Reportage fra ølstafet på vand

• Hey,

Nu gør i fleste herinde jo i stillbilleder. Jeg gør mig i de levende. Men billedkomposition er meget samme princip, som det er på stillbilleder. Her gælder det bare, at flere klip kan fortælle en historie - ikke lige som still, hvor hver enkelt billede skal fortælle det hele. Så kritik er mere end velkommen!

Nåh men til sagen. Jeg har lavet en reportage fra Danmarks Journalisthøjskoles deltagelse i Århus Kapsejlads i år. Kapsejladsen afholdes blandt alle fakulteterne og andre uddannelser i århus og er ølstafet på vand :)

Reportagen kan ses her: http://www.illbunker.dk/kapsejlads.htm

Udstyr er et Panasonic GS400 3CCD kamera med en Røde shotgun mic. Derudover er der brugt et polfilter. Redigeret i Final Cut Express HD.

• Er ikke så vild med din speak i starten. Kan ikke helt sige hvad det er, men den virker ikke 100%.

Sigurd Bæk Jensen har en irriterende tendens til at bevæge sig når han er på og det går måske lidt udover sync positionen.

Kameraet ryster nogen gange lidt, men du har vel brugt stativ de steder du kunne?

Det virker lidt underligt, med tøsen der går forbi mens du filmer udover søen.

Det er lidt en skam, at du nogen gange er placeret så du filmer ind i nakken på folk. Hverken Kim Milton eller de studerende er specielt inspirerende bagfra.

Men udover det, så er du faktisk sluppet ret godt fra det. Historien er god, og jeg synes du formår at få stemningen med. Jeg har da i hvert fald helt klart fået lyst til, hvis ikke direkte deltage, så opleve arrangementet når jeg forhåbentlig studerer på ASB fra 1. september.

• Well ja min monopod er forsinket fra england, og det er ikke til at bruge en tripod i sådan en situation - ihvertfald ikke en uden quickrelease, og det kunne jeg ikke få fat i. Som du kan se, står jeg på den anden bred og med 12x zoom kan en rolig hånd og en optisk stabilizer ikke klare mosten.

Mht syncpositionen, så ja enig. Men syncen er så heller ikke bygget helt op, som man normalt vil gøre. Jeg synes faktisk det virker okay.

Mht til Kim Milton bagfra (over skulderen), så er det faktisk en af mine yndlingsskud. Man ser, hvad han ser og så kommer der en superb reaktion fra ham. Men ja okay, man kunne godt have taget lidt mindre ryg ;)

• Jeg tror fejlen ved speaket er at du ligesom bryder det lidt hele tiden. Holder små pauser hvor de ikke skulle være og trækker mange af ordenes endelser op i stedet for at lukke dem nedad som man plejer. Et eksempel på begge dele er i slutningen hvor du siger "og da flaskerne var tomme gik turen hjem - igen. En lidt malplaceret pause synes jeg, og igen afsluttes mystisk.
    Så timing og et naturligt taleleje vil jeg sige mangler ;)
    Mht Kim er det rigtigt at det er en lidt spøjs vinkel. Hvor vigtig hans dommerpræstation er fremgår ikke, men med mindre den er ret vigtig er stykket ligegyldigt, hvilket kan være fint nok. Men det er ikke godt der hvor han går helt ind foran kameraet :)
    Men det er en interessant video. En masse glæde og sommer i den, og et sjovt event at kigge på.
    Jeg kan godt lide den :9xo

Originally posted by SlackeR
    Jeg tror fejlen ved speaket er at du ligesom bryder det lidt hele tiden. Holder små pauser hvor de ikke skulle være og trækker mange af ordenes endelser op i stedet for at lukke dem nedad som man plejer. Et eksempel på begge dele er i slutningen hvor du siger "og da flaskerne var tomme gik turen hjem - igen. En lidt malplaceret pause synes jeg, og igen afsluttes mystisk.
    Så timing og et naturligt taleleje vil jeg sige mangler ;)
    Mht Kim er det rigtigt at det er en lidt spøjs vinkel. Hvor vigtig hans dommerpræstation er fremgår ikke, men med mindre den er ret vigtig er stykket ligegyldigt, hvilket kan være fint nok. Men det er ikke godt der hvor han går helt ind foran kameraet :)
    Men det er en interessant video. En masse glæde og sommer i den, og et sjovt event at kigge på.
    Jeg kan godt lide den :9xo

Well problemet ligger ikke i at det bliver brudt op, men nok at jeg ikke får ført det ordentligt videre. Det er helt normal praksis at bryde den op med soundbites. Mht til at gå op, er det OGSÅ helt normal praksis, og man må netop ALDRIG gå ned på endelserne. Men det lyder nok bare ikke rigtigt fordi, jeg ikke gør det helt som man skal. Vi får som sagt ikke træning i netop dette, da skolen mener, at det skal vi nok få, når vi kommer i praktik. Hvilket også er rigtigt ;)

EDIT: og mht. om det hans reaktion er "vigtig". Jo det er den, selvom man ikke præcis ved, hvad han reagerer på. Det er princippet om action/reaction, som er en meget vigtig del af tv-fortælleteknik. Men jo, er da enig i, at der kommer for meget ryg med på et tidspunkt. Men det er en super reaktion, og derfor har jeg prioriteret det.

Originally posted by Lecter

Well problemet ligger ikke i at det bliver brudt op, men nok at jeg ikke får ført det ordentligt videre. Det er helt normal praksis at bryde den op med soundbites. Mht til at gå op, er det OGSÅ helt normal praksis, og man må netop ikke gå ned på endelserne. Men det lyder nok bare ikke rigtigt fordi, jeg ikke gør det helt som man skal. Vi får som sagt ikke træning i netop dette, da skolen mener, at det skal vi nok få, når vi kommer i praktik. Hvilket også er rigtigt ;)

Måske nok. Jeg er ikke ekspert, men hvis man skal gøre det så gør du det ikke diskret nok ;)
    For jeg ved da som bruger at det ikke plejer at lyde sådan der :))

• Nej nej, jeg siger jo heller ikke, at det er perfekt. Men siger bare, at det er det der er teknikken. Og ikke, at snakke i et normalt toneleje.

Selvom jeg har lært man ikke skal bruge hænderne i en fodboldkamp betyder det jo ikke, at jeg er en mester i at drible :))

Originally posted by Lecter
    Nej nej, jeg siger jo heller ikke, at det er perfekt. Men siger bare, at det er det der er teknikken. Og ikke, at snakke i et normalt toneleje.

Selvom jeg har lært man ikke skal bruge hænderne i en fodboldkamp betyder det jo ikke, at jeg er en mester i at drible :))

Det der undrer mig mest er nok også at du siger at det er rigtigt og at det samtidig virker så tydeligt for mig. Det vil jeg prøve at lægge mærke til :)

• Ja, altså det er rigtigt ikke at gå ned. Men nu - efter jeres bemærkninger - hvor jeg hører det igennem igen, kan jeg godt se, det er lidt overdrevet. Hvis jeg får tid på mandag speaker jeg det lige om, og så må vi se om det bliver lidt bedre :T