Rygeforbud eller ej - hvordan skal der lovgives?


  • Helt enig. Det er et spørgsmål om at vise hensyn overfor hinanden - i stedet for at kategorisere den ene del som "mordere" el. hvad de nu finder på at kalde rygerne.
    Jeg synes de forholdsregler og bestemmelser der er nu, er udemærkede og har allerede hjulpet og vil hjælpe en hel del.
    Syn's også der er mange andre vigtigere ting, at tage fat på. F.eks. det stigende antal af meget unge som uhæmmet indtager alkohol og er på den hårde narkotika. Eller den øgede grove og vanvittige vold.

  • Quote

    Originally posted by Bentzin


    Helt enig. Det er et spørgsmål om at vise hensyn overfor hinanden - i stedet for at kategorisere den ene del som "mordere" el. hvad de nu finder på at kalde rygerne.
    Jeg synes de forholdsregler og bestemmelser der er nu, er udemærkede og har allerede hjulpet og vil hjælpe en hel del.
    Syn's også der er mange andre vigtigere ting, at tage fat på. F.eks. det stigende antal af meget unge som uhæmmet indtager alkohol og er på den hårde narkotika. Eller den øgede grove og vanvittige vold.


    Præcis ... Det er jo et pænt stigende problem man kan rynke på næsen over ..


    Men synes tit og ofte "mindre" problemer bliver gjort til mere end hvad de er ...

  • Quote

    Originally posted by Bentzin
    - En tilføjelse:
    Røg fra biler giver ikke hæfte astma anfald i samme grad som røg, skulle faktisk ikke mene det giver noget mærkbart..
    Rygere er deltidsmordere... - Folk dør af passiv rygning..
    Ca. 47 om året dør af passiv rygning. (Kilde: cancer.dk)
    ca. dobbelt så mange dør af vanvittige "morderiske bilister" - I 2004 blev der registreret 106 alkoholrelaterede færdselsdrab og 607 alvorligt tilskadekommne. 7 bli'r trafikdræbt hver uge ! (Kilde: Sikkertrafik.dk)


    Hvor mange får nedsat deres levetid, og med hvor meget? måske et meget relevant spørgsmål.

  • Quote

    Originally posted by Butcher_hik


    Ca. 47 om året dør af passiv rygning. (Kilde: cancer.dk)
    ca. dobbelt så mange dør af vanvittige "morderiske bilister" - I 2004 blev der registreret 106 alkoholrelaterede færdselsdrab og 607 alvorligt tilskadekommne. 7 bli'r trafikdræbt hver uge ! (Kilde: Sikkertrafik.dk)


    Hvor mange får nedsat deres levetid, og med hvor meget? måske et meget relevant spørgsmål.[/quote]


    Helt sikkert, men tror nu også der er andre ting der kan nedsætte ens levetid ...


    Men hvis man mener passiv rygning er et problem, er den stigende overvægt så ikke også mindst ligeså vigtigt ? ... det nedsætter også levetiden .. omend selvværd og velvære ...

  • Quote

    Originally posted by Macimuz
    Men hvis man mener passiv rygning er et problem, er den stigende overvægt så ikke også mindst ligeså vigtigt ? ... det nedsætter også levetiden .. omend selvværd og velvære ...


    Helt sikkert, men det er bare et andet problem, i mine øjne. Jeg tager ikke skade af, at der sidder en og fråder sig ihjel.


    Man kan så diskutere om industrien har et ansvar osv, men det er vist OT her :D


    OT:
    Så er kingkong billetter til præmieren i Herning bestilt ;)

  • Nye undersøgesler siger at passivrygning er næsten ligeså skadeligt som at ryge selv, for alle de usunde partikler er i luften, tøjet og møblerne.. man lufter ud, og føler at det er blevet bedre, men det er stadig i tøjet og håret og sånn.. og det indånder ikke rygerne og det er virkeligt skadeligt!


    OT: Jeg har oz bestilt billeter til King Kong til på fredag i Kinopalæet i Lyngby :))


    Mvh Mads :T

  • Quote

    Originally posted by Asus3
    skolerne må da gerne lave et rygerrum til eleverne


    De kan smutte udenfor.. Sånn er det på mit HTX og det gør de..
    Men jeg syntes de har en MEGET stor tendens til at komme forsent.. Sånn var det oz ALTID med rygerne på min efterskole.. de kom ALTID forsent til time..
    Så de kan åbenbart ikke styre det selv..


    Mvh Mads :T

  • Quote

    Originally posted by origin
    hvornår lærer folk at forstå at rygere er de mest sociale folk der findes? :D


    Det tror jeg også jeg vil gi dig ret i noget af vejen.. jeg ryger oz en del vandpibe selv sammen med vennerne.. og det gør vi da også for hyggensskyld.. men dette gør vi så også kun hjemme hos oz selv..
    Men jeg syntes bare det er mærkeligt at man skal være så social at man ik kan passe tider og hvis en ryger ryger 5 smøger på en arbejdsdag af 5min.. skal en ikkeryger så oz bare kunne sætte sig på sin flade i 5*5min og fede den? Det tror jeg ik en arbejdsgiver vil klappe i sine hænder over..
    På mit arbejde på min også kun ryge i "køkkenet" nu og det er jeg glad for.. for da man måtte ryge over det hele syntes jeg også at de lavede mindre end jeg gjorde og det syntes jeg er ufedt..


    Mvh Mads :T

  • Quote

    Originally posted by Vigilant


    Det tror jeg også jeg vil gi dig ret i noget af vejen.. jeg ryger oz en del vandpibe selv sammen med vennerne.. og det gør vi da også for hyggensskyld.. men dette gør vi så også kun hjemme hos oz selv..
    Men jeg syntes bare det er mærkeligt at man skal være så social at man ik kan passe tider og hvis en ryger ryger 5 smøger på en arbejdsdag af 5min.. skal en ikkeryger så oz bare kunne sætte sig på sin flade i 5*5min og fede den? Det tror jeg ik en arbejdsgiver vil klappe i sine hænder over..
    På mit arbejde på min også kun ryge i "køkkenet" nu og det er jeg glad for.. for da man måtte ryge over det hele syntes jeg også at de lavede mindre end jeg gjorde og det syntes jeg er ufedt..


    Mvh Mads :T


    normalt på arbejdspladser plejer du og ha 5 min for hver hele time til at ryge, pisse eller hva du nu har lyst til..

  • Quote

    Originally posted by Vigilant


    Det tror jeg ik vi har her nede i supermarkedes branchen ;)


    Mvh Mads :T


    nej tror jeg gerne.. slavepisker forretninger :P

  • Quote

    Originally posted by Burger


    Det har du så faktisk .. Typisk bliver pauserne bare afholdt hver 3. time, så du, efter 3 timers arbejde har krav på 15 minutters pause .. Typisk er det dog selvbetalt ..


    ye vi har 30times frokost pause, eller hva vi vil bruge den til.. men det har vi ik på en vagt fra 15-luk.. og det er jeg oz glad for, for man behøver ik holde pause på en så kort dag..


    Mvh Mads :T

  • Jeg syntes det er iorden med rygeforbud på restaurenter osv.
    Men det Vejle kommune har gjort er sgu langt ude. Alle medarbejdere har rygeforbud i arbejdstiden også hr. Hansen som ordner bedene, klipper hæk osv. selvom han arbejder udenfor hele dagen.
    Her på klodsefabrikken (Lego) har vi delvist rygeforbud. Dvs. kontorer, gange, pauserum, lagre osv. er der rygeforbud. Men der må ryges i det produktions område jeg er i.
    Jeg er selv ryger skal lige siges.

  • Quote

    Originally posted by Bentzin
    Helt enig. Det er et spørgsmål om at vise hensyn overfor hinanden - i stedet for at kategorisere den ene del som "mordere" el. hvad de nu finder på at kalde rygerne.
    Jeg synes de forholdsregler og bestemmelser der er nu, er udemærkede og har allerede hjulpet og vil hjælpe en hel del.
    Syn's også der er mange andre vigtigere ting, at tage fat på. F.eks. det stigende antal af meget unge som uhæmmet indtager alkohol og er på den hårde narkotika. Eller den øgede grove og vanvittige vold.


    Jamen vi kan da nemt blive enige om, at der skal gøres noget ved volden, ingen tvivl. At folk drikker eller tager stoffer må de sådan set selv om, så længe det ikke går ud over andre. Det forfærdelige ved rygningen er jo, at det folk ikke selv har valget til at sige fra, eftersom rygerne ofte er i deres gode ret til at ryge hvor de nu gør det. Derfor skal ikke-rygere beskyttes af lovgivning på alle offentlige steder på nær udenfor ;)

  • Quote

    Originally posted by origin
    hvornår lærer folk at forstå at rygere er de mest sociale folk der findes? :D


    enig, og rygning medbringer også en masse fordele, fx at man kan sidde i rygekupeen i toget I FRED FOR SMÅ SNOTUNGER. plus at der er mange rare folk i rygekupeen at snakke med, mens mange af dem der ellers sidder i vognen er nogle sure løg der brokker sig konstant.


    Og så det værste: der kommer en HEL børnehave med, hold kæft en larm.


    btw. hvad skulle det hjælpe at fjerne en seperat rygekupe? den passive rygning sker kun INDE i rygekupeen, og dem som ikke ryger, har ikke en skid at gøre derinde, medmindre de er ligeglade med "aromaen"


    Jeg stemte stadigvæk at det skulle forblive det samme. fordi at det er stadig op til ham der ejer restauranten. Hvis han vil have at folk ryger, lad dem ryge til de falder om. Hvis ikke kan man gå udenfor. Jeg synes at det er ok med rygerafdelinger, de skal bare ikke ligge lige op af toilettet eller noget, og så skal de evt. placeres lidt højere end resten af restauranten, da røgen stiger opad.


    og, ja, jeg ryger stadigvæk


    just my 2 cents

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Syntes visse ikke-rygere brokker sig for meget. Hvis de ikke kan klare passiv røg, så kan de sgu fjerne sig. Har oplevet folk der er kommet hen til mig på togstationer og fortalt at jeg ikke må ryge. HALLO! ... Jeg står udenfor! ... Forsvind! ...


    Hold kæft noget pivedyr!


    Fair nok at man ikke må ryge på visse spisesteder. Det er deres valg. Jeg spiser der bare ikke.