Ja som overskriften vil jeg høre om hvor meget der kan clockes her udover GPUén?
CPU: AMD Athlon XP 2100+
Bundkort: ECS K7S5A
Ram: 768 MB SDRAM
Grafikkort: ATI Radeon 9550 256MB
Ja som overskriften vil jeg høre om hvor meget der kan clockes her udover GPUén?
CPU: AMD Athlon XP 2100+
Bundkort: ECS K7S5A
Ram: 768 MB SDRAM
Grafikkort: ATI Radeon 9550 256MB
SiS bundkort er ikke just kendte for at kunne overclocke specielt godt eller i værste fald ikke kan overclocke overhovedet. Du kan undersøge om bundkortet tillader overclocking, ved at gå i BIOS, og se om muligheden for at justere FSB/internal frequency er til stede.
Det er næsten magen til med CPU'en. Hvis den har en Palomino kerne, vil den kun kunne clockes en 100 til 150 MHz, hvis du er heldig. Hvis den derimod har en processer med Thoroughbred kerne, vil den kunne klare en 300-500 MHz, hvis den får noget at leve af, samt en ordenlig køling.
Dit bundkort er vist nok, der hvor skoen trykker. Har selv en 2100+ - som kørte fortrinligt på mit EPOX 8RDA+, som var/er et rigtigt godt OC kort, da det låser cpu'en op automatisk. Det gør dit ikke mener jeg.
Edit: Sådan så mit setup ud med OC dengang.
Epox 8RDA+ - XP2100 @2.3ghz -12x193mhz (1.7v) - TT Silent Boost
2x512 MemCorp PC3200 DDR ram (11-3-3-2.5) (2.5v)
PowerColor ATI 9800XT (420/760)
Okay jeg tænkte godt at mulighederne var små, men det kunne jo være. Jeg har faktisk kun muligheden 100/100, 100/133 eller 133/133 i BIOS så det er vist det. Men jeg overlever nok. Tak for svarene.
med den nyeste bios, kan du gå helt fra fsb100 - fsb 185, på både ram og cpu.
mener dog at man kun kan boote ved max 167, skal den højre, gøres det i Win.
jeg har lige pmèt dig et link til en OC bios.
wan
Det lyder sku ok. Kan også se at den supporter 160GB HD. Jeg har ellers hele tiden måtte køre en eller anden Maxtor Big Drive Enabler, men det lader til at jeg ikke behøver den så. Glæder jeg mig til at kigge på. Mercí.
Du har ikke et godt link til den aminfxxx.exe som jeg skal bruge vel, for jeg kan slet ikke finde noget.
Tro jeg fandt en der hedder aminf333.exe, skulle vist bare være en nyere version. Prøver den.
Efter lang tid fik jeg det endelig til at funke, og først kørte jeg den op i 138/138. Virkede fint. Så prøvede jeg 150/150 og nu spørger jeg bare om sort skærm er godt eller skidt???!?!
Jeg har prøvet at resette bios, men der sker intet. Er det bundkortet der er brændt af?
prøv at tage psu stik & batteriet ud 30 min...ikke sikekrt bios er resettet ordentligt.
QuoteOriginally posted by Fragman
prøv at tage psu stik & batteriet ud 30 min...ikke sikekrt bios er resettet ordentligt.
Den har stået fra en time. Når jeg starter den op forbliver skærmen sort, men selvom jeg skruer helt op for lyden kommer der heller ikke den der windows startlyd som der plejer + det virker heller ikke som om harddisken arbejder andet end lige i starten. Men hvis det er tilfældet er det så både CPU og Bundkort der brændt af eller evt. kun en af delene? Har aldrig prøvet det før nemlig. Men jeg prøver lige det du skrev Fragman.
har du husket ekstra strøm til cpu og ram??
vil gætte på at det er dine ram, der laver balladen, da jeg clockede min
satte jeg 512mb pc3200 ddr ram i, da mine pc133 sdram ikke ville over de mener det var fsb143.
prøv en stang pc 3200, så er der nemlig masser overskud i dem, da bundkortet, som standard er beregnet til (mener det er pc2100)
wan
ps.
kom lige i tanke om at jeg også havde problemer med at starte op, men det var fordi jeg havde sat et pci lydkort i, og af en eller anden grund, stod min pci clock, efter opdatering af bios, til 64 i bios, i stedet for 32, så har du et pci kort i, så prøv at pille det ud. og se om det hjælper
QuoteDisplay MoreOriginally posted by wan42060
har du husket ekstra strøm til cpu og ram??
vil gætte på at det er dine ram, der laver balladen, da jeg clockede min
satte jeg 512mb pc3200 ddr ram i, da mine pc133 sdram ikke ville over de mener det var fsb143.
prøv en stang pc 3200, så er der nemlig masser overskud i dem, da bundkortet, som standard er beregnet til (mener det er pc2100)
wan
ps.
kom lige i tanke om at jeg også havde problemer med at starte op, men det var fordi jeg havde sat et pci lydkort i, og af en eller anden grund, stod min pci clock, efter opdatering af bios, til 64 i bios, i stedet for 32, så har du et pci kort i, så prøv at pille det ud. og se om det hjælper
Nå nu har jeg prøvet det hele. Skiftet RAM, grafikkort, skærm ja det hele. Men der er stadig bare sort skærm. Er det ikke nærmere CPUén der er brændt af frem for bundkortet? Hvis bundkortet var futtet ville man vil ikke engang kunne starte skidtet op? eller hvad.
har du "reset bios", så den starter op med default settings??
det er de 3 pins der hedder der hedder j4, hvis du sætter jumperen på 1-2 i 5-10 sekunder reseter du bios, bagefter skal den sidde på 2-3.
wan
Jep det er prøvet mange gange.
Men har du nogen erfaring med at futte computerdele af, for det er lidt ærgeligt at købe et nyt bundkort hvis det er CPUén der er færdig. Det må simpelthen være en af dem.
hvis du har hævet fsb, og genstartet, og den bare har stået med sort skærm med det samme, tror jeg ikke at cpu er brændt af.
men man kan jo aldrig vide
wan
Ja det var sådan den gjorde. Jeg prøver at poste engang og se om der er nogle der har prøvet det før.