Er standart ikke god nok??? (AMD 3500+ E4-stepping=)

• Tro mig - det var IKKE ment nedladende på nogen måde. Det er bare en smule frustrerende at se folk slynge om sig med tal når de ikke har belæg for det - for der er jo faktisk ikke rigtigt nogen som beviser det de siger.

Jeg arbejder for et lille firma oppe i nordsjælland, hvor vi ligger i tæt samarbejde med AMD - på køleløsninger til et par projekter, som i nær fremtid bliver aldeles interessante for Hr. og Fru Menigmand. Hvad firmaet hedder, er ikke relevant...

Som en del af mit arbejde har jeg derfor adgang til en masse informationer og rapporter, som blandet andet omhandler termiske forsøg med CPU'er - og især hvad temperatur gør ved holdbarheden.
    De 35 grader indsugningsluft og en given CPU's termiske specifikation, er de kriterier vi skal arbejde ud fra for at vide om vi kan løse opgaven.
    Det er derfor ikke noget man KAN finde links til, så vidt jeg ved - så jeg har meget svært ved at se hvordan jeg kan holde mit bagland rent på det punkt.

Din anden postand vil jeg betvivle, får hvis dit udsag er korrekt vil cpuéns levetid ikke blive begrænset så længe vi kører under 70C dvs at cpu der kører ved 69C vil holde lige så længe som en der kører ved 35C..

Så længe du holder dig indenfor specifikationerne for den pågældende CPU, har det intet at sige. Det værste er gentagen nedkøling og opvarmning - og i DEN situation vil du forkorte din CPU's liv med måske 5% hvis du ligger lige under loftet for specifikationerne under drift.

I alle de år hvor jeg har haft computere har jeg lært og erfaret at når en CPU kan brænde sammen ved et vedvarende "load" på 70-90 grader. Så må det jo betyde at tempereturen skal være så LAV så mulig. KryoTech lavede i sin tid en video samt en undersøgelse som beviste overfor forbrugerne at en koldere CPU var lig en længere holdbarhed samt en højere ydelse*.. Dog snakker vi minus grader her.

Problemet med at påvise at det er temperatur som dræber CPU'en, er det faktum at den er monteret på et bundkort, som er MEGET mere sårbart overfor høje temperaturer end CPU'en selv.
    Du kan ikke med sikkerhed fortælle mig at det ikke er den 80+ grader varme luft fra køleren som gjorde at en MOSfet eller kondensator gav op og overvoltede CPU'en til døde, for det er alt for mange faktorer man skal tage hensyn til - ligesom jeg heller ikke kan garantere dig at en CPU ikke vil dø af for meget varme, omend det stadig ikke er over specs.
    Der findes en spredning i CPU kerne kvaliteten - og den har i mange år været meget stor, som du jo udemærket kender fra den spredning der findes i hvor meget en give CPU kan overclocke.
    Med 130 og 90nm er kravene til produktionskvaliteten steget markant, efter hvad AMD siger - og således også kravene til spændingsreguleringen til CPU'en.

Jeg er MEGET interesseret i den test som kryotech lavede i sin tid, så du er mere end velkommen til at linke til den. Alle inputs er jo med til at give et reelt billede af sagen.

Og jeg undskylder endnu en gang for den nedladende tone. That was never my intention... :cheers:

Jeg vurdere tingene ud fra logisk tankegang, og erfaringer jeg har gjort mig.
    Det kommer i grunden bag på mig at en computer i bare frankrig ikke vil kunne garanteres som stabil om sommeren fra amd´s side (det kunne jeg reelt også godt tænke mig at få bekræftet)

Min logiske tankegang var 100% enig med din til det tidspunkt jeg fik nyt job på. Det var i Marts...
    De krav som vi får stillet, er ret nemme at efterleve. Tag f.eks en 110 watt (TDP) CPU som en X2 4600+ er - den må ikke være over 65 grader varm ifølge nedenstående specs.
    Regner vi bagud på køleren, giver det 65-35 = 30 grader divideret med 110 watt er lig med en køler på 0,27 C/W.
    Regner vi så spredningen med, vil vi måske lande på 100 watt, som giver en køler på 0,3 C/W... Hvilken luftkøler med indbyggede heatpipes kan ikke det + en del mere? ;)

AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....

Rettet en gang, sidst af Sajmon ().

• Jeg vil helt sikkert give dig ret i at det både kan være chippen, spændingsregulatorene, eller måske strømforsyningen som bliver overbelastet ved brug af 2 harddiske for meget .. osv osv der kan danne grunlag for en CPUs afgang for vores verden .. :)

Men, derfor ændrer det ikke vores billede på at systemet dør grundet enkædereaktion. Først så bliver chippen for varm ( måske grundet hævet vcore), dernæst kommer køleren på arbejde for at lede varmen væk - den varme bliver så ledt direkte ned på motherboardet igen - Dernæst bliver spændingsregulatorene varmet endnu mere op, end de iforvejen er bare ved std. vcore på mange nye motherboards. (alt afhængigt om det er en 2-3 eller 4-faset spændingsregulatore der er monteret på motherboardet ).

Det jeg prøver at fremstamme er at CPUen er enetydigt grund til at den dør. Da det netop er den varme der bliver genereret, bliver ledet gennem en køleprofil, blæst på spændingsregulator eller mobo og dernæst tager livet af cpuen.

Jeg skal nok se om jeg kan finde den undersøgelse fra Kryotech. Jeg vil som sagt tidligere ikke hænges op på den, da den er meget gammel!. Ligså Kryotech..

Edit - Jeg undskylder på forhold min tekst - Den gav utrolig meget mening inde i mit hoved - Meeen, jeg er ikke helt sikker på at den gør det her på "papir".. :))

• Jeg tror nu nok jeg fik det vigtigste med. ;)

Ja det er en kædereaktion, men så er det jo netop heller ikke KUN CPU'ens temperatur som dræber den...

Ligesom når man overclocker, bliver man nødt til at isolere sine fejlmuligheder en ad gangen - og det har jeg ikke kunne finde en test der gjorde endnu, andet end de papirer vi får udleveret af AMD.

AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....

• Men det er CPUens Temperatur der starter den ;)

Skal man se det fra den .. Ja, undskyld, mindre erfarne brugers synsvinkel, samt beskrive det for ham/hun - så skal CPUen simpelthen være så kold som muligt..

De papirer fra AMD @ varme mener jeg også at have set, og jeg kunne også nikke genkendene til de 35 grader "indsugningsluft" og Ambient temperatur som du referede til tidligere..

Kort og godt Nano. Køleren er fin - Men hvis du er ligesom os andre, så vil du hurtigt begynde at "holde" af computeren og dit hardware efterhånden som du lærer mere og mere. Derefter vil du invistere i en størrere køler ... :boxing:

Dels fordi den køler bedre, men nok primært fordi den højest sandsynligt er federe med noget blåt eller rødt lys .. :hb:

• OK børn, hvad er det så vi bliver enige om her? at det alligevel er en god ide med en vild køler frem for den std. der følger med ? :crazyeyes:

• well har du intet imod støjen så brug box køleren...evt smid en lydsvag 80mm på med strips/elastikker og vups har du en god køler .

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

• Det er nogen intresante data du bringer på bordet der, men jeg er nu ikke helt overbevist om at temperaturen er irellevant for selve cpuéns levetid, for hvad er bagrunden for dette udsagn ?? er det reelt blevet testet. har AMD haft 2 stk. af deres nyeste cpu´r kørende 24/7 til den ene døede hvor den ene kørte ved 70C og den anden ved 30C for at konkludere om temperaturen havde relevans.

set i det perspektiv at den kolde cpu´s levetid er enorm (og måske tilsyneladen også den varme) måske 10 år+ ville jeg antage det for værende en umulig test.

Et videnskabelig bilag for den udtalense, der på en eller anden måde der kunne verificere udsagnet ville være rigtigt godt, og det ville være det, der kunne ændre mit syn på sagen.

set ud fra en teori om super ledere, må et hvert skrit mod den superledende tilstand være et skrit i den rigtige retning, og denne teori syntes jeg strider lidt imod dine udsagn. Jeg kunne derfor rigtig godt tænke mig at få lidt mere info om det du siger.

iøvrigt glæder jeg mig til at høre lidt mere om jeres køleløsning i er i gang med at udvikle sammen med AMD, hvor meget må du fortælle om det, er der meget inovativitet i det ?

Nano ikke for at lege din far, men Citat "OK børn" er ret nedladende over for et forum der debaterer for at hjælpe DIG, faktisk har jeg stor respekt for Sajmon for at respektere et udsagn om hans udtalelse, og bevare den konstruktive ingangsvinkel til topic. Det kræver sin mand at konkludere at man har udtalt sig uheldigt. (ikke fagligt uheldigt)

Q6600 POWER @ 3600 mhz; Water cooled
    Asus Blitz fomular watercooled edition
    OCZ reaper @ 1150 mhz 5,5,5,15
    8800 GTX
    SIlent med stil....

• nu ved jeg godt hvad firma sajmon arbejder for, og det har i nogle år været et meget spændende dansk firma hvad angår nyskabelser.....men tvivler på han kan sige ret meget.

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

• forhelved der er got nok nogle fint følende folk på disse fora, "OK børn" er på ingen, INGEN møde ment nedladende, slap lige lidt af X(

Originally posted by nano*
    forhelved der er got nok nogle fint følende folk på disse fora, "OK børn" er på ingen, INGEN møde ment nedladende, slap lige lidt af X(

TRO mig alle fora er meget følsomme, så for at undgå alt det OT fnader som det medbringer, vil jeg opfordre til at lade sådan noget ligge

Q6600 POWER @ 3600 mhz; Water cooled
    Asus Blitz fomular watercooled edition
    OCZ reaper @ 1150 mhz 5,5,5,15
    8800 GTX
    SIlent med stil....