Løsning af sinusfunktion - Med alle 4 ubekendte self

  • Har lige et lille problem :) Ska ha fundet den eksakte forskrift for en sinusfunktion, ud fra et datasæt...
    Der er mere end 4 stykker data i sættet, så jeg tænkte bare at jeg ville løse ligningen som man plejer... (4 ligninger med 4 ubekendte...)


    Men da jeg smed ligningerne ind i Microsoft Student Graphing Calculator fik jeg bare at vide, at ligningen var for komplex :))


    Jeg ku self løse den pr. håndkraft, men ved at min lærer løste opgaven på tavlen i går.. og han løste den på en anden måde... Jeg var self så dum at jeg valgte ikk at høre efter, da jeg gerne selv ville løse den, men det viste sig så at give bagslag, da den ska afleveres på søndag



    Er der nogen der kender en metode til at fastlægge de 4 ubekendte i en sinus forskrift?
    f(x) = Asin(omega*x - phi0) + B


    Mine datasæt består af 14 måinger på noget tidevand og jeg har lige akkurat en hel svinging - 360 grader/2pi


    Edit: Fedt... den ka ikk li græske bogstaver ka jeg se...

  • Quote

    Originally posted by KarGa
    Det er ikk freeware... Og siden Microsoft Student ikk ka løse det, så regner jeg med at software ikk ka klare problemet for mig bare sådan


    Kan du ikke lige tage et billede eller scanne din opgave ind?


    For skal bruge resultatet af de 14 målinger.

  • beklager dette ikke lige er hjælp, men hvilket niv. befinder vi os på ?


    Det ligner næsten russisk det matematik. Til trods for man engang var lidt af en ørn til det. :boxed:

  • 2.g HTX
    Mat B


    Ka godt være det ser svært ud... gylpede også lidt da jeg faldt over siden i 1. g (Vi bruger samme motherfucker store bog på C og B niveau)
    Men man ska faktisk bare bruge integration og differention... Som - når man har lært det - er som at klø sig i røven...


    Nu jeg tænker over det, fatter jeg ikk min eks ikk forstod det sidste år :crazyeyes:

  • Quote

    Originally posted by KarGa
    2.g HTX
    Mat B


    Ka godt være det ser svært ud... gylpede også lidt da jeg faldt over siden i 1. g (Vi bruger samme motherfucker store bog på C og B niveau)
    Men man ska faktisk bare bruge integration og differention... Som - når man har lært det - er som at klø sig i røven...


    Nu jeg tænker over det, fatter jeg ikk min eks ikk forstod det sidste år :crazyeyes:


    Matematik må være blevet svære siden jeg havde det. Har bemærket mange af de ting som vi havde på B-Niv. på handelsskolen, som egentlig var ret svære, forekommer på C-Niv. flere steder. Endda ting jeg trodede hørte A-niv. til 8o

  • Du kan løse ligningen via lommeregneren (TI - 83+)


    Brug funktionen "Stat" og lave en liste L1 og L2 via "Edit". Her indtaster du, de værdier som du får oplyst tidligere, 2.22, 2.76 osv. i L2, i L1 skal der blot stå 1, 2, 3 osv. efter målingerne. Når alle resultaterne er indtastet, vælger man igen "stat" på lommeregneren og dengang "beregn" og vælger den der hedder "sinreg". Så får du resultatet:


    f(x) = 1,5408 * sin(0,4874 * t - 1) + 3,5


    1,5408 = Amplituden, bør være 1.5 hvis det skal være helt korrekt


    0.4874 = omega


    -1 = phi eller faseforskydningen


    3,5 = konstanten


    t = tiden

  • Den er ik helt korrekt.. Frekvensfaktoren skal være 2pi/12 - altså ca. 0,52


    Men jeg vil gerne kunne forklare, hvordan og hvorledes jeg har regnet mig til dette... Også derfor jeg blev nødt til at takke nej til Zlinky's hjælp