Formatere..

  • Hvor lang tid tager det ca. at formatere sin harddisk og installere windåze, drivere osv. bare sådan ca. tror nemlig jeg vil formatere den iaften nemlig... såå jeg skal bare lige vide om det er noget jeg skal vente med imorgen eller hvad jeg skal...???
    Jeg har brugt ca. 91GB af min hd... hvis altså det har noget at sige...
    og hvordan skal jeg gøre det... er lidt newb, har nemlig aldrig prøvet at formatere eller installere windåze på egen hånd såååhhh....
    Jeg købte min i slutningen af maj... såå den kører bare pænt fucked... også har jeg så (Cencuret i forhold til warez snak regleren) og det gør det jo heller ik bedre vel..?
    såå... håber lige på lidt hutigt svar... :rules:

  • Quote

    Originally posted by ZeroKill3r
    1-2 timer. Alt afhængig af HDD og selve computeren.


    heh .. kommer så helt an på hvad han mener med "windows, drivers osv" ... :))


    Hvis de 91 GB han har brugt som han snakker om er til programmer og spil, så bliver han sgu ikke færdig forløbig hvis han begynder forfra... ;)


    Hvis han skal opdatere sin windows 100% fra Windows Update og f.eks ikke har SP2 liggende, så tager det også tid ... Især med en langsom linie.


    Hvis han oven i købet ikke har prøvet det før, så tager det nok lidt længere tid end for folk der gør sådan noget i blinde...


    Alt i alt, så skal han sgu nok vente til i morgen ... Medmindre han ikke regner med at gå i seng forløbig... og ikke skal se film i flimmerkassen i aften.


    PS HUSK BACKUP AF VIGTIGE DATA !! ... Hvis du har nogle ... :))


  • Tager nu ikke så lang tid at hente alle opdateringer, gjorde det på en time på min anden computer, sidder på en 2mbit linie. Jeg vil skyde på det vil tage dig 3 timer at formatere, lagt windåse ind igen og hentet div. opdatering. Hvis du altså ved hvad du laver :P .. Nogle der er friske på et vædemål?

  • Quote

    Originally posted by ZeroKill3r
    Tager nu ikke så lang tid at hente alle opdateringer, gjorde det på en time på min anden computer, sidder på en 2mbit linie. Jeg vil skyde på det vil tage dig 3 timer at formatere, lagt windåse ind igen og hentet div. opdatering. Hvis du altså ved hvad du laver :P .. Nogle der er friske på et vædemål?


    Som jeg skrev ... Det kommer an på hvor meget man skal have installeret ... Hvem man er ... hvor meget det skal downloades ... og hvor god linie man har ;)


    Men ja, det kan gøres på kortere tid hvis man f.eks har SP2 liggende på computeren eller har slipstreamet den ind i sin WinXP (hvis man ikke har en XP med SP2) ... og måske har en færdiglavet ... eller selv har lavet en "one-touch-install" driver-CD ...


    Det er jo også MEGET forskelligt hvor mange drivere osv man skal bruge. min IBM laptop skal f.eks bruge en hel del, men heldigvis så har IBM lavet en skidegodt driver-update-program så man ikke manuelt skal opdatere en helveds masse drivere. Også lækkert at man hurtigt kan se om alle ens drivere er helt up-to-date.


    Det er lidt mere træls når jeg skal updatere min znote ... Så skal jeg undersøge om der er nye drivere på nettet og så hente dem ned og installere dem. Tager en del længere tid og kræver en del mere end 3-4 klik med musen ...

  • Jeg plejer gerne at bruge en 3-4 timer. Formattering, installation, installation af SP2 (cd), opdatering gennem windowsupdate.com, installering af drivere og andet kritisk og til sidst de programmer jeg bruger.


    Men det er dog meget lang tid siden jeg har brugt så lang tid. Har et image til at ligge på en ekstern harddisk, med hele møget i. Så tager det kun 10minutter.
    Det er en god ide når du endelig har fået installeret det hele, som en sikring. Husk bare at opdatere dit image hvis du f.eks. skifter hardware.

  • jeg har lige prøvet og det virker bare ik..
    når jeg når til at jeg kan vælge imellen at installere og reparere så når jeg trykker på en af tingene så kommer der en blå slærm fram hvor det står at det ik er tilsluttet korrekt eller mangler der en cd noget med diagnocering et eller andet... kan desværre ik tage noget billed..?
    er der en sm har haft det samme problem før..??? :rules:

  • Quote

    Originally posted by Burger


    Ja .. Du skal have dine SATA drivere klar på en diskette, og så installere dem inden du kommer så langt .. Der skal trykkes F6 på et eller andet tidspunkt ..


    Har jeg så godt nok ikke haft behov for med min Seagate SATA HDD ...


    Trykker godt nok gerne F6, men ellers ikke noget .. Har iøvrigt heller ikke diskettedrev ...


    Men ellers hvis ikke windoze selv har drivere, ja så skal der disketter til (og hvorfor ikke cd 8o)

  • Her er også en god huskeseddel til i hvilken rækkefølge det skal gøres:


    Husk at hente evt. drivere og programmer/opdateringer inden, så du ikke skal på nettet for at geninstallere.. ellers ser den sådan ud ->


    WinXP
    Servicepack 2
    Bundkort-drivere
    GFX drivere
    DirectX 9.0c *(rettet)
    Lydkort-drivere
    Antivirus
    Firewall
    Antispyware -> (Spybot 1.4 og Ad-Aware SE)
    (først derefter på internettet )
    Opdatering af alle disse programmer..


  • Sorry for OT, men er der ikk DX9.0c i SP2? De sidste 2 gange jeg har formateret har jeg ikk behøvet at installere directx..


    Under sidste installation lagde jeg nemlig mærke til at dxdiag.exe blev lagt ind

  • Quote

    Originally posted by KarGa


    Sorry for OT, men er der ikk DX9.0c i SP2? De sidste 2 gange jeg har formateret har jeg ikk behøvet at installere directx..


    Under sidste installation lagde jeg nemlig mærke til at dxdiag.exe blev lagt ind


    Version 9.0 er i hvertfald med ... mener jeg den var allerede i SP1

  • Quote

    Originally posted by Macimuz


    Fair nok ..


    Mindes da Directx har været med i windows i lang tid. I hvertfald i XP ...


    Ja DX0.01 måske :))
    Ka da huske på et tidspunkt - før jeg fik net på den her spand og havde 56k på resten - at jeg sku formatere og da jeg så vil spille HL1 efter det, kører det helt af hullen til indtil jeg hentede DX redistributable og overførte det til maskinen her :)


    Så den DX der er i WinXP uden service packs er ret så gammel, hvis den overhovedet eksisterer :))

  • Quote

    Originally posted by Burger


    Ja .. Du skal have dine SATA drivere klar på en diskette, og så installere dem inden du kommer så langt .. Der skal trykkes F6 på et eller andet tidspunkt ..


    Wtf er det man... det har jeg ik noget af jo...? hvad gør jeg...?hvor finder jeg dem henne..??