Erfaringer med fremlæggelse? tips og tricks

  • Godaften :) ...



    Som nogle af jer måske ved, har jeg været i gang med en skriftlig projekt opgave, og den er færdig nu og blevet afleveret.


    Om præcis en uge skal jeg så fremlægge hvad jeg har skrevet om, jeg har skrevet om Bill Gates og Microsoft, om hvordan det hele startede, og hvordan de kom så langt som de har gjort.


    Indtil videre har jeg fundet ud af jeg vil lave et diashow med billeder, og fortælle hvad der sker på de billeder, måske lave en tidslinie af en art.


    Ville også gerne vise et interview med Bill Gates, har dog ikke fundet et endnu.


    Derfor ønsker jeg nogle ideer til min fremlæggelse, og hvad jeg ikke skal gøre, og hvad der er rigtig godt at gøre.


    Mvh Zerokill3r.

  • Jeg plejer at lave diasshows med Powerpoint og lægge det på en cd og lave autorun på den. Det ser lidt blæret ud, at den selv starter, når man sætter skiven i. Det er for øvrigt ganske smart, at man kan starte filmklip fra diasshowet.

  • Ved det har været oppe nogle gange igennem nogle tråde, kan dog ikke huske hvilket...


    Men en god idé kan være at have dine dias i udskrevet format, så kan du bruge dem som stikordskort. Men også holder styr på hvor du er henne, uden at skulle glo op på showet hele tiden.


    Snak ikke alt for hurtigt, hold gerne lidt små talepauser i stedet for at sige øh, æh hele tiden.


    Kig så vidt muligt på lærer og censor det meste af tiden, men uden at glo det samme sted hele tiden.


    Lidt armbevægelsen er også godt nok, så man ikke bare står i en fast position hele tiden. Men stå heller ikke og hop og lav alt muligt. Stille og roligt.


    hvis du nu får behov for at pege forskellige steder på billeder, så vil en pegepind være en god idé, men hvis du står med en sådan hele tiden, så lad være at vifte og leg med den. Brug den kun til at pege de steder der nu skal peges.


    Men øv dig godt på tingene, så du mere eller mindre på forhånd ved hva du vil sige. Desto bedre forberedt desto mindre nervøs vil du nok også være. Hertil kan du måske gøre dig forberedt på hvilke spørgsmål de måske ville nævne.


    Hvis du nu ønsker at fremvise en video, bør den nok være rimelig kort.


    Quote

    Originally posted by HuleFanden
    Du skal ikke have nogle papire med, og hvis du skal så skal det være små ''hånd-kort''


    Kommer sikkert på flere gode råd. :baby:


    Intet galt i at have papir med derind, som jeg nævner er det faktisk en god idé at have sin dias med i udskrevet format, så man kan holde styr på hvor man er henne ad.


    Såfremt man ikke har tænkt sig at have dem i udskrevet format, skal man i hvertfald have mulighed for at kunne kigge ned på skærmen på den computer, hvorpå showet køre.

  • Tror nok det er noget i den stil her:


    Lav en "inf systemfil" thingy, kald den AUTORUN og skriv:


    [Autorun]


    open: "Navn på diasshow på CD'en"


    EDIT:
    AutoRun runs a program when a CD is inserted into a Windows computer - see below for advice on Apple Macs.


    If Windows finds a (plain text) file called AUTORUN.INF in the root directory of a CD then it follows the instructions in this file to run a program. This example AUTORUN.INF file tells Windows to run program setup.exe (from the root directory of the CD):


    [autorun]
    open=setup.exe
    icon=snazzie.ico

    (\__/)
    (O.o )
    (#|#) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

    Rettet en gang, sidst af TheSnake ().

  • [autorun]
    open=setup.exe
    icon=snazzie.ico


    Icon er kun nødvendigt hvis du ligefrem vil have et ikon på ... nok bare at have open=dinpowerpointfil ...


    Så skal du self. huske at lave powerpointfilen sådan, at den kører showet når den åbnes. Ellers havner du jo bare inde i Power Point og selv må starte det.

  • Starter normalt med at lave en plan over hvad det er jeg skal fremlægge. I denne laver jeg forskellige hovedpunkter, f.eks. hvis det er en årsrapport, gennemgår jeg først firmaets egen mening, derefter hvad de har af interreser. Så kommer gennemgangen af selve årsrapporten, osv. På den måde kommer der en lang række punkter eller afsnit, som jeg så kan skrive op i rækkefølge, lidt som en indholdsfortegnelse. Disse får derefter afsat en hvis mængde tid til sig, således at jeg kan nå alt det som jeg gerne vil..

    Lian Li V2000B - HX1000W
    DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
    6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
    Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
    måske en MD20 til salg

  • Jeg fandt noget freeware noget i sin tid, som hedder autorun pro.
    Man kalder en exefil, som så starter det op, som du ønsker at autokøre.


    Jeg har lagt det her som zip fil:
    http://home19.inet.tele.dk/page-one/AutorunPro.zip


    Det eneste du behøver at gøre, er at ændre i inf filen.
    Der hvor der står Run1=Afgangsprojekt.pps, skal der stå navn på dit pps show, f.eks. Run1=ZeroKillershow.pps
    De 3 filer lægger du på roden af din cd, sammen med din præsentation og så ruller det selv. ;)


  • okay tak - Smider det over på en CD-RW cd, så hvis det går galt kan jeg altid retted et :)

  • Den ultimative fremlæggelses tjekliste:



    1. Det følgende er en tjekliste med gode råd til, hvordan man kan arbejde med og strukturere en mundtlig præsentation.



    2. Find ud af hvilket emne du vil præsentere og begynd søge information om det



    3. Formuler en mål med præsentationen ex. ”mit mål er at diskutere brugen af digitale kommunikationsmedier i organisationer”



    4. Identificer dit publikum (målgruppen) Hvor meget forventer du de ved om emnet i forvejen



    5. Bestem hvilket vidensniveua din præsentation skal være. Dette kan du gøre på baggrund af din viden om publikum



    6. Skriv præsentationen og del den op i sektioner a, b, c… Find ud af hvad målet med hver sektion er og hvordan den støtter formålet med præsentationen



    7. Find den logiske orden for de forskellige sektioner af præsentationen. I denne proces skal du også se på hvilke sektioner der er mest vigtige at få med I forhold til at nå dit mål. Du skal gøre dette for senere at kunne skære I sektionerne, hvis det skulle blive nødvendigt.



    Når alt det ovenstående er gjort så kig på præsentationen igen og overvej følgende spørgsmål. Har du en god begyndelse? Brug evt. et eksempel eller en sjov historie til at starte med. Er der brugt eksempler til at illustrere dine pointer hele vejen igennem præsentationen? Får du opsummeret hvad målet med præsentationen var tilsidst?



    Et sidste råd - når du skal holde en længere præsentation så husk at tænke på, hvordan du kan involvere dit publikum gennem spørgsmål og brug af eksempler.



    You cannot fail with this one! :D

  • Et rigtig godt råd:


    Hvis du bliver tør i munden under fremlæggelsen, så skal du bare bide dig i tungespidsen :)


    Men øv dig lige inden, så du ikke ligner en totalt nar :D


    GL HF :D


  • Det er nu helt iorden at have vand med, og lige tage en tår .. Det gør ikk spor ..

  • De gange jeg har fremlagt noget matematik eller fysik for resten af klassn, plejer jeg at læse alt igennem en gang til, tage et par noter, og huske på at det højest skal tage 1 time;)


    (PS husk at kig ud på sensorerne, det virker bedre)