Stabilitets indikatorer

• Ved ikke hvorn denne skal tolkes, håber den bliver ædt som en guide:

ATI Tool: SCAN (ved max speed lige pt.)
    PSU-indikator (den fryser / crasher simpelthen hvis PSU er din flaskehals)

P95:
    Ram, cpu, v-settings generelt

01SE:
    Lobby high
    Crash / frys, skyldes højst sandsynligt ram ikke vil lege med..

03:
    Nature
    Grafikfejl i vandet skyldes for høj gfx GPU eller mem clock, artifactsne ser forskellige ud... - GPU er typisk flickers, men er ram også når det er meget for meget, men ram er mere små prikker hist og her. (gerne hvide..)

Chipset / LDT:
    Ingen gode indikatorere for vsettings, men man kan mærke forskellen som kyndig bruger, LDT giver ustabilitet lige pt, chipset giver underlige fejl, f.eks kan hvis linien i SPI i toppen være halv eller prikket ETC - skyldes chipset får for lidt, men kan også være andre ting...

---

Alt i alt:
    ATI Tool + P95 + 3Dmark2003, og du har sikret dig dit rig er stabilt..
    ----

P95 siger nogle laver fejl, det er noget vås, de skulle prøve sig med en divider lavere hvis den ellers er stabil i progZ som OCCT... - Plejer at virke, 3 FSB kan dog i nogle tilfælde være nødvendigt...

P95 reagere lige pt. indenfor 1 min hvis den er gal, altså den måske ikke engang vil kunne køre 32M SPI... Inden for 9 minutter ved hastigheder du snildt kan nuppe 32M SPI ved... - 1-4 timer hvis der er noget grum flueknepperi galt, f.eks 0.0001-5v for lidt på CPU...

Tilføjelse:
    Der er ikke meget diskution, sådan ligger landet :finger: - I mit eget tilfælde kan jeg f.eks 32M SPI teste ved hele 200mhz over min P95 stabil speed (som er 2.93-2.94ghz)

EDIT:
    Game tests er laaaaangt fra ligeså hårde som P95, BF2 / F.E.A.R. / SOURCE / HL2, glem det :)

• Meget fin tilføjelse til det de fleste spørger om mange gange.

Tilføjelse:
    Der er ikke meget diskution, sådan ligger landet

Jo det er helt afgjort til diskuSSion.

Man kan ikke tillægge Prime95 100% troværdighed når det på visse maskiner crasher eller laver fejl selv ved alle settings standard - som det suverænt eneste program overhovedet. :finger:

Det skete gentagne gange på min DFI 875P-T platform med TCCD ram og min 640 - og den havde oppetider på 2 og 3 uger ad gangen med alle mulige andre programmer kørende on og off - kun bootet på grund af windows updates...

AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....

Rettet 2 gange, sidst af Sajmon ().

• Kan også gøre P95 32m igennem et par timer i træk, og så spille BF2 med efterfølgende crash :/ Man skal altid bruge en nat spilleri til at stabilitets teste :$

Lian Li V2000B - HX1000W
    DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
    6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
    Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
    måske en MD20 til salg

• Det var måske en ide lige at resize det billede der...

AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....

• Suverænt eneste program,.. fordi det er det suverænt hårdeste program, grunden til at de crasher ved standart settings kan være at mobo undervolter så standart bliver en anelse ustabilt men ikke ustabilt nok til at give udslag i IRL use

Q6600 POWER @ 3600 mhz; Water cooled
    Asus Blitz fomular watercooled edition
    OCZ reaper @ 1150 mhz 5,5,5,15
    8800 GTX
    SIlent med stil....

Originally posted by teko
    Kan også gøre P95 32m igennem et par timer i træk, og så spille BF2 med efterfølgende crash :/ Man skal altid bruge en nat spilleri til at stabilitets teste :$

Hvilket tyder på at du har en ustabil strømforsyning (som ikke kan holde dine rails stabile ved høj spænding på cpu samtidgt med load på gfx), at dit grafik kort er ustabilt, eller at du andvender vandkøling så grafikkortets varmetilførelse til vandet hæver vandtempereturen 3-4 grader som giver udsalg i at cpu arberder under varmere betingelser, under under stresstest af cpu´n allene hvilket selfølgelig kan give ustabilitet

jeg er faktisk helt enig med #0 om at Prime 95 er ultimativt bedste stress test til din cpu

8800 GTX
    SIlent med stil....

Rettet en gang, sidst af T-max ().

• Min konklusion er så en anden...

En maskine som i en hel weekend kan køre med 2 x Folding@Home + 2 x toast + 3DMarks loop i højeste opløsning uden at gå ned, men som crasher 1 x Prime95 indenfor 10 sekunder (maskinen kørte fint videre), kalder jeg stadig stabil - specielt når der IKKE er og var andre programmer som overhovedet lod sig mærke af det.

Det var jo ikke fordi det regnede forkert - det gik ned...

Når det er ET isoleret tilfælde på software som ikke kan holdes kørende, tillægger jeg det ingen værdi overhovedet, må jeg indrømme.

Hvis i nu virkelig mente at Prime95 var endegyldigt, var det nok også det eneste i testede CPU med, ikke? :roller: :roller: :roller:

Rettet 2 gange, sidst af Sajmon ().

• Hmm... Jeg plejer at sige en maskine er stabil, hvis den kan køre MemTest, SuperPi 32m, OCCT og køre alle spil og programmer uden at gå ned (Prime95 ikke inklusiv) uden at gå ned eller lave fejl...
    Så min Stabilitets-test tager gerne over 2 dage:)

• Godt du kom frem til den konklusion Sajmon... :)
    At P95 stabil ikke er nødvendigt kan vi godt blive enige om, men eftersom det er den langt hårdeste test, så er det en indikator, så vil man gardere sig fuldt ud kan man nøjes med P95 stabil...
    Der er meget forskel på hvor stabil folk ønsker deres computer... - Nogen ser sig tilfredse med 01SE stabil, andre med 32M... - Men jeg holder mig til den 100% stabile, 4-5 timers prime95 large FFT mens jeg sover.

EDIT:
    ANG: OCCT, lækkert problem, men en lille fejl... Jeg prøvede 3.1v @ ram, det kunne den køre igennem, nåede ikke engang hen til døren @ spawn i F.E.A.R før computeren gav BSOD ram'ne skal nærmere bruge 3.3v @ 3.24v for at løbe mine 2900mhz / 12 = 241,66mhz

• Når min maskine er PRime 95 stabil er den 100% stabil i alt.
    så det er det program jeg tester min cpu med.

det kunne ikke skyldes at du har en fejl i din install fil der gør at programmet er corruptet ? for prime går ikke bare ned når den finder en fejl den, den stopper testen, og skriver hvor længe den har kørt. og hvor den lavede fejl.

Sajmon prøv at give, det en chance til og DL den nyeste prime 95, da det virkligt er det ultimative stabilitetsproblem.

8800 GTX
    SIlent med stil....

Originally posted by T-max

Hvilket tyder på at du har en ustabil strømforsyning (som ikke kan holde dine rails stabile ved høj spænding på cpu samtidgt med load på gfx), at dit grafik kort er ustabilt, eller at du andvender vandkøling så grafikkortets varmetilførelse til vandet hæver vandtempereturen 3-4 grader som giver udsalg i at cpu arberder under varmere betingelser, under under stresstest af cpu´n allene hvilket selfølgelig kan give ustabilitet

jeg er faktisk helt enig med #0 om at Prime 95 er ultimativt bedste stress test til din cpu

Linier bliver målt med voltmeter, og svinger ikke nej, vandet stiger ja, men temp målt via gfx bios og eksternt termometer kommer ikke over 40 på hverken CPU eller GFX, så nej det er ikke derfor.. Er enig at P95 er godt program, men det har også sine fejl IMO! Derfor er jeg også enig i at man skal bruge flere ting til at teste med..

Lian Li V2000B - HX1000W
    DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
    6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
    Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
    måske en MD20 til salg

• Det blev forsøgt gentagne gange fra forskellige sites, og problemet var stadig det samme dengang. Jeg har som sagt diskuteret det med mange forskellige mennesker, og flere har fået lov til at prøve at få det til at køre på den maskine jeg havde - alle med samme resultat.

Min nuværende er med samme CPU i - og jeg har ikke gidet prøve igen, så om det virker, ved jeg ikke.

Jeg gør som jeg plejer - og det påviser fint om maskinen er stabil eller ej.

Linier bliver målt med voltmeter, og svinger ikke nej, vandet stiger ja, men temp målt via gfx bios og eksternt termometer kommer ikke over 40 på hverken CPU eller GFX, så nej det er ikke derfor.. Er enig at P95 er godt program, men det har også sine fejl IMO! Derfor er jeg også enig i at man skal bruge flere ting til at teste med..

øhh ja du skal ikke måle dit grafikkort overclock med P95,
    iøvrigt kan du ikke måle din ripple strøm fra psuén med et multi meter.

Kom du lige med en postand om at din vandtemperatur ikke stiger når du har load på GPU 8o ?????
    den har jeg lidt svært ved at æde....

8800 GTX
    SIlent med stil....

Så skal du ha' en pris :) - For er sq ingen PSU'er som har 100% stabile rails.. - Alle svinger, om det så er med f.eks på 12v railen, med 0.005v - så svinger den stadig...
    Men er nu ikke det, dit MOBO får det til at svinge, er en grund til man er gået over til 8pin istedet for 4pin P4-connecter... - Mit DFI nF4 Ultra-D svinger mellem 11.83->11.96v, afhængigt af temperaturen på en række komponenter på mobo... Load giver det underligt nok lidt mere af... 11.9v ligger den sig stabilt på for det meste, 11.83v i tomgang... - udendørs lå den 11.97v for load...

EDIT: Og ja, din vandtemp stiger ved load på GPU, den kan ikke bortforklares :P

• Hvis din maskine er stabil til dit brug har du jo heller ikke noget problem.
    det lyder mærkligt men jeg kan godt huske at der var nogen der havde problemer med deres winchester cpu´r at prime simpelthen ikke kunne blive stabilt, om det reelt var fordi at deres cpu´r var clocket forkert ved jeg ikke, for som sagt er det sygt krævende for cpuén at køre prime95

men den nyeste Prime 95 har jeg ikke hørt nogen have problemer med

8800 GTX
    SIlent med stil....

Originally posted by T-max

Hvis din maskine er stabil til dit brug har du jo heller ikke noget problem.
    det lyder mærkligt men jeg kan godt huske at der var nogen der havde problemer med deres winchester cpu´r at prime simpelthen ikke kunne blive stabilt, om det reelt var fordi at deres cpu´r var clocket forkert ved jeg ikke, for som sagt er det sygt krævende for cpuén at køre prime95

men den nyeste Prime 95 har jeg ikke hørt nogen have problemer med

Lå ikke i winny'en, var en oskar wu bios som var for aggressiv selv for lowlats ram, som fik stortset alle til at få fejl :P - Async på 4ns eller sådan noget helt vildt - som winny ikke kunne li' - ergo var ram / memcontroller flaskehals..

EDIT: Var første bios med memtest86+ i mindes jeg, mener ikke helt sikker... - Den lavede grumt med fejl i memtest også...

Originally posted by M.Beier
    EDIT: Og ja, din vandtemp stiger ved load på GPU, den kan ikke bortforklares :P

Ajj, er du nu sikker på det? :D
    Hehe, du kan selfølgelig få PSU'er med meget stabile rails, MEN de svinger altid en smule... :finger:

Originally posted by M.Beier
    Lå ikke i winny'en, var en oskar wu bios som var for aggressiv selv for lowlats ram, som fik stortset alle til at få fejl :P - Async på 4ns eller sådan noget helt vildt - som winny ikke kunne li' - ergo var ram / memcontroller flaskehals..

EDIT: Var første bios med memtest86+ i mindes jeg, mener ikke helt sikker... - Den lavede grumt med fejl i memtest også...

Det er jo heller ikke alle DFI bios'er der er lige gode :rolleyes:, 704-2BT dur fx ikke til mit setup, ramene nægter at være stabile, mens ved 510-2 HellFire, har jeg ingen problemer?