samme IP via DHCP-server

• Har den velkendte Linksys WRT54G router, som står for at dele iper ud. Eftersom jeg har nogle bestemt porte der videregives til bestemt iper i netværket, ville jeg godt høre, om man kan opsætte det sådan, at en bestemt maskine altid får tildelt samme ip (hver gang)?

Eller skal jeg bare på den ønskede maskine selv indtaste den ønskede ip?

• Hvis f.eks din ip-pool starter ved 192.168.0.2 vil du (hvis du ikke har andre maskiner aktive på forbindelsen) altid få tildelt den ip.

Hvis du har flere på , der også kører DHCP ville jeg nok foretrække at fastdefinere en ipadresse ;)

Originally posted by Aerial
    Hvis f.eks din ip-pool starter ved 192.168.0.2 vil du (hvis du ikke har andre maskiner aktive på forbindelsen) altid få tildelt den ip.

Hvis du har flere på , der også kører DHCP ville jeg nok foretrække at fastdefinere en ipadresse ;)

Man kan vel sagtens sætte en fast ip på sin pc uden det skaber konflikt? Kan i hvertfald ikke lige huske, om dette vil skabe et problem.

Originally posted by GrillRotten
    Hvis du kigger under "LAN IP Setup" eller hvad de nu kalder det i din router, så finder du vel noget ligende det jeg gør i min.

[Blocked Image: http://img224.imageshack.us/img224/2584/adr3is.jpg]

Sådan noget synes jeg nemlig ikke at kunne finde. Nemt nok at port forwarde, men reservere adresser, det kan jeg godt nok ikke finde nogen steder.

Hvis bare jeg kan indtaste en fast ip på den stationære maskine, så er det såmænd også fint nok.

• nu snakkede jeg med linksys om det for jeg ville nøjagtig det samme.. hvis du kan få det til at virke, så kan du sige det der Triggering..

der vælger du et range af iper som den skal tænke på.. så hvis du først har en .100 og du så næste gang kommer på har en .110 , og du har sat dden range, jamen så åbner den for den port..

jeg prøvede at få det til at virke, men opgav, min har 90% af gangen den samme ip :)

Originally posted by Macimuz
    Sådan noget synes jeg nemlig ikke at kunne finde. Nemt nok at port forwarde, men reservere adresser, det kan jeg godt nok ikke finde nogen steder.

Hm, lyder underligt hvis din router ikke skal kunne finde ud af det :boxed:

Kom med et screenshot at menuerne. Er nysgerrig :))

Hvis bare jeg kan indtaste en fast ip på den stationære maskine, så er det såmænd også fint nok.

Tjo, men nu IMO en del mere nice hvis routeren står for alt. Gør det nemmere hvis der er noget der skal ændres. Men igen hvis du kun har et par computere på netværket, så er det da en brugbar løsning. Men for en god ordens skyld, så man vel lige så godt lade routeren styre alt.

• ja jeg kan ikke engang komme ind i menuerne på min....skal nok resettes og ny firmware på, da det er min kusines eks der har sat det op.

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

Eller skal jeg bare på den ønskede maskine selv indtaste den ønskede ip?

Hvis du gør det, skal du huske at vælge en ip, der ligger uden for det område, som DHCP-serveren tildeler adresser fra. Ellers risikerer du, at den en dag kommer i slagsmål med en anden maskine om adressen.

(Du skal dog selvfølgelig ikke vælge en ip, der ligger så langt væk, at den ikke hører til på dit lokalnet, men det er du vel klar over.)

• jeg har samme.. her er denne jeg snakker om du kan gøre.. hvis du kører alle på DHCP server, så kan du bare sætte et range ind her det range som der må bruge denne port.. så Trigger den, den selv når den skal bruges.

men jeg har haft min .100 adresse ligesiden jeg fik den nu.. og det er godt 4 uger siden..

• Hmm, det der port trigger-halløj fatter jeg ikke meget af.

Søgte lidt tid på google igår aftes, men fandt ikke rigtigt noget. Lader til man skal smække andet firmware i end Linksys' egen udgave.

Ville ellers også bare være rarest at routeren stod for hele skidtet, men lader ikke til denne lille feature er noget Linksys har indordnet i svinet 8o

Hmm, det der port trigger-halløj fatter jeg ikke meget af.

Søgte lidt tid på google igår aftes, men fandt ikke rigtigt noget. Lader til man skal smække andet firmware i end Linksys' egen udgave.

Ville ellers også bare være rarest at routeren stod for hele skidtet, men lader ikke til denne lille feature er noget Linksys har indordnet i svinet 8o

Jeg har heller ikke kunnet få den til det, og det er mildest talt pisse irriterende!

Originally posted by Zlinky

Jeg har heller ikke kunnet få den til det, og det er mildest talt pisse irriterende!

yep... jeg fatter heller ikke hvorfor den ikek virker,, min firmware er up to date.. men som sagt, bruger jeg bare den normale, fordi min ip ikke har ændret sig endnu, og hvis den endelig gjorde ville det ikke være svært at ændre den på routeren.

Originally posted by Firedog

yep... jeg fatter heller ikke hvorfor den ikek virker,, min firmware er up to date.. men som sagt, bruger jeg bare den normale, fordi min ip ikke har ændret sig endnu, og hvis den endelig gjorde ville det ikke være svært at ændre den på routeren.

Man må vel indse, at den funktion har deres egen firmware ikke. Og deres egen firmware kører ganske fint, efter min mening. Har derfor ikke i sinde at skifte til noget tredje parts eller lignende.

Originally posted by GrillRotten
    Hm, lyder da pænt skummelt at den ikke skulle kunne noget så grundlæggende som adr-res :boxed:

Prøv at skriv til Linksys og spørg dem om hvad fanden de har gang i ... :))

Hehe, ja må hellere smække en mail efter dem. Hundehoveder :razz: