250W varme tilført 25 liter væske, TID? :)

  • En blanding af 7½ liter kølevæske og en god 15 liter demi / desti (10 desti, 5 demi, havde kun købt 10 liter :S)


    Lige nu er det ved at blive kølet ned, og tager dagen ud + mere... :S


    Det tager.... Rigtig lang tid at køle ned... (så længe at med det strømforbrug kunne jeg godt finde på at kaste nogle kilo tøris ned i det såfremt muligt næste gang...)


    men hvor længe er et monstor som smider 250-275W af sig om at varme den mængde væske op??
    Nogen der har en hyggelig lille formel?? (regner efter vands kapacitet, kølevæsken ind i regnestykket bliver for besværligt, og er massere varmetab andetsteds sikkert... - Så bliver taget i praksis når armaflex er i hus... :S


    Vil gerne vide hvor sjældent jeg kan lade den stå tændt... :)


    På forhånd tak :)


    Mvh. M.Beier


  • Prøv at søge efter specifik varmekapacitet eller bare varmekapacitet...


    Der er en formel som hedder:


    E = c * m * delta T


    E ~ energi i Joule
    c ~ specifik varmekapacitet
    m ~ massen i kg
    delta T ~ ændring i temperatur i Kelvin (eller grader)


    Desuden er en sammenhæng mellem energi og effekt:


    E = P * t


    P ~ effekt der afsættes i væsken
    t ~ den tid som effekten afsættes


    Sætter du dem lig hinanden for du:


    P * t = c * m * delta T


    Isoleres delta T får man:


    delta T = (P * t) / (c * m)


    Og vupti, så har du en formel der kan bruges til at regne temperaturændringen af dit kølevæske, ud fra


    P = 250W ~ den effekt der afsættes i væsken.
    t = x antal sekunder ~ den tid som du varmer vandet
    c = 4184 ~ den specifikke varmekapacitet for vand
    m = 22½ kg ~ cirka massen af det væske du har


    Kan godt være c ikke er helt rigtig for vand, så prøv lige at check med google :cheers:


    PS. Dette gælder kun hvis væsken er flydende hele tiden. Ellers kommer der andre faktorer ind (*host* smeltevarme *host*) ;)

  • P * t = c * m * delta T



    t = (c * m * delta T) / P


    ^^ Den jeg skal bruge vel? :) Og mange tak :D


    Dvs.
    (4184*25*(50 "min variable")) / 250 = 20920s = 348:40 = 5:18:40 timer


    Lyder lækkert, håber jeg kan holde loadforbruget nede :P - For er fandeme ikke lang tid, hehe :D


    idle er nærmere 150W - og hæver tiden markant!


    Mange tak for hjælpen :)


    EDIT:
    Temp er nede på -6 grader atm, værelset er 19.8 grader :D
    Har været tændt i knap 3 timer nu. (taget 20 grader ca.)


  • Så lidt da :) Og ja, havde ikke lige set at det var tiden du spurgte efter ;)


    Men lyder da godt det passer sådan nogenlunde... Du har altså haft din kølevæske nede på -26 grader og så var den steget til -6 grader efter 3 timer.. Mens det stadig var væske hele tiden... Rigtig forstået? :D


    For så kan jeg godt forstå det har taget lang tid at køle ned... Du skal jo bruge lige så meget energi og så endnu mere til, for at køle det ned, som det du tilfører for at varme det op ;)

  • Væsken har koldest været -18, som den er nu, har ikke fundet minimum for enheden endnu :D


    Skal lige have grydeskeen frem igen :P - skal se om jeg kan fange is på spiralen, må der nemlig ikke være :S

  • Hmm... Tror ikke helt jeg har forstået hvad det er du lavet så :D


    Du er altså ikke begyndt at varme væsken endnu..? Men køler stadig på den og det har taget 3 timer at køle den 20 grader eller hva?


    Kan se i din sig at du kalder det en waterchiller... Kan man ikke få lov at se et billede? :))

  • Langt over 3 timer, er ved at optimere den :P - skal ikke for meget kølevæske på, da vand overfører varme bedre, men for lidt, og så er der is i banditten :)


    Ergo skal man finde forhold med mindst muligt kølevæske uden is, mens jeg spiste frøs den vidst over :S - Altså var der er temlig massivt lag is på spiralen.. - Fik jeg så af med en grillgaffel :P - har i 2 omgange tilført samlet 5 liter kølevæske siden... er RIGTIG meget i nu :P - 12.5 liter kølevæske lige pt....

  • Ahh... Nu tror jeg at jeg er med... Er jo ikke lige så meget inde i overclockning og sådan ;)


    Det er sådan set bare et vandkølingssystem, hvor du køler vandet med en kompresser af en art i stedet for at have en radiator og en blæser... Så vidt jeg har forstået :D


    Og så skal du selvfølgelig ikke have kompressoren til at køre hele tiden, for så kommer der is i væsken.


    Tror du så ikke at det ville være smartere at få fat i en lille regulator, som tænder for kompressoren når væsken fx er over -10 grader og slukker når det kommer under -15 igen...?

  • Er der på :D


    Men sat den til at køre uafbrudt, er en switch, og så en drejebandit som man selv kan regulere på, står dog ikke temp på den...


    hehe, der kølevæsken kommer ind i billedet: 1:2, -20 grader, 1:1, -36 grader.
    Men ja, er en kompressor i et bassin / flamingokasse.

  • Jepsen :D


    Har en eheim i, men nu ikke så meget pga. væsken fryser ved stilstand, for den flytter slet ikke nok til der er ordneligt flow, er mere for at sørge for vandet rundt om spiralen ikke bliver så kold at der kommer is på, for gennem is flyttes varmen ikke vildt godt, den er nede på -20 nu lige pt. - de sidste par grader er meget tunge :)


    Tror kombinationen er:
    15 liter vand
    12.5 liter kølevæske


    Kølevæske oplysninger:
    -20 ved 1:2 (fryser den)
    -36 ved 1:1 (fryser den)


    Res er på 36,4 liter - men er 4,5cm fra toppen, så er reelt 30,55 liter i atm, men eheim pumpen fylder unægteligt noget, samme gælder spiralen og de andre komponenter i den, tallene passer meget godt med det er 15 liter vand :P


    BTW: Det er ikke normalt i OC at bruge det, er dyrt, besværligt, men nice IMO :D

  • Hehe... Du glemte en ting... Den kompressor må også larme af h*** til, så ikke lige noget jeg ville bruge til daglig :))


    Men keep up... Lyder meget sjovt at lege med :cheers:


    Vil gå til ro... Skal jo tidligt op og ned på skolen i morgen :roller:

  • Quote

    Originally posted by Frankovic
    Hehe... Du glemte en ting... Den kompressor må også larme af h*** til, så ikke lige noget jeg ville bruge til daglig :))


    Men keep up... Lyder meget sjovt at lege med :cheers:


    Vil gå til ro... Skal jo tidligt op og ned på skolen i morgen :roller:


    Ikke nødvendigvis. Og det nice er jo så at den ikke kører hele tiden, så resten af tiden har man et nice system der er stille ;)
    Men kompressorer behøver nu ikke larme vildt meget. Jeg har en kompressor til at køle min cpu direkte, kan jeg sagtens holde ud.

  • One minor issue, pumpen kan jeg sagtens høre gennem kassen :S - Må fixe noget neopren eller andet blødt den kan stå på, bør hjælpe..


    Mystisk er også, pumpens W forbrug ligger på 25W, for en Eheim 1048!?
    Det er temlig meget IMO, however skidt med det... - Den har varmet vandet til -16 her til morges, det var -21 (-22) igår aftes da jeg slukkede ved 23 tiden.

  • kan man få lov til at se nogle bilder ?

    Asus Rampage IV BE - EK-FB KIT ASUS R4BE
    E5 1660 v2 - XSPC Raystorm

    2x XFX R9 290 - EK-FC R9-290X (Rev.2.0)
    4x4gb Dominator 2133mhz
    Corsair AX1200
    2xDell 2410 WFP + 1x Dell 2407 WTF 5760x1200
    3x DD5. Dual loop
    3x Ocool 360 45mm 1 EK 360 Coolstream 45mm
    XSPC Cube