Nyt digicam

Originally posted by Bentzin

Bare rolig, jeg har haft mit S1 IS i lidt over et år og jeg har stadig meget at lære. :)) Men - øvelse gør jo mester - det kommer "li' plu'slig" - så det er bare med at prøve de forskellige ting.
    Jeg har bare et handicap og slås med - alderen [Blocked Image: http://www.bentrp.dk/bentzin/assets/images/old.gif] - den har det jo med, at svække hukommelsen. :$
    Så jeg skal lige prøve nogle ekstra gange. :cheers:

Må erkende at jeg heller ikke er særlig lærenem når det handler om fotografering.. Så den kommer nok til at stå på automatisk den næste lange tid, og de andre forudinstillede funktioner.

Hygger mig meget med natfotografering og makro.. Hvis det altså er Makro.. Kunne se en konflikt et sted, ang. emnet :)

MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

• Og så er der naturligvis fotografering af en selv..
    Det er et must når man keder sig lidt.
    Synes selv det illustrerer min personlighed temmelig godt :crazyeyes:

PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

Originally posted by urbananen
    Og så er der naturligvis fotografering af en selv..
    Det er et must når man keder sig lidt.
    Synes selv det illustrerer min personlighed temmelig godt :crazyeyes:

Haha! Det er da et 1. klasse billede!

:))

(\__/)
    (O.o )
    (#|#) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Originally posted by TheSnake

Haha! Det er da et 1. klasse billede!

:))

Man er jo ikke i personlig god balance, hvis ikke man kan gøre grin med sig selv ;) .. Er det ikke noget lign. det som psykologen Phil nævner som begrundelse for at medvirke i filmen Scary Movie 4.. :)

Men ja.. Det festligt.. Minder mig lidt om ansigtsformen på hønsene i ChikenRun

• Kan se at jeg sidder med nøjagtig samme spekulationer som Urbananen, der har startet denne tråd, så dejligt at kunne læse den igennem som hjælp.

Mange steder bliver Canons EOS 350D anbefalet og det kan jeg så igen se, at tilfældet er her.

Er du stadig tilfreds med dit indkøb?

Er det en god idé, at købe den pakke du har investeret i eller kan man nøjes med mindre?

• Om man kan nøjes medmindre er jo meget forskelligt men vil alt andet lige mene det er en kæmpe fordel at have det mere zoom som du for med i pakken der :)

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

Originally posted by _WHAT_Om man kan nøjes medmindre er jo meget forskelligt men vil alt andet lige mene det er en kæmpe fordel at have det mere zoom som du for med i pakken der :)

Det tænkte jeg nok...

...Her prøver man at bruge sin økonomiske sans en smule ;)

• Du kan jo evt. starte med den lille pakke også købe det andet senere hvis det endelig er.

De objektiver jeg bruger kan ikke købes i en kit løsning de ligger en del højre i pris. Så hvis det er småt med kontanter nu så køb den lille pakke og køb mere senere hvis du mangler det.

Originally posted by _WHAT_
    Du kan jo evt. starte med den lille pakke også købe det andet senere hvis det endelig er.

De objektiver jeg bruger kan ikke købes i en kit løsning de ligger en del højre i pris. Så hvis det er småt med kontanter nu så køb den lille pakke og køb mere senere hvis du mangler det.

Det er nu mere om der er brug for det, men det lyder det jo somom, så er det bare med at finde den bedste pris/pakke.

Som Urbananen skriver, så skal man jo alligevel have taske osv.

• Det er rigtigt vil også klart mene det er at foretrække at få med hvis man gerne vil lege lidt med det. Hvis man alligevel regner med at miste interessen indenfor et par måneder er det jo nok dumt at sætte penge i et sådan system.

• Har lige ringet til butikken, der sagde han sgu' 9.600 for pakken, taske, 1gb kort og 2 filtre :ohmy:

• Tjaa filtre koster hurtigt 200-500kr pr. stk. 1gb kort ligger i en butik vel omkring en 500kr seddel og en taske er jo heller ikke gratis så 1000-1500kr på de ting.

Jeg har en skulder taske og en ryksæk og de kostede begget mellem 1000 og 1500 kr.

• Nu fik jeg også mit extra billigt jo ;) .. Åbenbart 800kr billigere end den pris du fik at vide..

Ang. zoom linsen, så er jeg nu temmelig glad for den.
    Man skal bare ta højde for at man skal stille kameraet på noget, hvis man skal udnytte den ordentligt, ellers bliver billederne noget være noget at se på.

Jeg kunne måske godt ha nøjes med bare 18-55 linsen, men samtidig ved jeg at jeg får brug for den anden linse når jeg smutter til Sverige.

Man kan overhovedet ikke bruge den store linse til familiefester og lign., da man skal stå ret langt væk fra personerne.

Og 1GB kort er et minimum. ;)

EDIT: Og ja, jeg er meget glad for det!
    Og det er forresten en dyr hobby har jeg fundet ud af.. Nu vil man pludselig ha mere og mere.. Og man bliver kræsen når det kommer til linser..
    Det er ganske skrækkeligt

Rettet en gang, sidst af urbananen ().

• Det kan gå hen og blive en meget dyr hobby hvis man bliver bidt af det.

Bruger selv primært 24-70L og 70-200L IS hvilket er objektiver i den dyre ende. Du kan godt bruge din zoom håndholdt du skal bare op på en rimelig hurtig lukketid.

Der er en tommelfinger regel der siger samme shutterspeed som focus længde. Dvs har du zoomet helt ind på 300mm husk at gange med 1.6 da dit kamera er crop hvilket giver 480mm så skal du faktisk op på 1/500 sek. Det kan nok fint lade sig gøre langsommere hvis du står godt, holder rigtigt og lige holder vejret når du skyder billedet.

Men op i det område så skal de nok blive skarpe :)

• Har også lykkes mig at ta et par billeder i høj solskinsvejr, hvor jeg holdt det i hånden og zoomede helt ind, og det blev stort set helt skarpt.
    Men man er jo ikke lige heldig hver gang, så bliver nu nødt til at finde mig et stativ :)
    Men der er bare så meget andet man også gerne vil ha', og pengekassen er nærmest tom efter indkøb af fladskærm og digi-cam..

Giver det forresten meget med en god linse?
    Altså, er der meget synlig forskel, eller hvordan er det med det?

Min store af linserne ligger vil i 2000-3000kr klassen, og man kan jo få nogle til mange mange tusinde kroner, men hvor meget forskel er der?

Fx. en god linse med 70-300mm til 10K.. Er det synligt meget bedre end den jeg har?

• Jeg har som skrevet en 70-200L IS som herhjemme koster 14-16k og ja der er en del forskel. Blandt andet er lysstyrken på min F2.8 i hele området. Dette betyder en del både for størrelsen og vægten men også for mulighederne.

Skarpheden er en del bedre især hvis du begynder at lave print i A3 størrelse eller tager et 100% udsnit af et billede. Forvrængelsen er bedre, rette linier bliver ved med at være det.

Farver og kontrast er en del bedre her kan man ofte se en del forskel. Desuden er objektiverne i L klassen som er canon's luxus afdeling bygget meget meget bedre. Har set en fotograf tabe en tele som min 2 meter ned på et betongulv og derefter samle den op og bruge den uden problemer. Sådan en tur overlever de billige helt sikkert ikke.

Flere af L objektiverne er også forsejlet med støv og vand så de kan holde til at blive brugt i al slags vejr. Det opnåes blandt andet ved intern fokusering og zoom. Når jeg zoom fra 70 - 200 ændre objektivet ikke længde.

• Ahh.. Smart.. Så er det jo et must at få sig en god linse en dag.
    Man kan jo altid tabe den man har nu, som undskyldning for at købe sig en ny :D .
    Troede ærlig talt ikke en linse havde så meget betydning, selvom den logisk set i forhold til prisen må ha VIRKELIG meget..
    Vidste bare ikke helt om det kunne betale sig at ofre 10-12K på en linse til et kamera i min klasse.

• Der er rigtig meget forskel, du for et skarper billede med flere detaljer når du er oppe i den dyre klasse. Men vil klart anbefale at starte lidt billigere for det er fotografer der tager billedet ikke udstyret.

Gælder om at øve sig i at se motiver.

Et billede som dette ville alle familie skydere slet ikke have tænkt på at tage. Man skal nogen gange prøve at se nogle lidt andre muligheder...

http://www.theis.dk/fotogalleri/albums/userpics/_MG_1032.jpg

Lige en side ting til det billede... det kan virkelig ses på det hvad der menes med dybdeskarphed. Det er en stribe midt i billedet der er skarpt hvor for og baggrund er uskap pga den lille dybdeskarphed. Dette er ikke noget der er lavet efterfølgende.

• At se muligheder i naturen og andre omgivelser vil jeg nu mene jeg kan.. Mange oven i købet.. Dog er der også mange billeder der bliver noget værre noget, men elsker at lege med billeder af alt mulig.
    Fra bladet af en plante, til et kæmpe bjerglandskab.

Men det må vente med indkøbet, og så kan jeg jo vel og mærket få lidt erfaring i mellemtiden

Originally posted by urbananen
    At se muligheder i naturen og andre omgivelser vil jeg nu mene jeg kan.. Mange oven i købet.. Dog er der også mange billeder der bliver noget værre noget, men elsker at lege med billeder af alt mulig.
    Fra bladet af en plante, til et kæmpe bjerglandskab.

Men det må vente med indkøbet, og så kan jeg jo vel og mærket få lidt erfaring i mellemtiden

Hehe var heller ikke for at sige hvad du kunne og ikke kunne :) Det kan bare være utrolig svært og der er mange ting som kan danne et billede, linier, gentagelser lys og skygger osv osv osv :)