3700 sveder under IHS

  • Jeg har fundet en hastighed jeg vil køre med 24/7 (se i sig) og min køling kan holde processoren under 50 grader, jeg har lige kørt nogle timers prime og den kom op på 48. men 2 sek efter jeg havde lukket prime var den nede på 36 grader.. Der er noget galt i mine øjne. Det lader til at der bliver ophobet en masse varme som ikke kan komme væk. Jeg mener selv jeg har puttet den rette mængde kølepasta på, så den eneste synder der er tilbage er IHS.. Hvor meget ville det give at pille den af? Jeg spørger fordi garantien ryger og det vil jeg ikke gøre hvis der kun er tale om 2grader.


    For at gøre det kort.. Hvor meget vil det give at pille IHS af? Og er der andre gode ideer?
    btw. Kølehovedet er lavet af johnny her fra Tweak.dk

    AMD OpteronDual Core
    10x200mhz @ 10x250mhz 1,40 volt
    DFI Lanparty UT NF4 expert ---+--- 1024 mb Mushkin Redline XP4000 /2-2-2- 6 @ 3,2 volt
    Gainward 7800GTX --+-- HDA Digital X-Mystique 7.1 GOLD
    2 x Maxtor DiamondMax 10 250GB

  • oplevede det samme med min 3700+ faktisk....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • På en AMD, er IHS kun klasket på med kølepasta, så du har ganske ret i dine formodninger om at varmeoverførslen er dårlig.


    Jeg ved der er flere som har pillet deres IHS af herinde, og jeg er faktisk sikker på det vil give dig en lavere Load temperatur. Det har aldrig været en god ide at have 2 TIM lag, da man altid vil tabe noget af varmeoverførslen igennem bare et enkelt. (TIM = Thermal Interface Material = Kølepasta.)


    Der er masser af guides til det på nettet, så det er bare igang. ;)


    Pas på pølserne, og husk at din CPU bliver lidt lavere, så en kølerklips måske trykker skævt eller ikke hårdt nok, for ikke at nævne at din CPU kerne er ret skrøbelig og nem at slå hjørner af med en skævt monteret køler.

    ********************************************


    AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....

  • 3700+ sveder med IHS ville være mere passende overskrift :)


    Anyhow, det er fordi din CPU afgiver langt flere W varme når den arbejder end når den idler, P95 får din temperatur enormt op...


    Jeg har bevidst sat for meget kølepasta på min CPU (et lille trick mht. coldbug), derfor den høje temp, men uden IHS på, er det 17 grader idle, 32 grader load... (23-26 grader ved load iform af spil eller grafik :S)..


    Eneste CPU jeg har haft af nyere dato hvor delta idle, load har været lavt, har været min 3200+ winny, den er ligesom en venice, laver ingen varme..


    EDIT: En markant forskel på IHS af og på... - Der går INGEN tid før din load temp er ved dens max, imodsætning til med IHS hvor en gang P95 over 15 minutter typisk vil få CPU til at stige fra start til slut med ca. 3-5 grader...
    Idle og load falder nogle gange voldsomt, andre gange ikke så vildt... - Somregl vil du kunne anvende 0.025v mindre vcore for at få samme hastighed stabilt som før du fjernede dyret..


    - Hvis du vælger at fjerne... - RESET bundkort, gå ind og sæt shutdown til 60 grader, uden IHS er ens odds for at sætte kølehovedet en anelse skævt ca. 75%, især på A64 vandkølet, da den kun har 2 skruer til at regulere... - Derfor Sidder man altid inde i bios efter montering, og kigger på temp mens man skubber lidt hist og her på kølehovedet for at sætte det så der kommer bedst temperatur..

  • Jeg frygtede også den ville sidde skævt i starten men det er udelukket for selvom der kun er 2 huller på mb så har jeg lave 4 huller i den plastic ting der sidder rundt om processoren så jeg kan bruge alle 4 skruer til at justere med.
    Lige et sidste sprøgsmål. Vil det være muligt at sætte ihs på igen så den ser ud som ny? Altså gøre det muligt ikke at miste garantien..?


    Jeg har aldrig smadret en processor før, men hvis man vil sælge den på et tidspunkt så er garanti et plus.

    AMD OpteronDual Core
    10x200mhz @ 10x250mhz 1,40 volt
    DFI Lanparty UT NF4 expert ---+--- 1024 mb Mushkin Redline XP4000 /2-2-2- 6 @ 3,2 volt
    Gainward 7800GTX --+-- HDA Digital X-Mystique 7.1 GOLD
    2 x Maxtor DiamondMax 10 250GB

  • nej det er desværre ikke muligt.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Originally posted by Dalingo
    Jeg frygtede også den ville sidde skævt i starten men det er udelukket for selvom der kun er 2 huller på mb så har jeg lave 4 huller i den plastic ting der sidder rundt om processoren så jeg kan bruge alle 4 skruer til at justere med.
    Lige et sidste sprøgsmål. Vil det være muligt at sætte ihs på igen så den ser ud som ny? Altså gøre det muligt ikke at miste garantien..?


    Jeg har aldrig smadret en processor før, men hvis man vil sælge den på et tidspunkt så er garanti et plus.


    Ja men det ville vel være fusk..
    Jeg har sat ihs på en gammel p4 3.0 der døde, og den blev byttet uden problemer.

  • man ville nu altid kunne se det bagefter.....hvis de virkelig kiggede efter.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Originally posted by Fragman
    man ville nu altid kunne se det bagefter.....hvis de virkelig kiggede efter.


    Kort og godt, nope :)
    Og har jeg hørt fra en der w0rker for Intel, er jo af samme årsag størstdelen af brugerne online streger en del af deres produktionskode på CPU..
    - Båede fordi den er unik, og fordi der kan være tale om ES som vidst ikke må videre sælges...


    Kilde: Oplyses ikke :roller:

  • du har aldrig hørt om mikroskoper og den slags...HVIS man VILLE kunne man sagtens se det...den epoxy man selv ville bruge fx ville ikke være af nøjagtig samme type, der ville være små spor osv....det ER muligt at opdage uanset hvor grundig du er....at du kender en der åbenbart heller aldrig har hørt om et mikroskop er faktisk lidt ufatteligt...selv for en intel mand.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Originally posted by Fragman
    du har aldrig hørt om mikroskoper og den slags...HVIS man VILLE kunne man sagtens se det...den epoxy man selv ville bruge fx ville ikke være af nøjagtig samme type, der ville være små spor osv....det ER muligt at opdage uanset hvor grundig du er....at du kender en der åbenbart heller aldrig har hørt om et mikroskop er faktisk lidt ufatteligt...selv for en intel mand.


    Jojo, og med det nye de er ved at bygge på DTU-Lyngby, så kan du se molekyleformen, tror Intel sender alle deres RMA CPU'er derhen fremover :)


    Fragman, det er moralsk forkert, og ville af samme årsag ikke selv gøre det, hellere sove roligt om natten end at "tjene" et sølle par tusinde.


    EDIT:
    Det skal jo også kunne svare sig for dem, der er altid en sammenhæng i tingene, aye?

  • jeg startede ikke tråden for at snakke om morale da det er individuelt hvad der er moralsk korrekt. Men jeg har fået svar på mine spørgsmål og jeg siger mange tak for de svar jeg har fået. Jeg er blevet klogere og har fået mere mod på at pille den latterlige mellemmand af som sidder mellem min kerne og mit superbe vandkøling.


    Lukker tråden nu, men hvis andre har andet at sige så er i velkommen til at skrive pm.

    AMD OpteronDual Core
    10x200mhz @ 10x250mhz 1,40 volt
    DFI Lanparty UT NF4 expert ---+--- 1024 mb Mushkin Redline XP4000 /2-2-2- 6 @ 3,2 volt
    Gainward 7800GTX --+-- HDA Digital X-Mystique 7.1 GOLD
    2 x Maxtor DiamondMax 10 250GB