Min oplevelse af IHS

• Jeg vil gerne dele min oplevelse af det mange overvejer men ikke tør..

At fjerne IHS...

1. Det er meget smertefuldt..

2. Det giver resultater :P

Det er smertefuldt, hvorfor??? - Well, jeg skær mere i min pegefinger end i foam med baberbladet :P - Endte med jeg sad med fingerbøld fra min finger :P

Resultaterne?? - Well.. CPU ved sølle 1.475, men de nye A64'ere er meget varme... Gik fra 37 idle, 48 load til, 32-34 idle, 38 load.... - altså en loadtemp som i den grad kan mærkes forskel på :D - Jeg ved ikke hva det vil sige af mhz ekstra, men jeg har i sinde at teste dyret af snarrest muligt, tror især det har betydning for højere vcore :D

En sidste kommentar, DAMN en A64 vejer NADA uden IHS :D - mindre end et A4 papir!?

• hvordan piller man det af og bliver den skrøbelig bagefter

Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.

• Den pilles af ved du kører en god 3-5 gange rundt med et barberblad... - Giv dig god tid selvom det kan gøres hurtigt, det er jo mange penge at miste... Og ja den bliver enormt skrøbelig... Sørg for at sæt SHUTDOWN temp lavt i bios inden du går igang, til 60 grader f.eks, under montering, så reguler hvor godt skruerne strammer, da det giver STORT udslag i temp ;)

Originally posted by M.Beier
    Den pilles af ved du kører en god 3-5 gange rundt med et barberblad... - Giv dig god tid selvom det kan gøres hurtigt, det er jo mange penge at miste... Og ja den bliver enormt skrøbelig... Sørg for at sæt SHUTDOWN temp lavt i bios inden du går igang, til 60 grader f.eks, under montering, så reguler hvor godt skruerne strammer, da det giver STORT udslag i temp ;)

Skrøbelig som en socket a cpu'er var eller?

Originally posted by Try-this

Skrøbelig som en socket a cpu'er var eller?

Under socket A tiden havde jeg P4 2.2 @ 3.0 Mach I cooled, så ved jeg ikke ;) - Men skrøbelig så hvis du trykker på højre eller venstre side af kølehovedet, kan temp hoppe over 50 grader, derfor shutdown ved 60 grader :P

Og vi snakker på under 5 sekunder lige pt...

34 grader i bios var optimal temp for 2.2@2.9ghz 1.475v mener jeg..
    Den er så 2950mhz nu... men 1.525v... (1.48v i praksis) - og har en loadtemp på 42-43 grader :) - Min CPU bliver brændvarm, ligesom FX57, opterons osv.

• Jeg tænker mest på om den er ligeså let at smadre core på A64 som på socket a ;)

• det er det jo da core er lavet af det samme på en A64 som på en AMD XP.

IHS er noget lort at have, hvis man er prof og overclocker, rummet inde under IHS bliver herrevarmt og isolerer i stedet for at føre varmen op til køler.

CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

• Den skulle også gerne kunne tåle et tryk på væsentligt mere.

På Socket A var der jo ingen sokkel under kernen, og der foreskrev AMD at køleren trykkede med 14-16 kilo.

Alle betingelser er jo stort set optimale med Socket939, da du jo har soklen til at stabilisere nedbøjningen på selve CPU PCB'en...

Det eneste man skal være forsigtig med, er at kølehovedet ikke tilter eller trykker skævt. Chipper du et hjørne af, så er den død.

AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....

• Korrekt... :)

De 4kg var blot et eksempel da jeg lige snakkede med PRTeamJapan (Fred) igår aftes ang. deres tubes - som er kendt for at være de bedste, og nej ikke sådan en der er på vej :P - koster lige 5-6 gange mere, hehe ;)

Men kanterne er nu også sværre at knække, men dog væsenligt lettere... Problemet er, er kontakten ikke optimal, så dør CPU, og det går rigtig stærkt... - For varmen kan ikke flyttes væk så, og er ikke en IHS der lige tager 6-8 sekunder at gøre varm, nej det er chippen der går død :'( - Og ville satme være uheldigt med en killer chip, og kun dem det er værd at gøre det på...

• Gik fra over 40 grader ved 1,65V med min winnie til maks 38 med mine venice ved 1,7V uden HIS :)

Lian Li V2000B - HX1000W
    DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
    6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
    Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
    måske en MD20 til salg

Originally posted by teko
    Gik fra over 40 grader ved 1,65V med min winnie til maks 38 med mine venice ved 1,7V uden HIS :)

Damn, gid min CPU var så kølig :P

Glæder mig til -15 graders kulde, bør give... +5 grader, og DICE -40 til bench... Men nu må vi lige se hvornår den kontainer kommer, havde regnet med den var her noooget før... - Men lige hørt sælger ikke engang har sendt konto oplysninger, rørene er færdig though... Skal ringe til min far når jeg kommer hjem idag, med addresse på rod, så han kan få en sælger til at hive den med fra århus til KBH :)

Originally posted by Ulrik

Det er det.

Jegh har efterhånden en del erfaringer med at tage IHS af og jeg mener bestemt ikke at core er skrøblig jeg er faktisk imponeret over hvad den kan tåle.

et eksempel er at jeg havde min litespeed monteret, den var så monteret med dens originale skruer/fjedre og derefter var den monteret med ekstra fjedre for at give ekstra tryk mod coren, der efter er der blevet trykket af 2 mand (en på hver side af comp Jacob Hansen og undertegnet) efter jeg afmonterede min LS fandt jeg ud af at trykket mod coren havde været så stort at der var et relief af coren i kobberet på min lS Evap, så kom ikke og sig at de er skrøbelige ..... chippen kører fint den dag i dag

Q6600 POWER @ 3600 mhz; Water cooled
    Asus Blitz fomular watercooled edition
    OCZ reaper @ 1150 mhz 5,5,5,15
    8800 GTX
    SIlent med stil....

• Om der er tale om kernen fra en AMD Thunderbird ((første) Socket A CPU) eller en AMD A64 (Socket 939), så er kernen lige "skrøbelig", hvis man vil bruge det ord. Kernen har på det punkt ikke ændret sig.

Der er utrolig stor forskel på, om vi taler om kernens kraftpåvirkning lodret på kernen eller skævt på kernen. Kernen kan tåle en meget større kraftpåvirkning "dead on" end skævt på. Det kan sammenlignes med en almindelig sko og en højhæletsko. Trykket mod jordet fra den højhæledesko er større, da dens areal den trykker med er mindre.

Det er korrekt, som Sajmon, skriver, at kernen på en A64 uden IHS ikke er nær så udsat ved kølermontering i forhold til en Socket A CPU. Det skyldes, at til selve monteringen til Socket 939 er blevet væsentlig bedre. Kølere monteres i dag i bundkortets fire huller eller via dens ramme. Det gør, at sandsynligheden for at knække et hørne af CPU'en, er ret lille.

Om der er tale om kernen fra en AMD Thunderbird ((første) Socket A CPU) eller en AMD A64 (Socket 939), så er kernen lige "skrøbelig", hvis man vil bruge det ord. Kernen har på det punkt ikke ændret sig.

Der er utrolig stor forskel på, om vi taler om kernens kraftpåvirkning lodret på kernen eller skævt på kernen. Kernen kan tåle en meget større kraftpåvirkning "dead on" end skævt på. Det kan sammenlignes med en almindelig sko og en højhæletsko. Trykket mod jordet fra den højhæledesko er større, da dens areal den trykker med er mindre.

Det er korrekt, som Sajmon, skriver, at kernen på en A64 uden IHS ikke er nær så udsat ved kølermontering i forhold til en Socket A CPU. Det skyldes, at til selve monteringen til Socket 939 er blevet væsentlig bedre. Kølere monteres i dag i bundkortets fire huller eller via dens ramme. Det gør, at sandsynligheden for at knække et hørne af CPU'en, er ret lille.

Alle socket a bundkort med respekt for sig selv havde de 4 monteringshuller rundt om soklen ;)

Socket 939 har kun 2 huller til montering ;)

Originally posted by Try-this

Ja, men 95 % af alle kølere anvendte soklens til montering. Og det vil altså sige, at køleren kunne rokke side til side, da den kun ville være spændt fast to steder - og ikke i alle fire sider.

Korrekt, men her monteres køleren ikke direkte på soklen, men på den ramme der sidder rundt om soklen, og som hviler på selve bundkortet. På rammen, som køleren monteres i, er der fire huller, hvorved køleren bliver spændt ordentligt fast - og som gør, at køleren ikke kan rokke fra side til side.

Ja, men 95 % af alle kølere anvendte soklens til montering. Og det vil altså sige, at køleren kunne rokke side til side, da den kun ville være spændt fast to steder - og ikke i alle fire sider.

Korrekt, men her monteres køleren ikke direkte på soklen, men på den ramme der sidder rundt om soklen, og som hviler på selve bundkortet. På rammen, som køleren monteres i, er der fire huller, hvorved køleren bliver spændt ordentligt fast - og som gør, at køleren ikke kan rokke fra side til side.

Eneste socket a køler med clipsmontering jeg har haft er stock køleren, ellers har montering altid foregået med hullerne, og dem er der da mange socket a kølere der benytter sig af...

Desuden kan du også klipse en socket 939 køler fast, det skal stock køleren f.eks. ;)

• og garantien bortfalder.. desværre

Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.

• Jeg har nu haft en del socket a kølere, som skulle monteres via clips.

Jeg tror du misforstår mig på det sidste punkt. Alle S939 kølere anvender rammen rundt om soklen til montering - ikke hullerne i selve bundkortet. Jeg kender i hvert fald ikke til S939 køler, som monteres via hullerne i bundkortet.