Vand til Vandkøling.???

• Heysan..

Har lige fået alt mit vandkøling hjem + alle dele og små nips så tingene er klar til at samle efter lidt dreml i kabinettet (premiere på søndag. :) )

Nå men nu til det store spørgsmål, har hørt fra en masse at jeg skal bruge DEMIRALISERET VAND... lyder jo meget fornuftigt, men lige så mange siger at jeg lige så godt kan koge en spandfuld vand selv og så hælde det på...

Kan godt være det er et dumt spørgsmål. men hva er så rigtigt, eller er begge dele rigtigt. :)

• Vil sige det sådan at du får altså IKKE Demi-vand ved at koge normalt vand (kan ikk se pointen i at koge det?!?) Så smut da ned til din lokale kemikalie pusher og få dig noget af det "rigtige" vand.. Det ka købes på små flasker af 1 liter eller sådan deromkring.. (hvis det er det rigtige og bruge)

Ska li siges at jeg langt fra ved særligt meget om vandkøling specifikt...

Asus P5B Deluxe Wifi-AP
    Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.0 Ghz [333*9]
    Mushkin 2x1 Gb DDR2 @ 667 mhz/ 4-4-4-10
    Asus x1900xt 512mb @ std. Clock
    Wester Digital WD2500KS 250 Gb HDD
    Silverstone st60F 600 Watt
    ViewSonic vx922
    Lian Li Pc-7b SE
    Logitech Z-5500

Scores:
    3dMark06: 6173; 3dMark05: 12200; SuperPi 1M: 16.906

• Man koger vandet for at det meste af kalken skal aflejres på gryden - og så tilsætter man lige en slat kølervæske til biler for at holde det helt fri for alger og andet uvedkommende snask. ;)

AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....

• Johnny, du er jo nærig som en nordjyde......En liter demineraliseret vand koster kr. 10,- i brugsen.
    Du skal vel bruge to-tre liter i det hele.
    Først kører du systemet i gennem med halvt demivand og halvt listerine. Lad det køre et par timer. Der efter skal det lige skylles igennem med rent demivand. Nu er systemet helt rent og der er ikke flere bakterier, men for at være på den sikre side kan du herefter bruge følgende blanding i dit system.
    97% demineraliseret vand, Kan fås i brugsen, irma, føtex eller matas.
    3 % ren pool, kan fås i Matas.
    noget anti korrisions vædske, der kan købes i diverse webshops. Du kan evt. tilsætte et par dråber afspændingmiddel til opvaskemaskiner.

• En tur ned til nærmeste matas og det problem er løst :)

Piece of advise, brug så lidt kølevæske som muligt... - Vand flytter varmen langt bedre... - Men igen, hvis det er antikorrision og du blander alu + kobber i dit setup, så brug den anbefalede mængde..

Mvh. Marc

Originally posted by -=WOF=-^XavieR^
    Syntes bare det lyder lidt vildt at man skal ned og købe 6 -8 LTR Demi vand, 1 Ltr Listerine, poolrens, og afspændingsmiddel for at få sit vandkøling igang. :)

Det skal du da bestemt ikke...

Det som giver bedst er rent vand, performance mæssigt, men er ikke supersundt, derfor tilføjes lidt kølevæske som er korrisionshæmmende..

Ellers også skulle kviksølvdampe være fantastisk, ville bare ikke selv turde køre med det :P

Ok, så kølevæske kan bruges istedet for Afspændingsmiddel, eller skal begge dele bruges.

Jeg kører med kølevæske + demi / desti (lidt af hvert, hehe...)... Virker helt fint herfra.. :)

Kølevæske + vand + farve er det de fleste bruger :)

Okidokili

Bare det ikke køler væske til biler, da det indeholder glykol, som er noget puh-bad i et system. Så længe du da ikke kører minus grader i dit set-up.
    Istedet for alt det andet, kan du nøjes med demi vand og et skvæt af det her: http://www.vcore.dk/shop/productinfo.asp?id=90100

Originally posted by M.Beier

Der fik mit vandsetup den :P

Er sådan ca. 12.5 liter af det stads i :D

He he......Men du kører også med noget ekstra..... :D

Anyway. Dette er fra hjemmesiden http://www.h2okoeling.dk og jeg giver dem ret.
    Jeg håber ikke de bliver sure over at jeg citerer fra deres side.....

"Kølervæske fra den lokale tankstation er der rigtigt mange der sværger til, men det vil jeg meget gerne fraråde af flere grunde.

For det første er kølervæske (glykol) en meget tykflydende væske der sænker viskositeten (flyde evnen) i et system, og kan dermed føre til højere temperaturer, da vandet løber langsommere rundt i systemet.

For det andet er der i almindelig glykol altid antifrost væske, noget der er totalt ubrugeligt i vandkølingssammenhænge, med mindre man har planer om at køre et zub zero system (vandkøling ved frost grader), hvilket nok er interessant for de færreste, og er det alligevel tilfældet er der væsker der er væsentligt mere velegnede til dette formål.

Glykol er giftigt og ganske ildelugtende, hvilket måske ikke betyder det vilde for de fleste, men er man så uheldig at spilde en smule på gulvtæppet kan det være svært at få det helt væk. Samtidig finder jeg ikke nogen grund til at benytte sig af nogen form for væske i vandkøling som er giftigt, når der nu findes ugiftige alternativer der er lige så gode eller bedre.

Glykol er som regel farvet, så går man med en lille casemodder i maven, og gerne vil have UV additiv i sit system, er det også her totalt ubrugeligt.

Sidst men ikke mindst har jeg set rigtigt mange gange, at glykolen har sat sig fat i kølehoveder og klumpet totalt sammen, hvilket har sænket flowet ganske betydeligt, og dermed reduceret køleevnen.

Eneste der faktisk er godt i almindeligt glykol, er alge dræber og antikorrosionsmiddel, men som jeg allerede har skrevet kan det sagtens fås på andre måder."

• Jeps :)

Men, giver en fed farve, holder til minusgrader... Og ildelugtende... Well tværtimod, det har da en frisk "lugt"?

- Er helt sikkert bedre til formålet, men ikke til prisen :D

- har stengulv, så det med gulvtæppet er intet problem :P

- Glykolen klumper, yeah right... - Så skal man satme køre med 100% kølevæske