256mb 7900gt @ 512mb 7900gtx

  • Kan man overclocke et 7900GT 256MB kort til 512 7900GTX kort? Sådan at de bliver på samme niveau.
    Jeg vil også gerne høre hvordan, da jeg aldrig har overclocked noget før! :9xo

  • Det kommer nok til at knibe, et 7900GTX kører ca core 650mhz ram 1,6ghz hvis jeg husker rigtigt.


    Noget helt andet, i din signatur skriver du at dit kort kører 400 mhz på ram, det er ikke korrekt, det er ramdac'en der kører 400mhz, dine ram kører vidst 1,3 ghz.

  • Quote

    Originally posted by Icemann
    Det kommer nok til at knibe, et 7900GTX kører ca core 650mhz ram 1,6ghz hvis jeg husker rigtigt.


    Noget helt andet, i din signatur skriver du at dit kort kører 400 mhz på ram, det er ikke korrekt, det er ramdac'en der kører 400mhz, dine ram kører vidst 1,3 ghz.


    Så der er en stor forskel på GTX'eren og GT'eren?

  • Hvad mener du? 7900GT kan da sagtens nå de hastigheder. Mit GT kører f.eks 690/1880Mhz. Der er mange nemme mods til 7900GT.


    Men nej, du kan ikke lave et GT om til GTx eftersom det har, som du også skriver, 512mb Fysiske RAM....


    Ang. at clocke dit kort, så kan du google "coolbits 2" som er et lille program til driveren. Når det er installeret kan du indstille frekvenserne i driveren.


    |GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|

  • Quote

    Originally posted by Morten


    Så der er en stor forskel på GTX'eren og GT'eren?


    Eneste forskel er at det ene har 512mb og det andet har 256mb - og så clockfrekvenserne self.


    |GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|

  • Quote

    Originally posted by Søndergård


    Eneste forskel er at det ene har 512mb og det andet har 256mb - og så clockfrekvenserne self.


    Forresten, er der en visuel forskel på et 256MB kort og 512MB, jeg mener skarphed i spil osv?

  • Quote

    Originally posted by Søndergård
    Hvad mener du? 7900GT kan da sagtens nå de hastigheder. Mit GT kører f.eks 690/1880Mhz. Der er mange nemme mods til 7900GT.


    Men nej, du kan ikke lave et GT om til GTx eftersom det har, som du også skriver, 512mb Fysiske RAM....


    Ang. at clocke dit kort, så kan du google "coolbits 2" som er et lille program til driveren. Når det er installeret kan du indstille frekvenserne i driveren.


    Mig du skriver " Hvad mener du " til ?


    Hvis ja, så kan jeg kun sige UPS troede sQ ikke at rammene og coren kunne clocke så meget på et 7900GT. :O

  • Quote

    Originally posted by Morten
    Altså jeg vil clocke mit kort så det bliver på niveau med 7900GTX, sådan core mæssigt eller hvad det hedder :P
    Men jeg har INGEN forstand på hvordan man gør..


    Clik på clockfrekvenser, vælg 3D og set hastighederne - klik på test instillinger. hvis det hastighederne lykkedes og der ingen fejl kommer i spil, klikker du på anvend instillinger ved start og anvend. ;)


    Du har instaleret coolbits ikke ?

  • Quote

    Originally posted by Icemann


    Mig du skriver " Hvad mener du " til ?


    Hvis ja, så kan jeg kun sige UPS troede sQ ikke at rammene og coren kunne clocke så meget på et 7900GT. :O


    Jeps det var det. Well mange 7900GT kan tage GTX hastighed på rammene, men coren når sjældent de 650Mhz som GTx kører. Dog er der mange nemme mods som gør at 7900GT coren får samme v com GTX core. 1,4v. Den eneste grund til hastighedforskellen er fordi 7900GT får mindre end GTX...


    Tilbage:


    Men hvis du ikke har OCét før, så er det nok en dum idé at modde kortet. Dog kan du OC det med Coolbits som du har hentet og kørt kan jeg forstå. Du vil nu opleve at der er kommet flere muligheder i driveren, bla. en der hedder Clockfrek... eller sådan noget. Der kan du vælge "Detect optimal" hvoefter driveren tester den optimalt hastighed for både RAM og core. Denne metode kan du starte med at prøve.


    EDIT: Ja, præcis som Iceman viser. Jeg var for sent ude der :D


    EDIT2: Bør måske advare om at nogle 7900 kort har varmeproblemer, og at Nvidia er opmærksom på dette problem. Det er altså officielt... Så jeg ved ikke om jeg vil anbefale dig at overclockke det før vi får mere at vide i denne sag. Det var det kedelige.


    Fyr op for hastigheden :evil:


    |GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|

    Rettet 2 gange, sidst af Søndergård ().

  • Quote

    Originally posted by Icemann


    Clik på clockfrekvenser, vælg 3D og set hastighederne - klik på test instillinger. hvis det hastighederne lykkedes og der ingen fejl kommer i spil, klikker du på anvend instillinger ved start og anvend. ;)


    Du har instaleret coolbits ikke ?


    Hvordan kan jeg være 100% sikker på jeg har installeret det? Jeg har kørt den, og der stod: Coolbits er nu registreret i databasen.


    Men hvad skal jeg bruge det til?

  • Quote

    Originally posted by Morten


    Hvordan kan jeg være 100% sikker på jeg har installeret det? Jeg har kørt den, og der stod: Coolbits er nu registreret i databasen.


    Men hvad skal jeg bruge det til?


    Filen er kun en unlock til forskellige instillinger i driveren, deri bla. Clock justeringen.


    Kik på mit billede højere oppe :roller: ;)

  • Ja hvis det spurgte om det og du klikkede ok, så er det fjong.


    Hvad du skal bruge det til: Gør som Iceman lige har skrevet og vist - der kan ikke tages fejl af fremgangsmåden, hvis du gør som han skrev. Hvad finder den kortet til?


    |GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|

  • Jeg blev nød til at slukke manuelt på computer-knappen pga. det fuckede fuldstændig op da jeg ville teste det dér. Og da jeg startede min computer sagde den at den blev nød til at fjerne det der Coolbits :S
    Hjælp, tak..

  • Quote

    Originally posted by Søndergård
    Hvad mener du? 7900GT kan da sagtens nå de hastigheder. Mit GT kører f.eks 690/1880Mhz. Der er mange nemme mods til 7900GT.


    Men nej, du kan ikke lave et GT om til GTx eftersom det har, som du også skriver, 512mb Fysiske RAM....


    Ang. at clocke dit kort, så kan du google "coolbits 2" som er et lille program til driveren. Når det er installeret kan du indstille frekvenserne i driveren.


    Hvordan kan du få det op på 690/1880Mhz? Hvad mener du med mods, har du nogle eksempler? Og 690 er mere end GTX'eren er det ikke?

  • Quote

    Originally posted by Morten
    Jeg blev nød til at slukke manuelt på computer-knappen pga. det fuckede fuldstændig op da jeg ville teste det dér. Og da jeg startede min computer sagde den at den blev nød til at fjerne det der Coolbits :S
    Hjælp, tak..


    Hvad lød fejlmeldingen? Det der har jeg ikke hørt om, men prøv at fjerne coolbits - evt. installere driveren på ny hvis det ikke hjælper.


    1) Efter det kan du installere coolbits igen og indstille sliderne manuelt. Fremgangsmåden er at teste core og ram uafhængigt af hinanden. Start derfor f.eks med core. Sæt slideren 10-15 MHz op af gangen (Eller mere hvis man ikke har tålmodighed nok), men start med mindre hvis du ikke er helt tryg ved det. Når der begynder at komme fejl i 3dmarks eller spil, så sæt hastigheden ca. 5-15Mhz ned og så er den skid slået. Samme procedure med RAM. Når både RAM og core er fundet, kan du indstille de 2 max hastigheder manuelt. Done.


    2) En anden (Bedre måde imo) er at anvende ATITool Beta14 som kan håndtere coren på 7900 kort, dog ikke rammene!! (Det kommer jeg til...)
    For at finde max core med ATItool vælger du "Find max core" hvorefter kortet tester sig frem til max. Når den første gang finder fejl, sætter den hastigheden ned indtil den finder det perfekte max. Genialt program.
    RAM "Find max mem" funktionen virker ikke, og når den tester stopper den ikke for ram fejl, men fortsætter til alt fryser. Derfor skal du ikke bruge den!
    Indstil derfor RAM hastigheden manuelt - f.eks 10Mhz op af gangen hvorefter du bruger funktionen "Test for artifacts" som betyder at den tester for fejl.


    EDIT: Glemte link: ATIToolBeta14


    |GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|

    Rettet en gang, sidst af Søndergård ().


  • Jeg læste ikke hvad der stod, jeg trykkede bare OK ved Fejlmeddelingen :S
    Men jeg kan sq ikke rigtigt følge med i det du har skrevet, ville være nemmere med screenshots. Der er så mange udtryk jeg ikke kender som du bruger.

  • Quote

    Originally posted by Morten


    Hvordan kan du få det op på 690/1880Mhz? Hvad mener du med mods, har du nogle eksempler? Og 690 er mere end GTX'eren er det ikke?


    Det er med vmods, og der er en lang og spændende tråd om det her: Link til tråd


    Jo 690Mhz er mere end et GTX som kører standard 650Mhz. Problemet er at du ved mere end 1,4v behøver en bedre køling af kortet. Mit er vandkølet og får 1,55v. 7900GT får std. 1,2v. GTX får 1,4v std.
    Men læs tråden, det er meget nemmere end man tror og moddet kan nemt fjernes med lidt sprit.


    |GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|