A64, underlig memcontroller part 2

• Jeg laver så en ny tråd, denne gang om et andet mystisk fænomen på A64. Det siges, og stemmer at A64 har indbygget memcontroller... Men, hvorfor hænger tingene sammen som de gør??

Denne gang har jeg ikke selv svaret på gåden...

Den lyder følgende:
    Tref, indstillingen belaster bundkortet i større grad end ram, mange skal give deres mobo op mod 0,2v mere på chipset ved at køre 200mhz 15.6us frem for 100mhz 1.95us, hvorledes hænger det sammen med A64 memcontroller er uafhængig af chipset? :ph34r:

• det er fordi at selvom der er indbygget memorycontroller, skal cpuen stadig tale med resten af systemet. hvis du vil overclocke dine ram fra fx 200mhz til 220mhz, vil du bliver nødt til at hæve htt speed.. derfor skal chipsettet ofte have mere at leve af

Intel Core i5-750
    ASUS p7p55d, 8gb corsair ddr3-1600
    ASUS EAH6850
    Adata 599 64GB SSD, WD Green 2TB, WD black 1TB

• Har oplevet at memcontrolleren nogen gang selv vil bestemme hvor hurtigt mine ram skal køre :boxed:, fx sætter jeg HTT til 260 mhz, og så kører ramene 253 mhz selvom at det er 1:1 i bios :s...

• det er nok nærmere fordi dit bundkort ikke helt har styr på clock hastigheden så...

Intel Core i5-750
    ASUS p7p55d, 8gb corsair ddr3-1600
    ASUS EAH6850
    Adata 599 64GB SSD, WD Green 2TB, WD black 1TB

Originally posted by ostermark
    det er fordi at selvom der er indbygget memorycontroller, skal cpuen stadig tale med resten af systemet. hvis du vil overclocke dine ram fra fx 200mhz til 220mhz, vil du bliver nødt til at hæve htt speed.. derfor skal chipsettet ofte have mere at leve af

Det er det netop ikke. Det her handler om en timing jo.
    Men vil tro at det er i den rigtige retning. Chipsettet skal vel også håndtere denne timing af en eller anden grund, og derfor skal det have noget ekstra. Ligesom det er cpu frem for ram der bestemmer om man kan køre 1t.