Hjælp til OC af Opteron 146

  • Quote

    Originally posted by Mio
    hvad vil du så anbefale mig at gøre præcis?


    Jeg ville no selv sætte Tras op. Det kan du i bios. Der ville jeg nok også hæve vdimm til 2.9v. Så ville jeg søge efter memtest windows og hente det og køre det igennem til et par hundrede procent.
    Så ville jeg nok give den en gang i Prime på small FFT som så vidt jeg husker er den der stresser cpu.
    Så kan du finde ud af hvor fejlen er.

  • Sætter man så ram i bios til 166 vil de ved standard hastighed være 166 mhz. Men hæver du fsb skal du gange fsb med ca 0.83 (passer ca med de 166/200, men er ikke helt lige på) for at få ramhastighed. Det samme er gældende nedefter i dividerne.



    det vil sige jeg skal sætte min Ram til 166 MHz i Bios, give dem xtra strøm, og æege med de der T?

  • Quote

    Originally posted by Mio
    Sætter man så ram i bios til 166 vil de ved standard hastighed være 166 mhz. Men hæver du fsb skal du gange fsb med ca 0.83 (passer ca med de 166/200, men er ikke helt lige på) for at få ramhastighed. Det samme er gældende nedefter i dividerne.



    det vil sige jeg skal sætte min Ram til 166 MHz i Bios, give dem xtra strøm, og æege med de der T?


    Ved 300 fsb og 166 vil de køre 249. Det er nok voldsomt nok.
    150 måske. Eller hold den på auto indtil du har styr på om det er ram eller cpu nu

  • har det noget at gøre med at min multiplier er x10? skal jeg sætte den ned og derefter presse min FSB endnu højere end 300? f.eks


    fatter ikk lige hvordan HT x 3 FSB 300MHz giver 900 HTT? og derefter 3000 MHz :o jeg er på bar bund


    hvad nu hvis jeg sætter min multiplier ned, hvor meget skal min HT og FSB stå på?

  • Auto er der hvor du er sikker på ram ikke kører ud over standard, og det er fint nok for nu, hvis du sætter tras til 8.
    Multiplieren er på fsb. Det vil sige 300x10=3000 mhz.
    LDT multiplier eller HT multi er noget andet. Den er til båndet mellem cpu og chipset og også til andre ting. Den skal bare gerne under 1000 i alt, så 300x3 er fint.
    Du bør holde din multipier høj. Få testet nu om det er cpu eller ram der er ustabile, er det ram er du virkelig skidt stillet mht til dem, da de så ikke kan køre 200 mhz, og det skulle de nu gerne.
    Er det cpu skal du enten få den stabil eller clocke den ned. Så kan vi finde max for ram bagefter :)

  • Tænkte på om det kan ha' noget at gøre med, at det er forskellige ram der sidder i hver sin bank ? Så er det da ikke godt med auto, da de så kører med forskellige timings - eller er jeg helt forkert på den.


    Noget andet jeg har erfaret er, at f.eks. de ram jeg har - står til at køre 2-2-2-5 ved PC3200 har det bedst i mit setup, når jeg løsner timings lidt, når jeg clocker min 3000+. Det skal lige tilføjes, at jeg kører med divider på ram. (166mhz) De kører så pt som 193mhz.


    Har de sidste 3 dage øget cpu frekvenz med mellem 3 og 5 mhz. Og regner med, at jeg kan nå lidt højere endnu - end de 2114mhz jeg kører med nu.


    Hver gang jeg prøver, at stramme timings, så gir det problemer. Tror det er kontrolleren i cpu der begrænser mulighederne.
    Men omkring 17-20% OC - er vel sådan set også okay ! Også set ift. til den minimale performance lidt strammere timngs evt. ville gi'. Noget andet er at med de timimgs jeg har nu (2.5-4-3-7), tja så kan jeg køre 1T. Kan jeg ikke en gang når jeg kører default cpu,ram og andre indstillinger.


  • Nej alle ram vil altid køre ens. De forskellige chips kan MÅSKE gøre en forskel, men ellers er de fleste bundkort ligeglade, og jeg ved af egen erfaring at cpuen er, da jeg selv kører med en stang 3200 og en stang 3000, dog med samme chips (BH-5).
    Det lyder godt nok mystisk du ikke kan køre dine ram bedre, Bent. Har du prøvet mere vdimm?

  • Quote

    Originally posted by SlackeR


    Nej alle ram vil altid køre ens. De forskellige chips kan MÅSKE gøre en forskel, men ellers er de fleste bundkort ligeglade, og jeg ved af egen erfaring at cpuen er, da jeg selv kører med en stang 3200 og en stang 3000, dog med samme chips (BH-5).
    Det lyder godt nok mystisk du ikke kan køre dine ram bedre, Bent. Har du prøvet mere vdimm?


    Lidt pudsigt vedr. det med at nå højere. I nat på et tidpunkt, efter at "Alteret" havde været aktivt det meste af dagen + aftenen. Så fik jeg lige pludselig en BSOD med de sædvanlige 0x00000 osv. ! Så nu er jeg tilbage til 233 mhz og det virker så.
    Jeg har prøvet at hæve volt på rammene, men det hjælper ikke. Lige nu kører jeg standard volt på både cpu og ram, selv om jeg har OC med ca. 16%.
    Jeg kører også med sidste ny bios, så det ka' heller ikke være derfor.
    Tror som nævnt tidligere, at det er min cpu og dens controller, der ikke gider lege med. :rolleyes:
    Har oplevet nogenlunde det samme med 2 stænger OCZ Gold edt. og 2 stænger Ballistix (alle PC3200 ram.)


  • Så skal din cpu da til rma. Eller også burde vcore kunne klare det.. Med mindre selvfølgelig du ikke gider bøvlet :)

  • http://www.clan-gnu.dk/files/Overgnu/biossettings.ace <---der er alle de vigtige settings på asrock dualsata2 mobo .....274 er max med ocwbeta3 bios som er den bedste atm.......men 2.74 på standard vcore er ganske fint ...og med stock køling og geil value ram.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • har udskiftet mine PC3200 Value ram, til PC3500 HyperX.


    lige nu kører min comp
    3xHT
    300 FSB
    1,525 Vcore


    Ram stadig Auto, det er her jeg har brug for jeres hjælp! hvilke timings, og hvilken hastighed tror i max de kan nå, pillede lidt ved timings og beholdte "auto" 266 MHz, og da jeg bootede ind i windows kom den med en masse fejl og ville ikk ind i selve Windows, så genstartede og trykkede auto igen.


    håber i kan hjælpe mig med at lærer det her pis at kende hehe, sov godt.