Overclocking... Noob spg.

  • Heey...


    Jeg ved hvad det er og hvorfor man gør det, men jeg ved ikke hvordan man gør det og hvor meget man kan gøre det...


    Hvis jeg giver jeg de her 3 billeder af mit system, vil i så ikke hjælpe mig lidt på vej..


    Billed 1
    Billed 2
    Billed 3


    Hvad kan mit system holde til uden at det bliver ustabilt?
    De temps på billed 1 er taget efter jeg har siddet og kigger rundt på nettet skrevet på msn, og installeret div. programmer i 5 timer.


    Min CPU køler er denne.

  • Generelt så ser dit system ret godt ud. Super valg af køler.


    Ved dog ikke hvor godt en socket754 cpu overclocker generelt


    Alle cpuer er forskellige, så selvom du har to nøjagtig ens cpuer der er lavet på samme tidspunkt, så OCer de forskelligt.


    en simpel fremgansmåde vil være denne:


    1. gå ind i BIOS
    2. gå ind under "advanced BIOS features"
    3. find punktet "CPU speed" eller "CPU FSB"
    4. sæt denne 5 MHz op, vær sikker på at HTT speed er under 1000MHz, og gå ind i Windows hver gang og test med prime95 eller SuperPi eller noget andet der stresser cpuen. Gør dette indtil systemet bliver ustabilt (hvor der kommer BSOD, ikke starter windows eller slet ikke POST'er)
    5. Herfra kan du gøre to ting:
    1. resette BIOS (hvis maskinen ikke POST'er, gøres med en jumper på bundkortet) og sæt FSB til 5 MHz mindre end max


    2. Gå amok med at OC, og sæt VCore op med en eller to trin, dette giver flere volt til CPUen og gør at den kan OC mere, følg trin 4 indtil ustabil igen.


    Hvis det at sætte VCore højere ikke hjælper, så kan CPUen ikke komme højere, eller også kører rammen for hurtigt, du kan gøre tre ting her:


    1. smid en divider på rammene.
    2. sæt Vdimm højere
    3. skru op (ikke ned) for RAM timings.


    Hvis HTT kommer over 1000 MHz, så smides en divider på her også

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Det med hvor godt et Socket 754 system clocker kommer meget an på om det er et nyt eller "gammelt" for i starten var det virkeligt skod til oc.. men det sku vist være blevet bedre.. men ram kan vist stadig ikke kører dual på det..


    Mvh Mads :T

  • Quote

    Originally posted by Vigilant
    Det med hvor godt et Socket 754 system clocker kommer meget an på om det er et nyt eller "gammelt" for i starten var det virkeligt skod til oc.. men det sku vist være blevet bedre.. men ram kan vist stadig ikke kører dual på det..


    Mvh Mads :T


    S754 er Single channel og mangler gerne PCI_AGP lås, så mulighederne er meget begrænset. Isære hvis man kører med SATA-diske. De flejner helt ud når PCI-bussen bliver hævet..

  • Quote

    Originally posted by Vigilant
    Det med hvor godt et Socket 754 system clocker kommer meget an på om det er et nyt eller "gammelt" for i starten var det virkeligt skod til oc.. men det sku vist være blevet bedre.. men ram kan vist stadig ikke kører dual på det..


    Mvh Mads :T


    nej Socket 754 er rent single channel, det var derfor det floppede

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200